D700/SB800 instellingen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

D700/SB800 instellingen

Bericht door KvP » ma aug 22 2011 4:02 pm

Misschien te laat maar doe toch een poging.

Instellingen D700/SB800 met de camera op M
Vanavond ga ik een heropening van een restaurant fotograferen, foto's wil ik binnen maken met bovenstaand.
Ik wil dat de mensen maar óók de achtergrond mee belicht wordt, hebben jullie dan tips wat betrefd de instellingen van de D700 en de SB800?

Uiteraard zal ik er wel uitkomen, maar toch heb ik altijd moeite om beide goed belicht te krijgen.

Alvast bedankt
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

oud0001

Re: D700/SB800 instellingen

Bericht door oud0001 » ma aug 22 2011 4:50 pm

Waarom zet je er geen lichtsterk obectief op, zet dan je ISO omhoog en leg de flitser in je tas?
Je ontkomt er anders niet aan, denk ik. Je kunt ke flitser ook puur als invulflitser gebruiken.
Dan houdt je het bestaande licht ook in je beeld. Dat is sfeer behoudt.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » ma aug 22 2011 4:55 pm

Tuihanti schreef: Je kunt ke flitser ook puur als invulflitser gebruiken.
.
goed idee, maar dan moet ik wel de instellingen weten
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 22 2011 5:09 pm

Als het publiek veel beweegt kun je op het tweede gordijn flitsen. In restaurants is flitsen vaak een ramp door de hele warme verlichting. Dan kun je zo'n gelletje op je flitser zetten, dat helpt aardig. Hoge ISO, lange sluitertijd (1/20 bijv), diafragma wideopen en dat bij een kort brandpunt en een zacht flitsje op het tweede gordijn zijn niet altijd een succesrecept, maar vaak wel bruikbaar.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma aug 22 2011 5:36 pm

Zelfontspanner schreef: Ik heb al vaker op dit forum gepleit voor een speciale plaats voor dit soort "masterclasses".
Voor de vakantie is er gevraagd naar mensen die een knowledgebase op onze site bij zouden willen houden. Daar zou je dit soort dingen wellicht ook kwijt kunnen.
Na de vakantietijd (dat duurt niet lang meer) zal dat project weer opgepakt worden. Je zou dan voorstellen kunnen doen naar de mensen die daar mee bezig gaan. Die namen worden dan vast wel genoemd.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: "masterclasses".

Bericht door gijs sandberg » ma aug 22 2011 7:26 pm

Dit soort vragen komt vaak ter sprake op NCN cursusmiddagen flitstechniek.

Helaaas worden die niet iedere middag gehouden.
De topic starter wil gewoon iets dat niet kan. :D , namelijk ervaring.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma aug 22 2011 7:36 pm

gijs sandberg schreef:Dit soort vragen komt vaak ter sprake op NCN cursusmiddagen flitstechniek.

Groeten, GIjs
Wat een onzinnige reactie. Als dit soort vragen in jouw optiek niet passen kunnen we beter gelijk het halve forum opheffen. DIt forum is toch voor een groot deel bedoeld voor het delen van ervaringen en verspreiden van kennis!

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 22 2011 7:49 pm

Skippy schreef:
gijs sandberg schreef:Dit soort vragen komt vaak ter sprake op NCN cursusmiddagen flitstechniek.

Groeten, GIjs
Wat een onzinnige reactie. Als dit soort vragen in jouw optiek niet passen kunnen we beter gelijk het halve forum opheffen. DIt forum is toch voor een groot deel bedoeld voor het delen van ervaringen en verspreiden van kennis!
Ik heb die reactie ook 3x gelezen, en ik denk dat hij bedoelt dat er ervaring voor nodig is om zoiets goed te kunnen. En dat klopt wel: ervaring is echt nodig in lastige situaties.

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma aug 22 2011 8:02 pm

Nog weer even ingaan op de vraag van de TS:

als je de camera instelt op A, dan kiest de camera voor een sluitertijd die onafhankelijk is van de flitsbelichting. Afhankelijk van de hoeveelheid licht, kom je met evenveel gemak gewoon goed uit, bijvoorbeeld op 1/30 oid. Dan enkele proefopnames maken, om eventueel flitsbelichting iets onder te laten belichten.

In een restaurant heb je zelden goed reflecterende wanden en plafonds, dus zou ik zelf liever de omnibounce gebruiken, eventueel met het bij de flitser bijgeleverde gele filter voor lanplicht.

