Macro foto's met omgekeerde lens

Een aparte sectie waarin alle verzameldraadjes dienen te staan waarin foto's gepresenteerd worden.
pacha
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Macro foto's met omgekeerde lens

Bericht door pacha » za aug 06 2011 11:55 am

Groene vleesvlieg (Phaenicia sericata).

Afbeelding

35mm. met 12mm. tussenring.
De werkafstand is behoorlijk dicht, zo'n 40mm.
Ben benieuwd of het nog dichter kan.
't zal wel moeten, zeker
om nog meer vergroting te krijgen.
Dit is een levende vlieg, in de vrije natuur, na het nemen van de foto, bleef ze nog even zitten,
en vloog daarna vrolijk weg.
Hebben jullie een speciale techniek, voor nog meer vergroting, bij gebruik van omgekeerde lens, met zo'n korte brandpuntafstand.
Wordt de werkafstand met pakweg een 20mm. lens omgekeerd, langer of juist korter?
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » za aug 06 2011 12:11 pm

Hallo Pacha,
werk zelf niet met tussenringen, maar alleen met omgekeerde lenzen.
pacha schreef:Hebben jullie een speciale techniek, voor nog meer vergroting, bij gebruik van omgekeerde lens, met zo'n korte brandpuntafstand.
zie dat je een 35mm hebt gebruikt. Ik gebruik zelf een 50mm, wanneer er meer in beeld moet kunnen, en een 28mm wanneer ik meer details wil zien.

Maak je trouwens foto's uit de hand of vanaf (eenbeen)statief? Je hebt het insect namelijk zo groot in beeld, dat normaal gesproken de facetogen meer detail zouden moeten hebben. Het kan ook zijn dat je ergens anders op hebt scherp gesteld natuurlijk, maar ik denk dat het een heel klein beetje bewegingsonscherpte is. Geen kritiek hoor want ik vind het een mooie foto, maar met het oogje scherper zou ik hem nog mooier vinden.

Nikonaddict

pacha
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pacha » za aug 06 2011 12:21 pm

Heel erg bedankt Nikonaddict, voor je duidelijke uitleg.
kritiek moet kunnen, is zelfs nodig om vooruitgang te kunnen maken.
Nu ken ik de oorzaak, van mijn falen om scherpe foto's te maken, met de omgekeerde lens.

Heg me steeds afgevraagd, waarom ik die facetogen niet scherper krijg.
Nu is het meteen duidelijk, bewegingsonscherpte.
Voor vliegende beestjes gebruik ik haast nooit een statief.
Moet dit dringend gaan doen.
Heb enkel een statief op 3 benen, zal dus best een statief op 1 been aanschaffen.
Graag suggesties in verband met een geschikt 1 been statief, voor dit soort werk.
deze vraag kan ik misschien best in een ander topic stellen?
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » za aug 06 2011 12:31 pm

pacha schreef:Heb enkel een statief op 3 benen, zal dus best een statief op 1 been aanschaffen.
Om alvast minder kans op bewegingsonscherpte te krijgen, zou ik nog even wachten met de aanschaf van een eenbeen statief, als je al we een driepoot hebt. Een techniek die ik zelf wel gebruik is m.b.v. een driepoot een onderwerp zo dicht mogelijk benaderen, om dan vervolgens er met het statief naar toe te kantelen. Dan staat dus op twee pootjes, maar dan zal je minder last hebben van onscherpte door beweging. Het steekt dan uiteraard wel zeer nauw om precies zover naar je onderwerp te kantelen, zodat deze scherp in beeld komt. Probeer dat maar eens en laat eens weten of het hierdoor beter wordt.

Nikonaddict

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 06 2011 12:42 pm

pacha schreef: Wordt de werkafstand met pakweg een 20mm. lens omgekeerd, langer of juist korter?
Daar zal niet zoveel verschil inzitten met andere korte brandpunten in omgekeerde positie.
Dat komt door de "retrofocus" lens-ontwerpen van korte brandpunten.

In een normale positie moet de brandpunt altijd de afstand overbruggen van het spiegelhuis van een spiegelreflex.
De afstand van de flens van de camera lensbajonet tot aan het filmvlak / sensor is bij Nikon 46mm.
Het achterste lenselement van een objectief steekt misschien nog een klein beetje in de camera, maar nooit veel, want anders zou die tegen de spiegel aankomen.

Met de lens omgedraaid draai je die eigenschappen om, en zit optisch gezien dat gedeelte dan tussen lens en je onderwerp.
Dus het heeft in ieder geval minimaal altijd diezelfde afstand tot je onderwerp toe wat er anders als afstand zat naar de sensor toe.
Vriendelijke groet, Léon Obers

henkD90
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door henkD90 » za aug 06 2011 4:37 pm

ook een foto met de 50mm met omgekeerde lens,welliswaar geen insekt,maar toch een aardige vergroting :-)

Afbeelding
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

beijnr
Forumlid
Forumlid

Bericht door beijnr » za aug 06 2011 5:51 pm

Erg fraai Henk!

Hier nog een paar van vandaag:

1.
Afbeelding
Deze vlieg had echt pech, door de wind werd hij zo het web ingeblazen, precies op de plek waar de spin zat.

