Acculader EN-EL14
Acculader EN-EL14
Goedemorgen allemaal
Binnenkort ga ik mijn eerste spiegelreflexcamera kopen. Voorheen altijd met compacts gewerkt, maar wil nu toch wel meer. Mijn keuze is gevallen op de D5100 met in eerste instantie de 18-105 kit lens. Later koop ik dan een 70-300 erbij. Een combinatie die ik op diverse fora vaak aangeraden zie.
Maar bij een nieuwe camera horen ook een boel accessoires. Geheugenkaartjes, rugtas (die vraag zag ik al beantwoord in een ander draadje), extra accu, schoonmaaksetje, etc.
Nu heb ik een vraag over de acculader. Zoals je bij de accu's de echte Nikon hebt alsmede de merkloze, zag ik dat ook bij de acculaders. De Nikonversie is zo'n 60 euro bijvoorbeeld hier, terwijl je ze ook voor 24 euro hebt zie hier en dan zit er ook een autolader bij. Bij accu's durf ik het niet aan met een nepper, maar hoe is jullie ervaring met opladers?
Groeten Rick
Binnenkort ga ik mijn eerste spiegelreflexcamera kopen. Voorheen altijd met compacts gewerkt, maar wil nu toch wel meer. Mijn keuze is gevallen op de D5100 met in eerste instantie de 18-105 kit lens. Later koop ik dan een 70-300 erbij. Een combinatie die ik op diverse fora vaak aangeraden zie.
Maar bij een nieuwe camera horen ook een boel accessoires. Geheugenkaartjes, rugtas (die vraag zag ik al beantwoord in een ander draadje), extra accu, schoonmaaksetje, etc.
Nu heb ik een vraag over de acculader. Zoals je bij de accu's de echte Nikon hebt alsmede de merkloze, zag ik dat ook bij de acculaders. De Nikonversie is zo'n 60 euro bijvoorbeeld hier, terwijl je ze ook voor 24 euro hebt zie hier en dan zit er ook een autolader bij. Bij accu's durf ik het niet aan met een nepper, maar hoe is jullie ervaring met opladers?
Groeten Rick
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Acculader EN-EL14
Hallo Rick,
Wanneer de D5100 koopt dan zit in de doos al een accu en een losse lader. Dus een 2e lader lijkt mij een overbodige investering.
Voor wat betreft de alternatieve accu ik heb zelf altijd originele Nikon accu's maar inderdaad diverse fotozaken verkopen ook alternatieve merken maar persoonlijk zou ik zo'n alternatief merk dan wel kopen bij de winkel waar je ook de camera gaat kopen dan heb je in geval van in ieder geval iets om op terug te vallen wanneer er problemen zouden ontstaan.
Wanneer de D5100 koopt dan zit in de doos al een accu en een losse lader. Dus een 2e lader lijkt mij een overbodige investering.
Voor wat betreft de alternatieve accu ik heb zelf altijd originele Nikon accu's maar inderdaad diverse fotozaken verkopen ook alternatieve merken maar persoonlijk zou ik zo'n alternatief merk dan wel kopen bij de winkel waar je ook de camera gaat kopen dan heb je in geval van in ieder geval iets om op terug te vallen wanneer er problemen zouden ontstaan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Hallo Jan
Als de acculader er gewoon bij zit, dan is deze vraag overbodig. Weer een puntje van mijn boodschappenlijstje afgestreept.
Bedankt voor je snelle antwoord.
Als de acculader er gewoon bij zit, dan is deze vraag overbodig. Weer een puntje van mijn boodschappenlijstje afgestreept.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Rick,Rick schreef:Hallo Jan
Toch nog even een aanvullende opmerking. De standaard Nikon lader is alleen 220V. Ik zie nu pas dat de door jou bedoelde accu via je link ook als extra een 12V mogelijkheid heeft. Dus wanneer je ook in de auto wilt kunnen laden dan is het een andere overweging.
Jan
Hopelijk mag ik binnen dit onderwerp een verwante vraag stellen: bestaan er ook USB-laders?
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Dit was een bijkomend voordeel geweest. Niet een noodzaak.jan schreef:De standaard Nikon lader is alleen 220V. Ik zie nu pas dat de door jou bedoelde accu via je link ook als extra een 12V mogelijkheid heeft. Dus wanneer je ook in de auto wilt kunnen laden dan is het een andere overweging.
