Macrolens 150mm of 180mm?
- pacha
- Forumlid

- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Macrolens 150mm of 180mm?
Heb bijna een jaar geleden een 60mm macrolens aangeschaft.
Het was de bedoeling hiermee te testen, of macro wel mijn ding zou zijn.
Indien wel, zou er na verloop van tijd een macrolens met langer brandpunt bijkomen.
Ben dus nu op zoek naar een macrolens met brandpuntafstand 150mm. of 180mm., om pakweg, vlinders en libellen te fotograferen.
Voor de Nikon body zal het voorlopig een niet 'VR' versie zijn vrees ik.
Op zich geen probleem.
Het zal waarschijnlijk een tweedehandse Sigma lens worden.
Twijfel tussen 150mm. en 180mm.
Zit in dit verband met een aantal vragen.
Hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen brengen,
welke mij zal toelaten om de juiste keuze te maken.
1- welke versie kunnen jullie mij aanbevelen, de lichtsterke f2.8 150mm versie, of de 3.5 180mm versie?
2- kan de 180mm. ook vanuit de hand bediend worden, of is een statief een noodzaak in alle omstandigheden?
3- wat zijn de voornaamste voordelen van een lichtsterke lens voor macro fotografie, ten opzichte van een minder lichtsterke lens?
4- in tweedehands, is 400 euro voor de 180mm versie een aanvaardbare prijs?
5- welke is een aanvaardbare tweedehands prijs voor de 150mm versie?
6- zijn beide lenzen geschikt voor wat ik er wil mee gaan doen, pakweg vlinders en libellen fotograferen?
7- kunnen jullie, voor mijn doel, beter geschikte lenzen aanraden?
Met heel veel dank.
Het was de bedoeling hiermee te testen, of macro wel mijn ding zou zijn.
Indien wel, zou er na verloop van tijd een macrolens met langer brandpunt bijkomen.
Ben dus nu op zoek naar een macrolens met brandpuntafstand 150mm. of 180mm., om pakweg, vlinders en libellen te fotograferen.
Voor de Nikon body zal het voorlopig een niet 'VR' versie zijn vrees ik.
Op zich geen probleem.
Het zal waarschijnlijk een tweedehandse Sigma lens worden.
Twijfel tussen 150mm. en 180mm.
Zit in dit verband met een aantal vragen.
Hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen brengen,
welke mij zal toelaten om de juiste keuze te maken.
1- welke versie kunnen jullie mij aanbevelen, de lichtsterke f2.8 150mm versie, of de 3.5 180mm versie?
2- kan de 180mm. ook vanuit de hand bediend worden, of is een statief een noodzaak in alle omstandigheden?
3- wat zijn de voornaamste voordelen van een lichtsterke lens voor macro fotografie, ten opzichte van een minder lichtsterke lens?
4- in tweedehands, is 400 euro voor de 180mm versie een aanvaardbare prijs?
5- welke is een aanvaardbare tweedehands prijs voor de 150mm versie?
6- zijn beide lenzen geschikt voor wat ik er wil mee gaan doen, pakweg vlinders en libellen fotograferen?
7- kunnen jullie, voor mijn doel, beter geschikte lenzen aanraden?
Met heel veel dank.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Macrolens 150mm of 180mm?
De twee objectieven zijn redelijk vergelijkbaar, met de 180 mm heb je een nog iets grotere werkafstand voor 1 op 1, verschil in lichtsterkte van 2/3 stop zou ik me niet druk om maken, voor een beetje scherptediepte zal je toch gauw f8 tot f13 gebruiken.
Voor beide geld dat voor macrofotografie je het best vanaf statief kan werken vanwege de zeer kleine scherptediepte in het macrogebied (die statief aansluiting zit er niet voor niets onder).
Voor "normale" fotografie kan je wel uit hand fotograferen mits je natuurlijk een sluitertijd gebruikt die kort genoeg is, 1\250 maximaal liefst korter.
Omdat dit macro objectieven zijn is de af niet echt snel, althans dat is mijn ervaring met de 180mm, je kan bij deze de af begrenzen in het macrogebied dit loopt van 46 cm tot 60 cm, of van 60 cm tot oneindig.
Voor macro werkt met de hand meestal het best.
De bouwkwaliteit van de 180 is zeer goed en als ik de plaatjes bekijk is de 150mm gelijkwaardig.
Beide objectieven komen goed uit de testen en als je toch zoekt naar tweedehands neem dan ook de Tamron 180mm 3.5 mee die is volgens mij redelijk gelijkwaardig aan deze Sigma's.
Tweedehands prijzen is lastig, de 180mm er is al behoorlijk lang, ik denk al vanaf eind jaren negentig de prijs lag toen nieuw boven de 2000 gulden, als je er een vindt in goede conditie voor 400 Euro lijkt mij dat geen slechte prijs.
groeten Jan
Voor beide geld dat voor macrofotografie je het best vanaf statief kan werken vanwege de zeer kleine scherptediepte in het macrogebied (die statief aansluiting zit er niet voor niets onder).
Voor "normale" fotografie kan je wel uit hand fotograferen mits je natuurlijk een sluitertijd gebruikt die kort genoeg is, 1\250 maximaal liefst korter.
Omdat dit macro objectieven zijn is de af niet echt snel, althans dat is mijn ervaring met de 180mm, je kan bij deze de af begrenzen in het macrogebied dit loopt van 46 cm tot 60 cm, of van 60 cm tot oneindig.
Voor macro werkt met de hand meestal het best.
De bouwkwaliteit van de 180 is zeer goed en als ik de plaatjes bekijk is de 150mm gelijkwaardig.
Beide objectieven komen goed uit de testen en als je toch zoekt naar tweedehands neem dan ook de Tamron 180mm 3.5 mee die is volgens mij redelijk gelijkwaardig aan deze Sigma's.
Tweedehands prijzen is lastig, de 180mm er is al behoorlijk lang, ik denk al vanaf eind jaren negentig de prijs lag toen nieuw boven de 2000 gulden, als je er een vindt in goede conditie voor 400 Euro lijkt mij dat geen slechte prijs.
groeten Jan
- Frankie
- Clublid

