Welke macro lens is geschikt..

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
DennisOos

Welke macro lens is geschikt..

Bericht door DennisOos » wo aug 10 2011 7:59 pm

Ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in het macro gebeuren, maar wat is nu de beste lens om aan te schaffen &
waar moet je op letten?? Ik wil hem gaan gebruiken voor landschappen, portretten, insecten, bloemen etc.

Zal hem niet direct aanschaffen(Ga eerst deelnemen aan een beginnerscursus), maar wilde gewoon is weten wat de beste lens
zal zijn waar ik hem voor wil gebruiken...

Reest
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke macro lens is geschikt..

Bericht door Reest » wo aug 10 2011 8:29 pm

Dennis
Zoek eerst eens op het forum.
Er staan al vele discussies, argumenten op om wat voor macrolens dan ook te kopen.
Ik heb de Nikkor 105 F2.8 en die voldoet voor mij prima
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

annoh

Bericht door annoh » wo aug 17 2011 10:42 am

Wanneer je 3 macro foto's met elkaar vergelijkt en de ene is met een brandpuntafstand van 60 mm, de andere met 105 en de derde met 150 mm gemaakt dan zie je dat de beeldopbouw totaal anders is. De foto's zien er anders uit. Je kan niet zeggen wat het beste is, het heeft te maken met smaak.

Bij full frame vind ik bij macro de beeldopbouw bij gebruik van een 150 mm vaak fraaier dan bij 100 mm. (bij gelijk diafragma en afbeeldingsmaatstaf)

Tamron, Tokina en Sigma leveren macro objectieven in de range van 90-105 mm. De Sigma is voorzien van beeldstabilisatie is duurder dan de andere 2.

Nikon levert o.a. een 85 mm en een 105 mm macro, beide voorzien van VR.

Sigma heeft een 150 mm/2.8 macro, voorzein van beeldstabilisatie.

Uit eigen ervaring ka ik zeggen dat de bokeh van de Sigma 150 mm/2.8 en de Tokina 100 mm/2.8 erg fraai is.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » wo aug 17 2011 3:08 pm

Ligt er ook maar aan wat je wil uitgeven. Had zelf de mazzel een Micro-Nikkor 2,8-105 VR IF SWM N te kunnen aanschaffen, werkelijk fantastisch.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

DennisOos

Bericht door DennisOos » vr aug 19 2011 8:30 pm

Het zijn in ieder geval geen uitgaven die ik wekelijks maak, vandaar ook de vraag wel macro lens de beste stap is om mee te beginnen & waar ik ook minimaal
een paar jaar mee vooruit kan. Ik geef me geld liever 1 keer goed uit als dat ik de verkeerde aankoop doe & na een week spijt heb. Mijn voorkeur gaat overigens
wel uit naar een NIKKOR, dus dan zal ik sowiezo al wat dieper in de buidel moeten tasten...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za aug 20 2011 7:50 am

Je kunt niet zo zeggen welk macro objectief nu er nu zo geschikt is.

Waarschijnlijk is het wel van belang dat je D3100 er met behoudt van AF mee om kan gaan. In het echte 1:1 is AF veelal onhandig, maar voor een normaal tele of portret is AF echt handig. Als je AF van belang vindt van vallen de Nikon 200mm AF en veel van de merken zoals Tokina, Tamron en Sigma af omdat jouw camera er niet mee kan om gaan,

Van belang is wat je wilt fotograferen. Eigenlijk zijn alle macro objectieven het zelfde. Het brandpunt bepaald de werkafstand. Voor een postzegel maakt de werkafstand niet uit, en dan neem je de goedkoopste, dus een kort brandpunt. Wil je een levende vlieg of iets dergelijks fotograferen dan is een lang brandpunt wel gemakkelijk.

De 105 wordt veel gebruikt omdat dan betaalbaarheid en werkafstand nog in balans is. De Nikon 200 wordt al gauw duur gevonden.

Nikon heeft speciaal voor de goedkope DX reflexen een AF-S Micro 40 f/2,8 IF DX G en de AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3,5G ED VR.

Meer lezen:
http://home.kpn.nl/braak117/macro.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”