Of je de WB dan op lamplicht instelt (waardoor het licht op de foto neutraal lijkt) of niet (om een warme kleur te creeeren), is dan nog je eigen keuze.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 22 2011 8:25 pm

pveenstra schreef:In een restaurant heb je zelden goed reflecterende wanden en plafonds, dus zou ik zelf liever de omnibounce gebruiken, eventueel met het bij de flitser bijgeleverde gele filter voor lanplicht.
Waarom heet die omnibounce eigenlijk omnibounce? En lees met dat in je achterhoofd je reactie nog eens door?

:)

oud0001

Bericht door oud0001 » ma aug 22 2011 8:30 pm

Omnidirectioneel= het gaat alle kanten op
Bounce= het licht wordt gereflecteerd.

Omnibounce. Iets dat het licht alle kanten op reflecteert. :twisted:

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » ma aug 22 2011 9:53 pm

@Tom,
zoals je ziet ben ik nog maar relatief kort actief op dit forum. Als ik denk dat ik iets kan bijdragen, dan doe ik dat, maar uiteraard zijn er mensen die het nog veel beter weten dan ik.

Dus ik vind het prima als er gereageerd wordt op mijn post. Maar jou waarschijnlijk humoristische bijdrage begrijp ik toch niet helemaal.

Noem ik dat melkwitte opzetstukje verkeerd? Hoe heet dit dan wel:

Afbeelding

Of is mijn tip niet goed?

Voor zover ik weet voorkomt dit ding (ik durf het geen naam meer te geven) dat je van die platgeflitste foto's krijgt.
Corrigeer me als ik het fout heb!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 22 2011 10:08 pm

Je hebt gelijk, dat heet een omnibounce. Het was niet humoristisch bedoeld, meer als stof tot nadenken. :)

In het kort: Vaak wordt een omnibounce half in de lucht gericht, zonder dat er op een reflectievlak gericht wordt. Daardoor gaat -zeg- 90% van het flitslicht verloren: het komt niet terecht op je onderwerp maar vliegt de lucht in. Dat kost kostbare laadtijd, maar ook batterijen en "flitslamplevensduur".

Dit is een kort en zinnig artikeltje, lees het maar eens: http://blog.davidfenwick.co.uk/2009/01/ ... ounce.html" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » ma aug 22 2011 10:10 pm

Hoi Peter.

Dat witte vierkante bakje heet een omnibounce. Daar heb je niets verkeert hoor.
De functie is het licht versprijden zodat het minder gericht licht is. Gericht licht is onnatuurlijk.
Dat zie dan ook heel goed in de bekende vakantiekiekjes die met de ingebouwde flitsers worden gemaakt terug.

Ik gebruikte vroegah gewoon een omgebogen karton en 2 elastieken op de kop van mijn omhoog gerichte Mets 45 CL1 om het licht naar voren te richten. Ik had dan uiteraard het groothoek lensje er voor zitten. Dat gaf prima resultaten.

Als je met een gekleurd plafond zit kun je dat met je omnibounce er op ook prima doen.

Je kan thuis bij het voorraam gaan staan en proberen tot het achterraam in beeld te brengen.
Gebruik dan gewoon een stoel als of het een mens is. Dan kun je er mee experimenteren en uitzoeken.
Als je dan fotografeert weet je al precies wat wel kan en wat niet werkt.

Zo het is nu mooi donker. Ik ga de kamer weer ff ombouwen tot studio.
Dinnetje mag er weer voor gaann staan. Vandaag wordt het experimenteren met glamour.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di aug 23 2011 7:46 am

Zelf hou ik van automatisch:
Camera op P, flitser op DDL.
Flitsinstelling op de camera op Het Tweede Sluitergordijn: Rear.
Let er in de zoeker op dat je sluitertijd niet onder de 1/15 of 1/30 seconde komt, Anders de ISO omhoog. Met statief heb je geen hogere ISO nodig.

Zo'n omnibounce is een voorbeeld van een Verzachter of te wel Difussor. Het beroerde van de Omnibounce is dat het ding veel te klein is en je door het kapje wel veel licht verliest.
Als een muur of plafond niet redelijk wit is, kun je soms ook ergens een diascherm neer zetten met je draadloze flitser ervoor op statief. Aan te sturen met je opklap flitser.
Ook een truc die ik wel eens doe is: trek een wit t-shirt of blouse aan. Camera onderste boven en de flitser laten reflecteren op je witte shirt. Camera is goed te bedienen met een afstandsbediening zoals de MC-30 of 36. Als je de opdrachtgever het resultaat laat zien, de foto's wel even omdraaien.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”