Project : wikken en wegen

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Loeky

Project : wikken en wegen

Bericht door Loeky » za aug 06 2011 7:29 am

Dit is mijn tweede presentatie. De eerste zit op het forum presentatie en op aanraden van Jac49, plaats ik nu deze foto hier en hou mijn hart vast.

uitleg : eerst en vooral zal ik proberen uit te leggen wat de bedoeling is van deze foto. Het is een project dat eerst rijpt in de geest. Je ziet het grossomodo voor je. Kleine details worden aangepast bij gebrek aan materie.
Grotendeels wordt het project uitgebouwd als een of meerdere fotos in een bewerkfoto maar moet iets mededelen : een soort verhaal, die af te lezen is in het geheel.
De voorwerpen zijn bestaande voorwerpen uit de omgeving en speelgoed leent er zich goed toe.

De foto : moet jouw geest als het ware aan het denken zetten.

Ik noem het de new way, maar misschien bestaat de manier al. Je maakt zoveel mogelijk macrofoto's van de voorwerpen die je gaat gebruiken in je project.
Je achtergrond bouw je liefst ook op met een zelfgemaakte kiekje maar hier werd door mij computergeschilderd. ( het gaat hier immers, om een abstracte wereld, iets dat we niet kennen of niet weten... een niemandsland.)

Toch moeten de figuren die ervoor komen te staan tot hun recht komen op die ontstane achtergrond. Maar dat hoor ik wel van jullie en jullie raadgevingen of ik daarin geslaagd ben.

Bij mijn project wikken en wegen speelde nu als hoofdrol de smurfen en een (speelgoed)weegschaal. Waarom speeltjes ? Ze lenen zich er goed toe, en kies ze zorgvuldig uit want ze moeten het beeld dat ik voorogen heb op juiste wijze invullen. Hier waren het nu de smurfjes.

De weegschaal was onmisbaar voor de tekst die eraan toegevoegd wordt.

De achtergrond is minder belangrijk maar moet abstract zijn en het geheel tot leven brengen.

De waarnemer van de foto : komt voor een verrassing. En stelt zich vragen ! en hopelijk stilaan daagt het beeld dat ik wil vertellen op.
nl. hier : Welke standpunt zal de boze smurf innemen ? Wie volgt ie op ?

En dan kun je verder denken niet ? Ook wij zitten vaak voor problemen die ons ergeren en we staan ook steeds voor de keuze... het wikken en wegen is een beeldig en fotografisch verwezenlijking hiervan.

en nu het plaatje :

Afbeelding

Nou afwachten op suggesties.

PS : ik maak niet altijd van die werkjes, alleen als het beeld zich tot me opdringt en vraagt om verwezenlijkt te worden.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Project : wikken en wegen

Bericht door Léon Obers » za aug 06 2011 9:34 am

Loeky schreef: Nou afwachten op suggesties.
Je foto laat IMO niet de term "wikken en wegen" zien, alleen het letterlijk wegen van "iets" (wat je niet ziet).
Het ontbreekt aan een verwijzing naar de symbolische betekenis, waardoor de boodschap niet overkomt.
Het gebruik van speelgoed leidt IMO ook alleen maar af van die symbolische betekenis.
Gebruik beter geen smurfen of speelgoed, maar bijv. een echt goudschaaltje met fijn goud erop en dan moet je nog iets hebben in je setup wat de symbolische kant nog meer aanzet. Bijv. een hand die van bovenuit het goudschaaltje ophoudt / vasthoudt.
Onder de weegschaal misschien wat "gekalligrafeerde" documenten, die net niet duidelijk genoeg zijn om te lezen (of misschien juist wel met bekende citaten die keerpunten in de wereldgeschiedenis markeren).

