;;;
rrrauw schreef:Hoi!
Wat ik daar erg fijn aan vond was dat 'ie aanzienlijk sneller was dan mijn D5000 (en stiller ook, trouwens!), en dat je op 100 ISO kan (mijn minimale ISO is 200, bovendien is de hoge ISO niet per se heel bruikbaar).
Een lang verhaal geworden en je keus is misschien ook al lang gemaakt , maar goed, je hoeft het niet te lezen natuurlijk ;
Mijn ervaring als D5000 bezitter wil ik toch even delen na het lezen van deze vraag gezien ik met dezelfde gedachtes zát.
Ik heb na mijn overleden D70s ook de D5000 gekocht en nu sinds een dik jaar in bezit.
In het begin was het toch wel even wennen.
Ook ik stond te twijfelen of mijn keus wel juist was geweest maar mijn budget liet het toen (en ook nu nog steeds) niet toe een peperdure pro-camera te kopen.
Die zullen kwalitatief vast beter zijn, maar van dat plan ben IK inmiddels wel af gestapt.
Of de genoemde of waarschijnlijke keus een stillere camera dan de D5000 is weet ik niet, maar dat van de minimale iso 200 op je D5000 klopt niet.
Je hebt in je menu toch de keuze om de iso in te stellen ...?
Zelfs tot 3 stappen onder de 200 waarbij de Lo1 bij mijn weten gelijkwaardig is aan iso 100 ??
(waarom ze dat dan niet in cijfertjes benoemen is voor mij altijd een ham vraag gebleven trouwens)
Wat de kleuren betreft heb je naast de actieve D-lighting met de D5000 bij Beeldinstellingen beheren toch behoorlijk wat mogelijkheden om die op te krikken (ik hou daar niet zo van en staat hier dan ook in neutraal)
Wat de snelheid betreft hangt het er van af denk ik hoe oa. ook je instellingen staan.(en zelfs welk soort sdkaartje er gebruikt wordt)
Een domme fout die ik maakte was de instelling om voor het maken de spiegel-voorontspanning op aan te zetten toen ik het ding net had.
Dit kost erg veel tijd... en met een snelle serie opnamen schrok ik ook even over hoe traag dat ging.(dacht zelfs dat er iets goed mis was met de camera)
Spiegelvoorontspanning gebruik ik uiteraard nog steeds veel... met macro opname's, maar ik vergeet die nog wel eens weer uit te zetten
Daarnaast kost ook het gelijktijdig wegschrijven van zowel NEF als JPG bestanden best wel wat tijd na een aantal foto's te hebben geklikt.
Die had ik ook beide standaard aan staan, maar nu schiet ik alleen nog maar in NEF
Alleen als het er niet zo heeeeel erg nauw op aan komt na wat test foto's voor de instellingen alleen op JPG , want dan is het toestel beduidend sneller.(in weg schrijven zeker)
Alleen het áántal achter elkaar te schieten plaatjes valt me wél wat tegen....
Het volgende heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet of dit bij de D5000 ook zo is.
Bij een van de Nikon camera reviews kwam ter spraken dat als je een (uiteraard goed opgeladen) accu-grip onder je camera hebt hangen dan ook de snelheid op zou lopen.....?
De accu-grip ga ik zeker bestellen, gezien mijn handen toch wel iets te groot zijn , ik de drukknop voor portret-stand handig vind en ik mijn accu's niet echt lang mee vind gaan.... (ik gebruik ook erg veel het kantelbare scherm/live view)
Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om andere lenzen te kopen /gebruiken in plaats van een andere camera...
Als eerste heb ik wel een 70 mm 1:2.8 dg sigma macro lens gekocht omdat daar , bij macro mijn voorkeur ligt.
Niet de beste op de markt misschien maar mogelijkheid om 1:1 te fotograferen met toch behoorlijk scherpe foto's zijn er zeker.
Ik meen dat deze lens ook voor portret best wel gebruikt kan worden en 2de hands zijn ze zeker niet echt duur voor wat ze te bieden hebben (anders had ik hem ook niet :mrgreen: )
Ik heb van mijn eerste oude pentax camera nog een omgebouwde (toen zeer dure) 400mm. lens, maar natuurlijk ook van de D70 nog het nodige glaswerk... de standaard d70 lens , een 600 mm spiegel lens en een 70-300 mm sigma (macro)zoom dus kan zat wisselen.
Al met al ben ik nu, na het toestel toch behoorlijk te hebben uitgeprobeerd, zeker tevreden over deze camera.
Ik verdien er ook geen geld mee, tis puur voor de hobby en vind mezelf ook nog lang niet goed genoeg om die investering te rechtvaardigen.
Ik ben dus helemaal van het idee afgestapt om een DXXXX of what ever te kopen.
Dat gaat misschien hoogstens ooit gebeuren als deze niet meer te repareren is zoals mijn oude D70s.
Maar.... voor MIJ voldoet dit... dat kan voor een ander natuurlijk een heeel ander verhaal zijn.
Dat de keuze voor lenzen wat beperkter is, is voor mij géén probleem.
Ik doe wel vrijwel alles in de M en soms A of S mode (zelden tot nooit meer op automaat)
De standaard kitlens (18-55) zit er ook nog maar zelden op sinds ik die 70 mm macro heb.
De VR functie mis IK daarop zeker niet gezien ik eigenlijk zo veel mogelijk (eigenlijk alles) vanaf statief of steun doe (bibberhandjes) en het dan geen nut heeft (ik geloof zelfs dat men schrijft dat VR én statief slechtere beelden oplevert)
Handmatig scherpstellen is voor mij een eerste keus geworden (eigenlijk een handmatig automatisme

)
Ik stel zelden automatisch scherp , ook al weer vanwege die hoofdzakelijk macro opnames maar ook bij een portret wil ik zeker weten dat de ogen scherp zijn... en dat vind ik met auto scherpstellen nog steeds erg lastig.
Als ik dat autoscherpstellen dan toch eens zou willen gebruiken kan ik altijd die kitlens nog pakken natuurlijk.
Hierdoor mis ik dus eigenlijk ook niet veel de vernieuwde functies op mijn oude lenzen die niet voor deze camera geschikt zouden zijn

De camera blijft voor mijn gebruik nog steeds een goede keus en zal dus voorlopig zeker niet veranderen.
De lenzen zullen misschien nog aangevuld of gewisseld met kwalitatief betere.... dat leek MIJ verstandiger...