Ik heb wel foto''s gemaakt van de worsteling die volgde maar door de wind en het gevecht zijn deze allemaal onscherp :cry:

2.
Afbeelding
Uiteindelijk liep het zo af....

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding
En van deze rupsen heb ik er veel gezien vandaag.

5.
Afbeelding
Deze juffer bleef rustig zitten voor de foto.

Met vriendelijke groet,

Rick Beijn

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » za aug 06 2011 6:04 pm

Dank je Rick,je hebt er ook weer een paar fraaie neergezet.
Ik heb vanmiddag zijn broertje voor de lens gehad :-) uit de hand geschoten,in de wind...
en nog wat druppels,ook uit de hand

foto 1
Afbeelding

foto 2
Afbeelding

foto 3
Afbeelding
D90 + D50 + D70 IR omgebouwd (665nm filter) ,Nikon AF-S Nikkor 80-200mm 1:2.8 D , Nikon AF-S 24-70 1:2.8G ED, Nikkor 50mm f1.8D, Sigma 10-20 1:4-5.6 DC HSM, Tamron 18-200 F/3.5-6.3 XR , AF-S DX 18-55/3 5-5.6G ,SB400 ,Vanguard Tracker1 Nikon TC-20E III

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » za aug 06 2011 6:43 pm

beijnr schreef:Uiteindelijk liep het zo af....
Dag Rick,
dit vind ik de mooiste uit de serie. Zowel spin als prooi mooi scherp, en goed te zien hoe de spin een pakketje van zijn prooi heeft gewikkeld.
henkD90 schreef:geen insekt,maar toch een aardige vergroting :-)
Hallo Henk,
gelukkig wordt er meer met omgekeerde lenzen gedaan dan insecten op de foto zetten, dus passen je foto's hier prima. Je hebt er mooie abstracte foto's van gemaakt. Lijkt me nog niet zo makkelijk.

Ben zelf ook nog even met mijn camera in de tuin op zoek geweest, en moet constateren dat de "oogst" toch een beetje tegenvalt.

Deze "blauw metallic" vlieg kwam ik tegen

Afbeelding

en een springspin, die zat op de beschermhoes van mijn BBQ. Het resultaat lijkt alsof het spinnetje op een andere planeet loopt, met op de achtergrond de dampkring, maar misschien slaat mijn fantasie nu wat door hoor. Het leuke van deze spinnetjes is dat ze vrij nieuwsgierig zijn,
en deze ging er zelfs even goed voor staan om te kunnen zien wat ik aan het doen was.

Afbeelding

Groet, Nikonaddict

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » za aug 06 2011 6:46 pm

wauw die vlieg,prachtig hoor !!

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » zo aug 07 2011 8:29 pm

en nog wat foto's gemaakt :

foto 1:
Afbeelding

foto2:
Afbeelding

foto 3: hongerrrrrr !!
Afbeelding

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » zo aug 07 2011 10:47 pm

henkD90 schreef:foto 3: hongerrrrrr !!
Hoi Henkd90

Klopt het dat de wesp een groene vleesvlieg te pakken had? Heb ik nog nooit eerder gezien dat een wesp een prooi vangt.
Weer een mooie serie hoor, en leuk om te zien dat je je toch gaat verdiepen in de insecten. Hier vandaag ook nog even in de tuin wat foto's geprobeerd te maken, maar helaas weinig insecten te zien, ga zo nog even wat foto's uploaden.

Groeten Nikonaddict

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » ma aug 08 2011 12:03 am

Ja,idd,de wesp heeft de vlieg te pakken.Ik had het ook nog nooit gezien maar vond het wel frappant!Na het maken van deze foto ging ik snel naar binnen om de vergrotingsringen er tussen te zetten maar toen waren ze helaas weg,jammer!Ik heb ook deze weer uit de hand geschoten omdat mijn monopod(Vanguard) al 6 weken(pfffffffffff) in de reparatie is.In het struikje wat voor in de tuin staat is het vreselijk druk met insekten,verschillende vliegen wespen,een echte ondiertrekker, maar ik ben er goed mee.
Leuke fotografie zo,en als je de ring er gewoon op laat zitten heb je een twee-in-een lens,ook makkelijk :-)

groet,
Henk

nikonaddict

Bericht door nikonaddict » ma aug 08 2011 9:59 am

henkD90 schreef:Leuke fotografie zo,en als je de ring er gewoon op laat zitten heb je een twee-in-een lens,ook makkelijk :-)
Inderdaad, zo had ik het zelf nog niet bekeken, maar eigenlijk heb je dan altijd een super macro-objectief bij je en een standaard objectief.

Wilde gisteravond nog een paar foto's uploaden, maar dat is er niet meer van gekomen; dus bij deze.

1.
Afbeelding

2. Ja Rick ik heb ze ook in de tuin :)
Afbeelding

3.
Afbeelding

Fijne dag, groet Nikonaddict

henkD90
Forumlid
Forumlid

Bericht door henkD90 » ma aug 08 2011 1:38 pm

weer mooi geschoten Nikonaddict :-)

Plaats reactie

Terug naar “Verzameldraadjes fotopresentaties”