Bericht
door ReneG » wo aug 17 2011 2:22 pm
Mooie foto, mooi moment. Al lijk ik wel iets van onscherpte te zien (misschien veroorzaakt door de resize of flickr?).
Ik sluit me bij de rest aan over het fotograferen van vogels in de vlucht, met enkele aanvullingen (Mij lukt het ook met een D300s met 80-200 AF-D en die is veel trager, zie mijn site).
- AF-C
- 9-velds AF, zelf je scherpstelpunt kiezen. (3D is goed voor minder snel bewegende voorwerpen, maar bij snel bewegende voorwerpen legt de AF het af, zeker bij een drukke achtergrond).
- VR uit bij sluitertijden sneller dan 1/500e (en daar moet je eigenlijk wel zitten voor dergelijke foto's).
- Zet je camera niet op de maximale FPS om zoveel mogelijk foto's te maken, maar iets eronder (4 of 5 FPS). Elke sluiterbeweging betekent nl. dat je AF het beestje niet kan volgen (als de sluiter gesloten is heeft de camera niets om op scherp te stellen).
- Focus limiter aanzetten op je lens. Indien hij dan de focus kwijtraakt hoeft hij niet de slag te maken naar de kortste brandpuntsafstand, dat scheelt misschien iets indien je de focus kwijtraakt.
Verder een snelle sluitertijd aanhouden. Eventueel de ISO omhoog (ook bij daglicht) naar 400 of zo, dat levert zo weer een verdubbeling van je sluitertijd op. Dat laatste helpt overigens meer voor de scherpte dan de AF, maar toch.
Spul waarmee je
foto's maakt...