Ga voor de nodige ontspanning beter naar de film :wink: : http://www.desmurfen-film.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
NL trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yVwan3-F ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;
In het Engels (om tegemoet te komen aan dat andere draadje :mryellow: ): http://www.youtube.com/watch?v=l9iBVclM ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
en je eigen titel "new way" ( van waar ik me afvraag waar dat dan weer op mag slaan ??? ).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za aug 06 2011 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Myriad

Bericht door Myriad » za aug 06 2011 10:17 am

Loeky,

De symboliek kan ik snel zien; goed gesmurfd!
Een detail ter verbetering; de verlichting kan consistenter gesmurfd worden; het duiveltje en de weegschaal hebben licht van rechts, de 2 andere smurfen van links.
Je bent lekker creatief bezig; smurf zo door! Het is echter niet mijn ding.

Had je een speciale reden om juist smurfen te gebruiken? Gezien de film die nu draait is het natuurlijk wel helemaal hot.

Smurfjes :D
Laatst gewijzigd door Myriad op za aug 06 2011 10:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaaren
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Kaaaren » za aug 06 2011 10:18 am

Als ik naar de foto kijk zie ik wat je hebt gedacht, maar ik zou ook kiezen voor een meer symbolische aanpak, deze foto zet niemand aan het denken omdat het helemaal al is uitgedacht, zou ook een andere materiaal keuze maken en compositie.

Verder is het idee om collages te maken met eigen materiaal wel leuk!!

Succes!
Nikon D780

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » za aug 06 2011 10:45 am

In mijn optiek heeft die smurf al gekozen (dus dat wikken en wegen is al achter de rug) gezien de kant waar de weegschaal naar doorslaat.
Vandaar die boze smurf, het "kwaad" dat hier blij mee is en het "goede" dat dit niet kan begrijpen?
De titel zou beter " gewikt en gewogen" heten.
Ga vooral door met jouw projecten, maar zoals Myriad al aangaf, probeer dan ook meer aandacht aan de technische kant te besteden, de hoofdrolspelers lopen in dit geval toch niet weg.
Zelf heb ik al meerdere keren speelgoed gebruikt in de weekopdrachten!

Pieter.
Nou, van mij ook de groeten

blackMTF

Bericht door blackMTF » za aug 06 2011 12:58 pm

Eens met Léon, vervang het speelgoed door iets abstracters misschien? Smurfen roepen namelijk te snel associaties op ze verwijzen namelijk meteen naar een smurfenwereld. Een alternatief is om ze uit die wereld te halen, maar daar zou je mee moeten experimenteren.

Hoewel, of is dat misschien jouw bedoeling? Als je het werkeljik met een smurfenthema wilt uitbeelden zul je die wereld mijns inziens helemaal moeten perfectioneren en voor de kijker geloofwaardig uit moeten laten zien.

Succes!

Mvgr.
blackMTF

Loeky

Bericht door Loeky » za aug 06 2011 2:02 pm

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie vlugge reactie. Ze valt mee.
Ik zal proberen mijn werk nog wat te verdedigen en antwoord te geven op de rijzende vragen. Vergeef me, het wordt een nogal lange tekst.

