Goeie keuze?
Goeie keuze?
Nikon D80 + 18-70mm kit + 2GB SD kaart voor € 1186,-
+ een 70-300mm AF-S VR Nikkor lens voor € 540,-
Een goede keuze? Ik ga voor het eerst een spiegelreflexcamera aanschaffen en ik wil gelijk goed beginnen. Ik wil een allround lens (de 18-70), een telelens (70-300) en een macro die ik al heb.
Nou kan ik de telelens ook 2ehands krijgen maar die is zonder VR. Is dit een groot gebrek? Of kan ik beter voor een lens gaan met beeldstabilisatie?
Raden jullie aan om een extra accu erbij te kopen?
Waarmee kan ik het aantal zoom nou vergelijken, ik kan niet zo'n goed beeld krijgen van hoe ver ik kan zoomen met deze telelens. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
De voornaamste vraag is dus, is dit een goeie combinatie?
Groetjes, Maudi
+ een 70-300mm AF-S VR Nikkor lens voor € 540,-
Een goede keuze? Ik ga voor het eerst een spiegelreflexcamera aanschaffen en ik wil gelijk goed beginnen. Ik wil een allround lens (de 18-70), een telelens (70-300) en een macro die ik al heb.
Nou kan ik de telelens ook 2ehands krijgen maar die is zonder VR. Is dit een groot gebrek? Of kan ik beter voor een lens gaan met beeldstabilisatie?
Raden jullie aan om een extra accu erbij te kopen?
Waarmee kan ik het aantal zoom nou vergelijken, ik kan niet zo'n goed beeld krijgen van hoe ver ik kan zoomen met deze telelens. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen?
De voornaamste vraag is dus, is dit een goeie combinatie?
Groetjes, Maudi
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Goeie keus...
Goeie keus!!!! Als je voor deze set (met de VR lens) kiest, heb je voor jezelf een zeer goede start waarmee je op fotoontdekkingsreis kunt gaan.
D80 kan ik kort over zijn.... TOP.. Wel heel goed de gebruiksaanwijzing lezen, je kunt zat dingen instellen, enneh als je er niet uitkomt, weet jij inmiddels de weg naar het forum wel te vinden.
Het bereik wat je met deze twee objectieven hebt is ook zeer goed, dus ik zou zo zeggen..... leegschudden die portemonee :mrgreen: :mrgreen:
Veel succes..
Groetjes Eelco & Monique
D80 kan ik kort over zijn.... TOP.. Wel heel goed de gebruiksaanwijzing lezen, je kunt zat dingen instellen, enneh als je er niet uitkomt, weet jij inmiddels de weg naar het forum wel te vinden.
Het bereik wat je met deze twee objectieven hebt is ook zeer goed, dus ik zou zo zeggen..... leegschudden die portemonee :mrgreen: :mrgreen:
Veel succes..
Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Maudi,
Dit is je eerste post op het forum, dus welkom.
Memento's idee om het eens uit te proberen in een fotozaak is geen gek idee.
Een idee van hoeveel keer zoom je hebt met de 18-70 en de 70-300 samen, dat is 300/18=16.67 keer zoom. Wat dat nu precies voorstelt? Kijk maar op deze draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... sc&start=0
Daar heb ik een stelletje foto's gemaakt die de verschillende brandpunten weergeven. 't Begint met 15 mm ipv 18, maar je krijgt toch een redelijk idee.
Wat de VR betreft. Zonder VR kun je die 70-300 op 300 mm eigenlijk alleen met een statief gebruiken of het moet heel helder weer zijn, dus als ik jou was zou ik voor de VR gaan.
Een tweede accu kan nooit kwaad. Ik zou wel voor een originele Nikon gaan, ik heb bij mijn D200 (zelfde batterijen als de D80) onder andere een Lenmar batterij en daarmee haal ik duidelijk veel minder foto's dan met mijn echte Nikons.
Dit is je eerste post op het forum, dus welkom.

Memento's idee om het eens uit te proberen in een fotozaak is geen gek idee.
Een idee van hoeveel keer zoom je hebt met de 18-70 en de 70-300 samen, dat is 300/18=16.67 keer zoom. Wat dat nu precies voorstelt? Kijk maar op deze draad: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... sc&start=0
Daar heb ik een stelletje foto's gemaakt die de verschillende brandpunten weergeven. 't Begint met 15 mm ipv 18, maar je krijgt toch een redelijk idee.
Wat de VR betreft. Zonder VR kun je die 70-300 op 300 mm eigenlijk alleen met een statief gebruiken of het moet heel helder weer zijn, dus als ik jou was zou ik voor de VR gaan.
Een tweede accu kan nooit kwaad. Ik zou wel voor een originele Nikon gaan, ik heb bij mijn D200 (zelfde batterijen als de D80) onder andere een Lenmar batterij en daarmee haal ik duidelijk veel minder foto's dan met mijn echte Nikons.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Re: Goeie keuze?
Absoluut!!! Ik schoot laatst op de vliegshow in Volkel bijna 2 accu's leeg op 1 dag en wil er dus zelfs nog 'n 3e bij gaan nemen.Maudi schreef:Raden jullie aan om een extra accu erbij te kopen?
Verder denk ik dat je goeie keuzes maakt wat je lens betreft. Als je op dit moment nog geen 70-300 vr kunt betalen, kun je eerst 'n (2ehands) 70-300G kopen zodat je qua bereik alvast wat kunt experimenteren. Die lens kun je voor ongeveer hetzelfde bedrag doorverkopen als je wel geld hebt voor de vr uitvoering. De vr is uiteindelijk wel beter van kwaliteit.
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Grotere geheugenkaart
Als ik jou was zou ik er een grotere geheugenkaart bij kopen. Je zult misschien nog niet meteen in RAW gaan fotograferen, maar als je dat wel gaat doen kan je niet zoveel foto's maken met een 2Gb kaartje.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Bedankt voor alle reacties! Ik heb er veel aan!
@ Roelof, heel goed voorbeeld van de telezoom dankjewel!
Ik ben nu van plan om er een extra accu bij te kopen (van nikon). Kan ik beter een kaart van 4gig. kopen of 2 van 2gig? Of maakt dat verder helemaal niet uit?
Ik ben wel van plan om in RAW te fotograferen.
@ R-know, haha dat zou ik zeker wel willen maar m'n budget houdt op een bepaald moment op dus ik koop eerst de belangrijkste dingen en als ik zie dat ik het echt mis wil ik dat natuurlijk ook nog aanschaffen!
@ Evertfoto, ik wil hem het liefst in een goeie fotozaak kopen, maar op internet bieden ze hem veel goedkoper aan (in paketten zegmaar). Dus misschien kan ik een dealtje sluiten met cameraland (waar ik hem wil kopen), zij zijn ook niet al te duur!
@ Roelof, heel goed voorbeeld van de telezoom dankjewel!
Ik ben nu van plan om er een extra accu bij te kopen (van nikon). Kan ik beter een kaart van 4gig. kopen of 2 van 2gig? Of maakt dat verder helemaal niet uit?
@ R-know, haha dat zou ik zeker wel willen maar m'n budget houdt op een bepaald moment op dus ik koop eerst de belangrijkste dingen en als ik zie dat ik het echt mis wil ik dat natuurlijk ook nog aanschaffen!
@ Evertfoto, ik wil hem het liefst in een goeie fotozaak kopen, maar op internet bieden ze hem veel goedkoper aan (in paketten zegmaar). Dus misschien kan ik een dealtje sluiten met cameraland (waar ik hem wil kopen), zij zijn ook niet al te duur!
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hallo Maudi,Maudi schreef:Ik ben nu van plan om er een extra accu bij te kopen (van nikon). Kan ik beter een kaart van 4gig. kopen of 2 van 2gig? Of maakt dat verder helemaal niet uit?
Welkom op ons mooie forum. Over je vragen:
Qua aantal foto's maakt 2x2 of 1x4 Gb niets uit. Hier zijn vele discussies aan gewijd. Als je in RAW gaat fotograferen zou ik voor 1x4 gaan. Dan hoef je minder snel kaartjes te wisselen. Er passen ongeveer 400-450 RAW foto's op 4 Gb. Er zullen nu zonder meer mensen gaan reageren dat je niet "al je eitjes in één mandje" moet leggen en dus zoveel mogelijk kleinere kaartjes moet kopen. Ik heb zelf 2x 8Gb CF-kaartjes en dat bevalt prima. Iedere keer wisselen is slecht voor de contacten en als je meerder kaartjes hebt raak je er ook sneller eentje kwijt. Keuzes, keuzes.
Verder vind ik je set een fantastische keuze. Als dit je budget is krijg je er geen spijt van. 2e accu is een must! Zeker met een VR-lens, want de VR gebruikt ook behoorlijk wat stroom. Vergeet niet op lange dagen je lader mee te nemen, dan kun je de lege accu opladen als je met de 2e accu doorgaat met fotograferen.
Heel veel plezier met foto's maken!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Hoe had je dat willen doen dan? Als je 'n outdoorevenement fotografeert heb je geen stroom bij de hand en ben je indoor bezig kun je ook niet overal zomaar je accu onbewaakt ergens achter laten in 'n stopcontact.MvBoetzelaer schreef:Vergeet niet op lange dagen je lader mee te nemen, dan kun je de lege accu opladen als je met de 2e accu doorgaat met fotograferen.
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Er is meestal wel iets van een horecapunt of informatiestand. Zeker indoor zijn daar altijd stopcontacten aanwezig. En als je het vriendelijk vraagt mag je accu daar best 2 uurtjes achter de balie liggen. Outdoor wordt moeilijker als dat echt in midden van nergens is, maar ook bij outdoor evenementen is er vaak een horeca of informatiepunt met spanning. Dan kun je ook nog overwegen een autolader aan te schaffen en je accu in de auto op te laden. Het is altijd handiger om genoeg (opgeladen!) accu's bij je te hebben, maar als dat niet kan zul je moeten improviseren.paparazzi schreef:Hoe had je dat willen doen dan? Als je 'n outdoorevenement fotografeert heb je geen stroom bij de hand en ben je indoor bezig kun je ook niet overal zomaar je accu onbewaakt ergens achter laten in 'n stopcontact.
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Bij de VR is niet alleen de VR een nieuw iets, maar de lens is ook beter qua performance zoals CA, barrel/ pincusion etc. dan de goedkopere G versie. Dus ik zou zeker niet voor de G versie gaan, maar idd gelijk de VR kopen. Wel vind ik die 540 wat aan de hoge kant, bij FOKA is tie 519,-
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;