onscherpe foto's

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Kathmandu

onscherpe foto's

Bericht door Kathmandu » wo aug 10 2011 3:32 pm

Hallo,

Naar mijn mening zijn de foto's die ik met mijn Nikon D90 incl de 18-105mm kitlens maak erg onscherp. Dit helemaal in combinatie met mijn polarisatie filter (Hoya PRO 1). Ik vraag mij af of ik betere resultaten moet kunnen krijgen en hoe.

Daarvoor heb ik een aantal foto's geupload(http://www.multiupload.com/UU986SO5TM" onclick="window.open(this.href);return false;), misschien dat jullie er naar willen kijken? Het zijn onbewerkte RAWs naar JPEG omgezet met volledige resolutie.

Twee foto's zijn gemaakt zonder filter (zie naam) en de andere met. De foto van het plein is gemaakt zonder filter toen ik mijn camera net een aantal weken geleden gekocht had. De foto van de steen is met filter en vind ik erg treurend...

Kan het zijn dat een filter de foto's onscherp kunnen maken? De 18-105 is een vrij goedkope lens, daar verwacht ik verder ook geen perfectie van maar dit is toch niet om aan te zien?

Graag jullie mening :)
Laatst gewijzigd door Kathmandu op wo aug 10 2011 3:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: onscherpe foto's

Bericht door Léon Obers » wo aug 10 2011 3:41 pm

Niet mogelijk om bestanden te downloaden.
Een polafilter zou wel de scherpstelling negatief kunnen beïnvloeden. Is het een circulair of lineair polafilter?
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » wo aug 10 2011 3:51 pm

vreemd, bij mij werkt het wel.

hier dan een tweede link..

ik heb een circular PL filter.

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Peter » wo aug 10 2011 3:59 pm

Het is liever niet de bedoeling om op deze wijze foto's ter beoordeling aan te bieden, een ander moet er heel wat moeite voor doen om de foto's uberhaupt te bemachtigen.
Los daarvan, dit soort 'free sites' zitten veelal ook nog eens bomvol met allelei malware.

Gebruik liever photobucket, Picassa of andere soortgelijke websites

Hieronder alsnog de foto's van je (foto nr.1 en 2 zijn zonder filter), succes :wink:
1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7
Afbeelding

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 10 2011 4:04 pm

Hallo

Ik heb de foto's wel kunnen downloaden.
Maar ik ga twijfelen of het aan het objectief / Polar ligt :wink:
Ik zie namelijk geen EXIF info. Daarnaast heb ik wel de vraag of je de foto's uit de hand heb geschoten?
Dit omdat er verschillende goed scheef staan. Er zouden dan beweging onscherpte op kunnen treden.

Verder kan ik vertellen dat ik op mijn D90 een 18-105 heb zitten en ook een polar (Hoya Circulair Polarising 67mm HD).
Ik maak met dit scherpe foto's. alleen gebruik ik meestal een statief.

Groet Kroontje

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » wo aug 10 2011 4:15 pm

@ admin.

De reden dat ik het niet via picassa doe of imageshack is dat die maar 2mb doorlaten of anders de resolutie minimaliseren (en die heb je juist nodig om dit goed te kunnen beoordelen).

Veel moeite kost het niet, je moet enkel 40sec wachten. Malware krijg je hooguit als je op de reclame klikt en vervolgens dingen gaat downloaden..

@ Kroontje. Ja ik heb al deze foto's uit de hand geschoten. Een statief gebruik ik enkel 's avonds met lange sluitertijden. Met sluitertijden van 1/30 hoef je toch geen statief te gebruiken? Rechtzetten doe ik altijd in Lightroom.

Kan je eens een landschap foto met jouw D90 + 18-105 uploaden? Wat vind je van de scherpte van die foto op het plein, die is zonder filter genomen.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 10 2011 4:30 pm

Hallo

Dat je later recht zet oke. maar 1/30 vind ik weinig en zou daarvoor al een statief gebruiken :wink: Ga dan door naar de 1/125 of hoger voor uit de hand. Deze heb ik op statief gemaakt.
1
Hier stond een afbeelding
2
Hier stond een afbeelding

Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op wo aug 10 2011 8:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 10 2011 4:35 pm

Wat vind je van de scherpte van die foto op het plein, die is zonder filter genomen.
Ik denk dat hij toch scherper had gekund

Kroontje

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » wo aug 10 2011 4:38 pm

Zie wel dat je klein diafragma heb gebruikt en in combi met het filter zie je dat sommige foto's onder de 100 ste duiken. Foto 6 en 7 zelfs 20 en 30 ste sec. Als je deze zonder statief hebt gemaakt dan zit daar wel bewegings onscherpte bij denk ik.
Veel foto's zijn gemaakt op 18 mm waarin de lens niet op zijn best is. Ik lees in testen dat hij erg soft is op 18 mm. dit icm de sluitertijd en filter denk ik dat het niet ten goede komt aan de scherpte van de foto.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » wo aug 10 2011 4:41 pm

oke. misschien is dat dan de oorzaak. Vanaf welke sluitertijd is uit de hand schieten "mogelijk"? Een statief meenemen is niet altijd handig.. Voor elke foto een statief uitschuiven en rechtzetten kost gewoon veel tijd, dat doe ik liever als ik alleen ben en geen mensen heb die op je wachten (bijvoorbeeld op vakantie).

Is dit normaal?

Afbeelding

Afbeelding

Foto genomen met filter en 1/20 sluitertijd.

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo aug 10 2011 4:44 pm

Vanaf welke sluitertijd is uit de hand schieten "mogelijk"?
1,5 x de brandpuntafstand is een aardige richtlijn.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Kroontje

Bericht door Kroontje » wo aug 10 2011 4:47 pm

Deze foto's zien er belabberd uit :wink:
Een goede nette foto maken heeft zijn tijd nodig.
Neem dan een monopod.

Kroontje

Peterpan

Bericht door Peterpan » wo aug 10 2011 4:48 pm

Als ik kijk naar de foto's hierboven, dan zie ik dat het overdag is met voldoende licht.
Ik vraag me dus nu af waarom een foto maken met 1/20 sluitertijd?
Minimale sluitertijd (wat ik heb geleerd) is 1/60 om uit de hand te fotograferen. Het kan ook minder maar dan heb je wel een hele vaste hand voor nodig.

Kathmandu

Bericht door Kathmandu » wo aug 10 2011 4:49 pm

plincky schreef:Zie wel dat je klein diafragma heb gebruikt en in combi met het filter zie je dat sommige foto's onder de 100 ste duiken. Foto 6 en 7 zelfs 20 en 30 ste sec. Als je deze zonder statief hebt gemaakt dan zit daar wel bewegings onscherpte bij denk ik.
Veel foto's zijn gemaakt op 18 mm waarin de lens niet op zijn best is. Ik lees in testen dat hij erg soft is op 18 mm. dit icm de sluitertijd en filter denk ik dat het niet ten goede komt aan de scherpte van de foto.
ok, nooit geweten dat hij op 18mm minder zou presteren dan op een hoger brandpunt afstand..Niet verassend, want bij 18mm zit al het glas dicht bij elkaar.

Vanaf 1/100 is dus aanvaardbaar vanuit de hand?

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Mol » wo aug 10 2011 4:50 pm

Voor een 50mm wel, voor een 200mm niet.
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”