Hoeveel foto's kan je ongeveer op 1 acculading maken? Ik snap dat het afhankelijk is van een hoop factoren, maar een schatting grofweg bij gemiddeld gebruik moet toch te maken zijn.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Ik maakte, met de vorige D3100, gemiddeld zo'n 400 foto's met 1 accu. Alles kost energie, focus, flits, display.Rick schreef:Dit was een bijkomend voordeel geweest. Niet een noodzaak.jan schreef:De standaard Nikon lader is alleen 220V. Ik zie nu pas dat de door jou bedoelde accu via je link ook als extra een 12V mogelijkheid heeft. Dus wanneer je ook in de auto wilt kunnen laden dan is het een andere overweging.
Hoeveel foto's kan je ongeveer op 1 acculading maken? Ik snap dat het afhankelijk is van een hoop factoren, maar een schatting grofweg bij gemiddeld gebruik moet toch te maken zijn.
In het begin bewerkte ik ook nog wel eens foto's via het display en dan gaat het ook snel met de energie. Ik ken je ervaring niet maar wanneer je in de "auto" stand fotografeert zul je merken dat de flitser nogal snel actief is.
Later heb ik er een losse flitser bijgekocht en vanaf dat moment viel de flits energie dus af en kwam ik hoger uit op circa 500.
Maar goed ik heb me nooit op mijn gemak gevoeld met 1 accu ook nu niet met de D7000 en heb dus altijd reserve energie beschikbaar. Want stel je voor........
Jan
Dat ken ik. Daarom komt er ook zeker een extra accu. Maar ja, als je op vakantie gaat met een tentje en verder geen elektriciteit, is een auto-oplader misschien toch wel handig. Tenzij je met 2 accus drie weken weet te overbruggen.jan schreef:Maar goed ik heb me nooit op mijn gemak gevoeld met 1 accu ook nu niet met de D7000 en heb dus altijd reserve energie beschikbaar. Want stel je voor........
Hoe lang duurt dat opladen? Is dat een kwestie van een uurtje of de hele nacht?
-
- Forumlid
Als je met de auto op vakantie gaat en je kunt geen 12V oplader krijgen is er altijd nog de mogeijkheid om een omvormer 12 - 220V aan je accu te hangen.
Ik laad mijn Nikon accu's altijd op deze manier op.
Ik heb de tijd nooit zo bijgehouden, maar ik schat dat op 2-3 uur.
Ik laad mijn Nikon accu's altijd op deze manier op.
Ik heb de tijd nooit zo bijgehouden, maar ik schat dat op 2-3 uur.
- jan
- Bestuurslid
- Contacteer:
Het opladen is ca. 3 uren.Rick schreef:Dat ken ik. Daarom komt er ook zeker een extra accu. Maar ja, als je op vakantie gaat met een tentje en verder geen elektriciteit, is een auto-oplader misschien toch wel handig. Tenzij je met 2 accus drie weken weet te overbruggen.jan schreef:Maar goed ik heb me nooit op mijn gemak gevoeld met 1 accu ook nu niet met de D7000 en heb dus altijd reserve energie beschikbaar. Want stel je voor........
Hoe lang duurt dat opladen? Is dat een kwestie van een uurtje of de hele nacht?
Wat misschien voor jou een overweging is een Batterygrip (geen origineel NIKON) voor een D3100. Ik heb hier toen ook naar gekeken maar vond de oplossing van een kabeltje van de grip naar de camera niet zo mooi en een bijkomend nadeel was dat je het batterijklepje onderaan de camera moet verwijderen. Maar ik kon toen niet goed achterhalen of er nu wel of niet 2 accu's in moeten. Ik weet dat er voor andere camera's ook losse AA batterijsledes zijn maar of dat hiervoor ook geldt weet ik niet. Zover ben ik niet gegaan met het uitzoeken omdat ik al afhaakte met het externe kabeltje.
http://www.fotoshopaalten.nl/phottix-ba ... -3151.html of http://www.phottix.com of http://www.linkdelight.com/B8O-Vertical ... ttery.html
Je kunt ook zeggen ik neem 1 ander merk batterij als back-up en ondertussen laadt je de Nikon op zoals de voorganger aangeeft via een omvormer in je auto.
Kortom er leiden vele wegen naar Rome.
Jan
Bedankt voor de tips. Ik zal eerst maar eens kijken hoe het in de praktijk is. Drie uur is nog wel te overzien en kan dan wel ergens op de camping ingeplugd worden, of ik vraag het bij iemand met een caravan. Als het echt een probleem blijkt, kan ik dan alsnog andere oplossingen overwegen.