UV of Pol filter
UV of Pol filter
Ben aan het overwegen om een filter te plaatsen op mijn Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 IF-ED VR. Gezien het feit dat ik beginnend fotograaf ben weet ik niet welke ik het beste kan nemen. Graag jullie advies in deze. Heb op de 18-55 kit lens een B+W Pro filter, deze werd geleverd bij de koop destijds.
- pacha
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: UV of Pol filter
Wat wil je er gaan mee doen, met het filter?
1- Een polarisatiefilter dient om reflecties te verminderen, en voor betere kleuren, geeft o.a. heel mooie blauwe luchten.
Neemt echter heel veel licht weg.
Ik gebruik het polarisatie filter enkel om vissen in de vijver te fotograferen, wegens de sterke licht weerkaatsing op het wateroppervlak.
Zodra deze opnames zijn gemaakt, gaat het polarisatie filter er af, zo win ik minstens 1 stop.
Een polarisatiefilter is ook duurder dan uv filter.
Enkel om de lens te beschermen, zou ik geen polarisatiefilter kopen.
2- Een uv filter, als lensbescherming, heeft ook nadelen, 't is overbodig glas, wat het resultaat niet zal ten goede komen, je vergroot de kans op lensflare.
3- Je kan een protectiefilter nemen, om je lens te beschermen
Dit filter, filtert niets, ook geen UV, maar beschermt je lens.
Bij dezelfde kwaliteit iets goedkoper dan UV filters.
4- De goedkoopste lensbescherming, is de zonnekap, je vermijdt tegelijk hinderlijke lichtinval. ( Is mijn favoriete lensbescherming.)
1- Een polarisatiefilter dient om reflecties te verminderen, en voor betere kleuren, geeft o.a. heel mooie blauwe luchten.
Neemt echter heel veel licht weg.
Ik gebruik het polarisatie filter enkel om vissen in de vijver te fotograferen, wegens de sterke licht weerkaatsing op het wateroppervlak.
Zodra deze opnames zijn gemaakt, gaat het polarisatie filter er af, zo win ik minstens 1 stop.
Een polarisatiefilter is ook duurder dan uv filter.
Enkel om de lens te beschermen, zou ik geen polarisatiefilter kopen.
2- Een uv filter, als lensbescherming, heeft ook nadelen, 't is overbodig glas, wat het resultaat niet zal ten goede komen, je vergroot de kans op lensflare.
3- Je kan een protectiefilter nemen, om je lens te beschermen
Dit filter, filtert niets, ook geen UV, maar beschermt je lens.
Bij dezelfde kwaliteit iets goedkoper dan UV filters.
4- De goedkoopste lensbescherming, is de zonnekap, je vermijdt tegelijk hinderlijke lichtinval. ( Is mijn favoriete lensbescherming.)
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: UV of Pol filter
Protectfilters zijn lang niet altijd goedkoper dan UV-filters. Je hebt veel voor en tegenstanders van UV-filters. Zelf ben ik er een voorstander van, omdat het gewoon goed je frontlens beschermt. Ik gebruik daarnaast ook nog altijd de zonnekap! :mrgreen: