Slechte Tamron 28-75 2.8 ?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
Ome Robert

Slechte Tamron 28-75 2.8 ?

Bericht door Ome Robert » di aug 02 2011 1:59 pm

Allen,

Ik heb onlangs een Tamron 28-75 2.8 XR DI SP gekocht. Deze moest uiteraard getest worden bij mijn pasgeboren zoon. Qua prestaties moet ik nog even oefenen. Dit omdat de fotohobby enige tijd stil heeft gelegen. Maar wat mij direct opvalt is dat de draaibeweging op de lens zeer stroef en rommelig aanvoelt. Vooral het laatste stukje naar de 75 mm loopt slecht en moet extra "kracht" zetten om te zoomen. Ik gebruik doorgaans 2 vingers om in- of uit te zoomen en hierdoor verloopt het schokkerig.

Graag verneem ik of dit hoort bij de lens of dat ik een matig product heb. Ik ben me ervan bewust dat het een low budget lens is t.o.v. een Sigma of Nikon.

Robert

Kroontje

Re: Slechte Tamron 28-75 2.8 ?

Bericht door Kroontje » di aug 02 2011 2:04 pm

Hallo

Lijkt mij terug naar de winkel. dat als eerste

Kroontje

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di aug 02 2011 4:17 pm

Ik heb deze lens ook, mijn exemplaar zoomt soepel. Waarom heb je trouwens deze gekocht en niet niet de 17-50mm variant die qua brandpunt meer geschikt is voor DX?

annoh

Bericht door annoh » wo aug 03 2011 7:57 am

Met de 28-75 mm heb ik een tijd gewerkt. De zoomring van dat exemplaar draaide redelijk soepel maar de frictie was niet over het gehele traject precies hetzelfde. Maar, niet verontrustend. In jouw geval direct terugsturen.

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » wo aug 10 2011 2:14 pm

Dank voor de reacties. Ik heb inmiddels contact gehad met de leverancier en deze vraagt of ik de lens wil komen laten zien. Echter door deze "kennismaking" twijfel ik erg of ik de lens wel wil houden...

wordt vervolgd!

Robert

Hagrid

Bericht door Hagrid » wo aug 10 2011 3:43 pm

Laatst in een winkel een tamron 70-300 geprobeerd, en die had een soortgelijk probleem: Bij vrijwel uiterste zoom een merkbaar zwaardere loop. Tamron kwaaltje?

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » di aug 16 2011 2:50 pm

Heren,

Vanmiddag bij KE geweest met mijn lens. volgens hun is dit normaal en is er geen sprake van een zwaar lopende lens. Sterker nog, mijn lens ging lekker soepel. Het feit dat het in- en uitzoomen schokkerig gaat betekent dat de lens van hogere kwaliteit is. Maw, de lens wordt niet slapper door de jaren heen zoals bij een kitlens. In deze lens zou meer magnesium zitten en strakker zijn afgesteld, aldus personeel KE. Ik vraag het me af.. Magnesium in een kunststof budgetlens?

Heb dus nog steeds een lens die niet lekker werkt (zoomen) en een rotgevoel. Is het verstandig om een kort filmpje te maken van het "euvel" en jullie te laten beoordelen? Hoor het graag.

Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 16 2011 3:26 pm

Ome Robert schreef:Is het verstandig om een kort filmpje te maken van het "euvel" en jullie te laten beoordelen? Hoor het graag.
Op zichzelf hoeft die wat meer strakke beweging niet echt verkeerd te zijn. Een wat strakker verloop betekent minder speling.
Ik denk verder dat er altijd wel een verschil in het zoom insteltraject blijft zitten.
De verplaatsing van het uitschuifbare gedeelte verloopt mogelijk in een "curve". Van een relatief "langzame" uitschuiving van de tubes naar een meer snellere uitschuiving, waarbij de zoomring dezelfde draaibeweging heeft. Een snellere verplaatsing van de tubes kost meer kracht.

Veel zoomlenzen hebben dat, ook mijn oudere Nikkor AF 28-105mm/3.5-4.5
Hoe soepeler de beweging, hoe meer speling in de zoombeweging. Wat dat betreft heeft KE wel gelijk ten aanzien van bijv. goedkope kitlensjes. Daar is de speling -en daarmee de soepelheid van onderdelen- zodanig losjes, dat de tubes bij uitschuiven de neiging heeft te "kantelen" of zelfs een "rammelende" speling heeft. Dat vind ik persoonlijk al helemaal niks.
In die zin zou ik het minder erg vinden als een zoomring wat meer stroef gaat, dan blijft er nog wat meer reserve over in de toekomst als alles wat meer gaat uitleuteren en meer speling gaat vertonen. In de loop van de tijd dan misschien juist een mooie balans tussen soepelheid en minimale speling.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 16 2011 3:32 pm

Vanaf deze plek is het natuurlijk lastig te beoordelen. Maar had men geen andere lens liggen om je het gevoel te geven of het "normaal" voelt voor dit type lens. Dan kun je zelf oordelen. Ik begrijp dat nu een medewerker van KE dit oordeel aan je geeft maar had je dat niet graag zelf willen voelen? Je bent nu in ieder geval niet overtuigd of het wel of niet goed is. En eigenlijk denk je "het is niet goed". Als ik in jouw schoenen zou staan dan ging ik nogmaals terug en zou vragen of je een andere lens mag voelen, Dan heb je in ieder geval vergelijkingsmateriaal.

Ik heb zo'n "zwaar punt" in het verleden gehad bij mijn Sigma 18-250 maar daar werd bij de verkoop al bij verteld dat dit 1 van de typische kenmerken was van dit type lens.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » wo aug 17 2011 8:40 am

jan schreef:Ik begrijp dat nu een medewerker van KE dit oordeel aan je geeft maar had je dat niet graag zelf willen voelen? Je bent nu in ieder geval niet overtuigd of het wel of niet goed is. En eigenlijk denk je "het is niet goed". Als ik in jouw schoenen zou staan dan ging ik nogmaals terug en zou vragen of je een andere lens mag voelen, Dan heb je in ieder geval vergelijkingsmateriaal.

Stom van mij, maar ik dacht hier ook pas later aan. Wellicht dat ik binnenkort even langsga om een andere lens aan te voelen. Ondertussen ben ik de lens veelvuldig aan het zoomen. Op het laatste stukje na lijkt het alsof het iets (maar dan ook ietsjes) soepeler gaat.

Een ding is zeker.. De volgende lens wordt een Nikon!

Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo aug 17 2011 8:43 pm

Ome Robert schreef: Een ding is zeker.. De volgende lens wordt een Nikon!
"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst."
Vriendelijke groet, Léon Obers

nikonkees

Bericht door nikonkees » zo aug 21 2011 12:23 pm

Hi Ome,

Voor wat het waard is mijn ervaringen met dit objectief.
Ik heb dit objectief sinds oktober 2008 op de D700. Dit objectief gebruik ik bij menwedstrijden en als ik op stap ben, echt duizenden foto's mee gemaakt (wat wil je de paardjes komen met >40km/u op je af dus veel tijd om te beslissen is er niet dus vaak is het snel kaderen en drukken).

De zoom loopt erg soepel en gelijkmatig, geen "drukpunten". Wel heeft hij last van vervorming (groothoek) maar dat is met NX2 of LR enz. te corrigeren. Dit laatste is niet ideaal maar tot mijn "ideale" lens komt (als hij komt :?: ) doe ik het er mee.
Indien mogelijk gebruik ik diafragma 5.6 of 6.3 want dan is deze redelijk scherp.

Mijn ideaal zou een 24-105 f2.8 zijn zonder (te) veel vervorming.

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » do aug 25 2011 10:03 am

Heren,

Dank voor de aanvullende informatie. Het is goed om te horen dat de lens wel degelijk goed werkt (behalve bij groothoek). Ik zal de lens vanaf heden als standaardlens blijven gebruiken en hoop dat deze iets soepeler zal gaan draaien. De kans dat er een 24-70 nikon lens komt is erg klein met een baby... Maar wie weet!?

Ik hoop snel een aantal foto`s bij de beoordelingen te kunnen zetten.

Robert

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”