- Contacteer:
In aanvulling op Grojan. Beide objectieven zijn prima voor wat je er mee wil gaan doen. Beeldkwaliteit is erg goed. Ik heb ooit de 180 verruild voor de 150 vanwege de combinatie kleiner / lichtsterker: de 150 is redelijk compact. Nieuwprijs 180 lag rond de 700,-, van de 150 rond de 600,-. Realistische tweedehandsprijzen nu zul je op marktplaats e.d. vinden.
Beide kunnen makkelijk uit de hand bediend worden (als telelens) afhankelijk van je instellingen uiteraard, maar bij het echte macro 1 op 1 werk is een statief vaak wel nodig (ook weer afh. van je instellingen / DOF e.d.). Bouwkwaliteit van beide: zeer goed.
Beide kunnen makkelijk uit de hand bediend worden (als telelens) afhankelijk van je instellingen uiteraard, maar bij het echte macro 1 op 1 werk is een statief vaak wel nodig (ook weer afh. van je instellingen / DOF e.d.). Bouwkwaliteit van beide: zeer goed.
- pacha
- Forumlid

- Contacteer:
Jan en Frankie, bedankt voor de zeer nuttige informatie.
Heb nog een klein vraagje in verband met de Sigma lenzen.
Sigma lenzen, ook de 180mm. zijn er in zogenaamde 'DG' versie.
Betekend 'DG' bij Sigma dat de lenzen geschikt zijn voor FF?
Of heeft het een andere betekenis?
Met dank.
Heb nog een klein vraagje in verband met de Sigma lenzen.
Sigma lenzen, ook de 180mm. zijn er in zogenaamde 'DG' versie.
Betekend 'DG' bij Sigma dat de lenzen geschikt zijn voor FF?
Of heeft het een andere betekenis?
Met dank.
DG betekent bij Sigma dat ze zijn geoptimaliseerd voor digitaal, dit lijkt mij vooral een verkooppraatje, als er bij Sigma de afkorting DC op staat zijn ze alleen geschikt voor een cropsensor.
De 180mm en de 150mm zijn geschikt voor crop en FF sensors.
Groeten Jan
(Ik lees net op de Sigma site dat DG betekent dat ze ook geschikt zijn voor FF)
Hier de Link http://www.sigmabenelux.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De 180mm en de 150mm zijn geschikt voor crop en FF sensors.
Groeten Jan
(Ik lees net op de Sigma site dat DG betekent dat ze ook geschikt zijn voor FF)
Hier de Link http://www.sigmabenelux.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ralph
- Forumlid

