micolens voor de D40
Hans Braakhuis schreef:
"kun je ook op zoek gaan naar een tweedehandse 55 AI(s)".
Helemaal waar, maar de 3,5/55mm kan niet in één maal naar 1:1 zonder M1-tussenring, en wordt niet altijd in AI-versie aangeboden.
Over de 2,8/55mm MF lees ik soms verhalen over plakkende diafragmalamellen, maar dat is dus info van "horen zeggen". Jammer dat de prima 2,8/55mm AF niet zo vaak gezien wordt.
Komt bij dat als er later een D200 of zo gekocht wordt, je met de 60mm wel weer AF hebt, indien gewenst voor niet-macro.
Tenzij de tendens bij Nikon wordt ook alle verdere camera's in de toekomst zonder scherpstelmotortje uit te rusten...
En alle objectieven als G-objectief...
Groeten, E.M. de Klerk
"kun je ook op zoek gaan naar een tweedehandse 55 AI(s)".
Helemaal waar, maar de 3,5/55mm kan niet in één maal naar 1:1 zonder M1-tussenring, en wordt niet altijd in AI-versie aangeboden.
Over de 2,8/55mm MF lees ik soms verhalen over plakkende diafragmalamellen, maar dat is dus info van "horen zeggen". Jammer dat de prima 2,8/55mm AF niet zo vaak gezien wordt.
Komt bij dat als er later een D200 of zo gekocht wordt, je met de 60mm wel weer AF hebt, indien gewenst voor niet-macro.
Tenzij de tendens bij Nikon wordt ook alle verdere camera's in de toekomst zonder scherpstelmotortje uit te rusten...
En alle objectieven als G-objectief...
Groeten, E.M. de Klerk
Ja dat zou kunnen, maar werk de lichtmeting van zo een objectief wel bij de D40Hans Braakhuis schreef:Het kan nog wel goedkoper dan een tweedehandse 60 AF. Aangezien je op een D40 met dat objectief toch manueel moet werken, kun je ook op zoek gaan naar een tweedehandse 55 AI(s).
De laatste keer dat ik er een verkocht (aan een clublid) werd er 1 euro per millimeter betaald.
Omdat ik met mijn ogen vrijwel niets van dicht bij kan zien, heb ik AF nodig. Ik zou dan met een D40voor de nieuwe AF-S VR Micro 105 f/2,8G ED gaan.
Meer over macro lezen: op m'n site een uitgebreide macro publicatie.

Pruimpit vraagt zich af:
"Ja dat zou kunnen, maar werkt de lichtmeting van zo een objectief wel bij de D40".
De heer G. Sandberg van ons clubblad (wat we als lid natuurlijk allemaal krijgen en lezen...) heeft dat uitgeprobeerd.
Met AI-objectieven alleen in de M-modus belichtingsmeting.
Met de AF-objectieven (die hebben namelijk de chip en de overbrengcontacten) kun je gewoon iedere belichtingsmodus gebruiken.
Wat ook weer een argument is voor de 2,8/60mm AF en de zeldzamere 2,8/55mm AF.
Groet, E.M. de Klerk
"Ja dat zou kunnen, maar werkt de lichtmeting van zo een objectief wel bij de D40".
De heer G. Sandberg van ons clubblad (wat we als lid natuurlijk allemaal krijgen en lezen...) heeft dat uitgeprobeerd.
Met AI-objectieven alleen in de M-modus belichtingsmeting.
Met de AF-objectieven (die hebben namelijk de chip en de overbrengcontacten) kun je gewoon iedere belichtingsmodus gebruiken.
Wat ook weer een argument is voor de 2,8/60mm AF en de zeldzamere 2,8/55mm AF.
Groet, E.M. de Klerk
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Op alle Nikon DSLR's zit achter op de camera een goede lichtmeter. Dat ding zit ingebouwd in je weergave schermpje. Je moet hem alleen even aan zetten. En dan maar zorgen dat de grafiek ergens goed in het midden uit komt.Pruimpit schreef:Ja dat zou kunnen, maar werk de lichtmeting van zo een objectief wel bij de D40Das een argument om toch niet voor zo'n lens te gaan. Vooral voor een relatieve beginner weegt zo'n argument zwaar.
En voor een beginner is dat les 1: Belichten. Dan snap je tevens de relatie tussen sluitertijd en diafragma.
Als je voor het gemak gaat dan zijn de reeds genoemde 55 en 60mm AF macro objectieven een prima alternatief, maar een manuele 55 is goedkoper. En dat spreekt mij weer aan.
Ik val nu een maal op kwaliteit voor de laagste prijs.
Kijk ook eens naar bijvoorbeeld de volgende macrolenzen:
Tamron 90mm
Tokina 100mm
Sigma 50mm, 70mm of 105mm en natuurlijk de befaamde 150mm.
Qua kwaliteit doen deze lenzen niet onder voor de Nikon lenzen, behalve dat de prijs natuurlijk veel gunstiger is en je voor het geld dat je overhoud weer iets anders moois kunt doen.
Tamron 90mm
Tokina 100mm
Sigma 50mm, 70mm of 105mm en natuurlijk de befaamde 150mm.
Qua kwaliteit doen deze lenzen niet onder voor de Nikon lenzen, behalve dat de prijs natuurlijk veel gunstiger is en je voor het geld dat je overhoud weer iets anders moois kunt doen.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Resumerend:
Als je geen autofocus (maar wel de hulp-bolletjes in de zoeker) wilt:
zoek een 55 2.8 of 60 2.8 AF lens, beiden gaan tot de afbeeldingsmaatstaf 1:1 zonder extra ringen.
Actieve autofocus lijkt me niet zinvol in het macro-bereik.
Op een D40 geeft een 55 of 60 2.8 AF lens wel lichtmeting en AF-hulp, maar geen actieve AF.
Een 105 mm AF-D VR is fraai, maar niet in lijn met de kostprijs van een D40 kamera.
Overigens (EMdK) mijn 55 2.8 MF heeft wel eens natte diafragma-lamellen gehad, maar na een schoonmaakbeurt (8 jr geleden) nooit meer.
Groeten, Gijs Sandberg
Als je geen autofocus (maar wel de hulp-bolletjes in de zoeker) wilt:
zoek een 55 2.8 of 60 2.8 AF lens, beiden gaan tot de afbeeldingsmaatstaf 1:1 zonder extra ringen.
Actieve autofocus lijkt me niet zinvol in het macro-bereik.
Op een D40 geeft een 55 of 60 2.8 AF lens wel lichtmeting en AF-hulp, maar geen actieve AF.
Een 105 mm AF-D VR is fraai, maar niet in lijn met de kostprijs van een D40 kamera.
Overigens (EMdK) mijn 55 2.8 MF heeft wel eens natte diafragma-lamellen gehad, maar na een schoonmaakbeurt (8 jr geleden) nooit meer.
Groeten, Gijs Sandberg
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Die tussenringen zijn wel geinig, maar de meeste echte macrolenzen zijn 1:1 en om dat met tussenringen te halen heb je er een paar nodig, dat kan alleen op lichtsterke (2.8, 1.8 ) objectieven en dan nog kost het een hoop licht en het is veel lastiger scherpe foto's ermee te maken. ik heb zelf wel een setje maar het is echt geen vergelijking met een echte macrolens
Ik gebruik ze meer om aparte dingen te kunnen doen zoals dichterbij focussen met m'n 20mm f/2.8 lens. De combinatie 50mm f/1.8 met setje tussenringen zou nog wel betaalbaar zijn maar dan nog ben je veel beter (en zelfde geld) af met de 60mm macro!