@ Léon Obers : het voorbeeld dat je me geeft kan ik reeds in mijn hoofd zien. Ik kan er zelfs een andere innerlijke betekenis aan geven maar met dezelfde titel inderdaad wikken en wegen. Ik denk dat als ik alle voorwerpen hier of daar kan lenen, zou ik ze verwezenlijken.
Je zegt het erg goed : door het letterlijk wegen van iets van wat je niet ziet. Dat is precies wat mijn beeld ook zou moeten oproepen (en waarschijnlijk nog niet voldoende doet). Op het moment zelf lijkt de beslissing al genomen te zijn. Hij is boos, moppert , is ontevreden… waarover weet niemand… De oorzaak moet terugslaan op de kijker van het beeld. -Waarvoor is de toeschouwer ontevreden ? Het is meer een innerlijke beleving. Iedereen heeft wel zijn kruisje of niet ?
Nu weegt het door. Het verpletter je. Vandaar dat de schaal doorslaat naar de kant van het duiveltje (= tegenstander, diegene die je ongelukkig maakt), engel (is vredevol).
Nu wat je niet ziet op het beeld is de beslissing : waarvoor gaat en staat, de boze smurf ? Wat gaat hij kiezen ? Blijft hij deze toestand of gaat hij de weegschaal doen kantelen. Hier komt onze eigen beeldvorming die er eigenlijk oorspronkelijk niet was, de kering.
Daar speelt de toeschouwer weer een rol. Jullie reacties waren er al gedeeltelijk een deel hiervan. Dat doet fotografie of beeldvorming ook steeds weer. Schokken en/of toeschouwer te doen reageren.
Margrit was een groot voorbeeld hiervan. Ceci n’est pas une pipe is een goed voorbeeld. Nochtans je ziet een pijp.
Al gaat de new way, als ik het nog zo mag noemen, niet echt die kant uit, maar zou het moeten aanraken.
De new way is een nieuw manier van uitdrukkingen, verschillende technieken zijn geoorloofd maar mogen het esthetische niet in gevaar brengen. Tegenstellingen zijn gewenst : is is en is niet...., situatie doen kantelen of in evenwicht brengen. Vandaar de new way.

@ Myriad
Aan de verlichting heb ik niet gedacht. Je hebt gelijk. Ik moet denken vanwaar het licht komt. Daar heb ik geen moment bij stil blijven staan. Het gebruik van de smurfen is heel toevallig. Ik had ze thuis alsook de weegschaal, het beeld kwam gewoon spontaan tevoorschijn . De creaties moeten ook heel eenvoudig blijven en de figuren plaats ik soms buiten hun context. Hier was het niet echt nodig. Ik wil het reeële met het irreeële samenvoegen.
@ Kaaaren
Bovenaan bij Léon heb ik nog meer uitleg gegeven van de bedoeling. Komt het overeen met de gedachte dat bij jou opkwam ? Later zal ik een smurf gebruiken die oorspronkelijk als waterman bedoeld wordt maar in mijn creatie een totaal andere betekenis zal krijgen. Ik heb het al in mijn hoofd maar moet nog verwezenlijk worden. Het materiaal moet ook nog verzameld worden.
Ik gebruik gewoon het materiaal dat ik voorhanden heb. Probeer niet te investeren. Maar bedankt voor de reactie en ik hoop dat je nog komt kijken als ik mijn nieuw project voorstelt, ook al is het je genre niet.
@ pietje-nukem
Neen, het wikken en wegen was nog niet achter de rug, het moest nog gebeuren maar de momentopname gaf aan dat er een probleem was. Maar je hebt gelijk dat geef ik toe dat je het zo kunt bezien. Misschien kan ik er een nieuwe maken waar de weegschaal nog niet helt. Ik moet toegeven dat ik daarover even geaarzeld heb. Maar aangezien de Boze smurf ontevreden is, helt de weegschaal naar de verkeerde kant.
Of de boze smurf het goede niet kan begrijpen, daar kan ik je geen antwoord op geven. Dat zal van de toeschouwer afhangen (zie mijn uitleg @ Léon). Dat blijft gewoonweg open. De beslissing is bij de boze Smurf (of alle mensen die met een bepaalde wrok of probleem leven, dat hun kijk op het leven teniet doet) Dat bepaalt de geest van de toeschouwer zelf. Blijf je steken of ga je verder denken… Vandaar ook de titel wikken en wegen, die de toeschouwer zou moeten leiden in het denkproces (maar het is mislukt :D ).
Maar je hebt gelijk ik zal me nog meer verdiepen in de technische kant.
Deze voorstelling werd gemaakt ter ere van een eenvoudige dame, die een tijdje in psychiatrie verbleef en gelukkig de weegschaal deed kantelen en er nu stilaan bovenop geraakt.
Toch vind ik het fijn om jullie reacties hoor. Het was leerrijk en vooral ik hou dat spontaan reageren op. Daar leer ik ook van. Van mijnentwege mogen jullie al mijn werken kritisch bekijken en raadgevingen geven.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”