- Contacteer:
Heb ook voor dit dilemma gestaan, uiteindelijk de 180mm van Tamron genomen, kwam goed uit testen en had ook al een 90mm macro van Tamron waar ik goede ervaringen mee heb.
Heb nu net wat meer mm's als de 150 en er zat (nieuw) weinig prijsverschil tussen de 2.
Werk in principe met macro altijd met statief, uit de hand is op zich wel te doen met de 180 maar dan moet je wel een vaste hand hebben.
Zowiezo is de werkafstand met een 150/180 wel lekker voor vlinders en libellen, ze vliegen minder snel weg en je achtergrond wordt rustiger als bv met een 90mm.
Heb nu net wat meer mm's als de 150 en er zat (nieuw) weinig prijsverschil tussen de 2.
Werk in principe met macro altijd met statief, uit de hand is op zich wel te doen met de 180 maar dan moet je wel een vaste hand hebben.
Zowiezo is de werkafstand met een 150/180 wel lekker voor vlinders en libellen, ze vliegen minder snel weg en je achtergrond wordt rustiger als bv met een 90mm.
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Zoals al vaak gezegd, slechte macrolenzen bestaan niet en voor insecten zijn zowel de 150mm van Sigma als de 180mm's van Sigma en Tamron uitstekend. Enige verschil is dat de Sigma's iets robuster zijn dan de Tamron. De tank onder de macro's is natuurlijk de micro-nikkor 200mm f/4, zeer goed maar ook bijna 3x zo duur.
Ik heb zelf gekozen voor de Bugma (Sigma 150mm), maar zet die nu vrijwel altijd in met 1,4x converter (ook van Sigma) zonder dat ik zichtbaar aan kwaliteit inboet.
Dat kan altijd nog de volgende stap zijn bij de Sigma 150 - een 210mm f/4 - en die Sigma converters zijn voor weinig op marktplaats te krijgen.
Ik heb zelf gekozen voor de Bugma (Sigma 150mm), maar zet die nu vrijwel altijd in met 1,4x converter (ook van Sigma) zonder dat ik zichtbaar aan kwaliteit inboet.
Dat kan altijd nog de volgende stap zijn bij de Sigma 150 - een 210mm f/4 - en die Sigma converters zijn voor weinig op marktplaats te krijgen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- pacha
- Forumlid

- Contacteer:
Het toeval wil, dat ik momenteel contact heb met 2 verkopers van de genoemde sigma lenzen.
De ene lens 180mm. heeft geen DG, 4 jaar oud volgens de verkoper.
De andere lens 150mm. heeft DG. is vrij recent volgens de verkoper.
Zal dus keuzes moeten maken.
Aan de hand van jullie gewaardeerde informatie, zal ik niet geheel onbeslagen op het ijs komen.
Nu heb ik toch nog een vraag, in verband met het jaartal waarin de lens gebouwd is.
Misschien is de vraag reeds gesteld, maar kan er niks over terugvinden.
Is het mogelijk bij Sigma lenzen om het bouwjaar te bepalen, aan de hand van het serienummer, zoals bij Nikon lenzen?
Dit lijkt me handig, indien de verkoper geen aankoopbewijs kan voorleggen, of enig ander document, waaruit het bouwjaar is op te maken, bij benadering uiteraard.
Met dank.
De ene lens 180mm. heeft geen DG, 4 jaar oud volgens de verkoper.
De andere lens 150mm. heeft DG. is vrij recent volgens de verkoper.
Zal dus keuzes moeten maken.
Aan de hand van jullie gewaardeerde informatie, zal ik niet geheel onbeslagen op het ijs komen.
Nu heb ik toch nog een vraag, in verband met het jaartal waarin de lens gebouwd is.
Misschien is de vraag reeds gesteld, maar kan er niks over terugvinden.
Is het mogelijk bij Sigma lenzen om het bouwjaar te bepalen, aan de hand van het serienummer, zoals bij Nikon lenzen?
Dit lijkt me handig, indien de verkoper geen aankoopbewijs kan voorleggen, of enig ander document, waaruit het bouwjaar is op te maken, bij benadering uiteraard.
Met dank.
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Pacha, er zijn geen openbare lijsten bij mij bekend met Sigma serienummers en productiejaren.
Enige houvast dat ik kan bedenken is dat ze in 2008 de lensdop veranderd hebben van

naar

(met drukknoppen in het midden - veel handiger te bedienen met zonnekap geïnstalleerd)
Mijn Sigma 150mm is van voor 2008 en doet het prima.
En het is ook veel belangrijker wat de conditie van het objectief is en dat je hem goed test op je camera voor de aankoop.
Enige houvast dat ik kan bedenken is dat ze in 2008 de lensdop veranderd hebben van

naar

(met drukknoppen in het midden - veel handiger te bedienen met zonnekap geïnstalleerd)
Mijn Sigma 150mm is van voor 2008 en doet het prima.
En het is ook veel belangrijker wat de conditie van het objectief is en dat je hem goed test op je camera voor de aankoop.
Groeten - Arend / flickr
- pacha
- Forumlid

- Contacteer:
Lieve mensen,
allemaal heel erg bedankt voor jullie advies.
Heb uiteindelijk de Sigma AF 180mm f/3.5 EX HSM APO macro, aangeschaft.
Het objectief verkeerd in uitstekende staat, voor zover ik voorlopig kan beoordelen.
Ziet er uiterlijk, als nieuw uit.
Heb er een aantal testfoto's mee gemaakt, ben behoorlijk onder de indruk.
Heb 375 euro betaald, een manfrotto adapterplaat gratis bijgekregen, handig om de bijgeleverde statiefgondel, op het statief te bevestigen.
De verkoper leek me redelijk tevreden, over de verkregen prijs, ben ik ook,
meer moet dat niet zijn.
Het objectief verkeerd in uitstekende staat, voor zover ik voorlopig kan beoordelen.
Heb 375 euro betaald, een manfrotto adapterplaat gratis bijgekregen, handig om de bijgeleverde statiefgondel, op het statief te bevestigen.
meer moet dat niet zijn.
- JBD
- Clublid

- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
pacha schreef:Lieve mensen,
meer moet dat niet zijn.
En nu nog de foto's, want daar ziijn we heel erg benieuwd naar.
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Gefeliciteerd Pacha met deze prachtige aanwinst en ik ben inderdaad ook benieuwd naar de resultaten !
Groeten - Arend / flickr
- pacha
- Forumlid

- Contacteer:
Dank je wel ArendV.
't is inderdaad een prachtige lens, ben er helemaal van onder de indruk.
Ik begrijp dat jullie benieuwd zijn naar de foto's.
Fotograferen is niet mijn beste vak.
180mm. van op statief, is helemaal nieuw voor me.
Als er al iets toonbaar bij is, is het misschien onderstaande foto.
Morgen hopelijk beter.

F6.3
1/250"
ISO 100
't is inderdaad een prachtige lens, ben er helemaal van onder de indruk.
Ik begrijp dat jullie benieuwd zijn naar de foto's.
Fotograferen is niet mijn beste vak.
180mm. van op statief, is helemaal nieuw voor me.
Als er al iets toonbaar bij is, is het misschien onderstaande foto.
Morgen hopelijk beter.
F6.3
1/250"
ISO 100
- ArendV
- Forumlid

- Contacteer:
Zoals je zelf al aangeeft ontbreekt hier nog de scherpte, maar het begin is er !
Macro in het algemeen en zeker op statief met deze brandpuntsafstand is een kwestie van geduld en veel oefenen.
Ga ook vroeg je bed uit als de insecten het nog te koud hebben om actief te zijn en als er dan een ochtendzonnetje bijkomt kun je prachtig belichte macro's maken.
En dan moet je blij zijn als je na een paar uur genieten van de natuur één of een paar echt mooie foto's hebt gemaakt.
Macro in het algemeen en zeker op statief met deze brandpuntsafstand is een kwestie van geduld en veel oefenen.
Ga ook vroeg je bed uit als de insecten het nog te koud hebben om actief te zijn en als er dan een ochtendzonnetje bijkomt kun je prachtig belichte macro's maken.
En dan moet je blij zijn als je na een paar uur genieten van de natuur één of een paar echt mooie foto's hebt gemaakt.
Groeten - Arend / flickr