D3100? Welke lens?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
joost

D3100? Welke lens?

Bericht door joost » di aug 23 2011 2:38 pm

Beste Nikon-fans,

Ik ben nieuw op dit forum en deze wereld. Fotografie heeft mij altijd aangetrokken. Ik heb een klein compact cameraatje van Canon waar ik (voor de camera) leuke foto's mee heb gemaakt. Nu wil ik de stap maken naar een digitale reflex camera. Ik heb niet zo'n groot budget (body+objectief) namelijk rond de €600-700.

Ik vind het moeilijk (omdat ik gewoon geen ervaring met zulke camera's heb, maar ik zat zelf te denken aan de D3100, een leuk instapmodel. Is dit een verstandige keuze?
En nog een vraag; welk objectief (of objectieven) zal ik erbij kopen? Hier kom ik niet zo goed uit. Ik begrijp dat ik geen mooie foto's kan maken met topkwaliteit en geen kennis, maar als ik hiermee begin komt die kennis zeker en ga ik uiteraard oefenen, lezen, vragen stellen etc.

Wat mij opviel is dat ik vooral macro foto's maak. Toch zou het mooi meegenomen zijn als ik niet alleen close-up foto's ermee kan maken. Voorbeelden waar ik de camera voor ga gebruiken zijn als volgt:

- Natuur: Insecten en bloemen, amfibieën, reptielen etc.. (macro)
- Maar ook vakantie foto's, landschappen etc.

Welke body en welk objectief? Ik wil ook geen "rommel" zodat ik na een half jaar er alweer op ben uitgekeken en wat beters wil.
Bedankt!

Groeten, Joost

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D3100? Welke lens?

Bericht door gijs sandberg » di aug 23 2011 4:13 pm

Beste Joost,

Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.

Helaas, wat je wilt is een universele (zoom-macro-betaalbare) lens: die bestaat niet, sorry :oops:

Ik zou als eerste lens een 18-105 aanraden, redeijk bereik en mogelijkheden voor de prijs, maar geen dichtibij faciliteiten; daar worden aparte macro (bij Nikon Micro) lenzen voor gemaakt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 23 2011 4:18 pm

Hallo Joost,

We wonen niet zo ver van elkaar zie ik Apeldoorn <> Vaassen..........

Wat een dilemma's en ik ben bang dat je met deze vraag op het forum voor jezelf alleen maar vragen oproept. Maar goed ik zal ergens aanvangen en daar komen vast noch meer overwegingen bij van andere forum bezoekers en zie dan door de bomen het bos nog maar eens.

Het is jammer dat je nu al denkt dat je met het beschikbare budget geen mooie foto's kan maken. Dan kun je het geld beter in je zak houden......... Maar troost je. Ook jij kunt met de D3100 en een jouw passende lens mooie foto's gaan maken!

Ik heb tot voor enkele maanden terug ook een D3100 gehad maar deze ingeruild tegen een ander model omdat ik tegen enkele zaken aanliep die ik miste. Met de wetenschap van nu had ik waarschijnlijk toen een ander model gekozen. Als ik jou was zou ik ook serieus naar de D90 kijken. Het is weliswaar een uitloop model maar wel een geprezen model met vele mogelijkheden en doordat het een uitloop model is hij prijstechnisch zeker interessant.Ik kan niet inschatten hoe elastisch het budget is maar qua mogelijkheden kun je hiermee langer vooruit dan met de D3100 en omdat de D90 een interne scherpstelmotor heeft kun je ook kijken naar goedkopere lenzen naast de AF-S lenzen.
Begrijp me goed ik wil je niet weg praten bij de D3100 want daar heb ik met plezier de grondbeginselen mee eigen gemaakt tijdens de cursussen die ik heb gevolgd.

Voor de lenzen daar is zoveel voor te zeggen. Macro heeft eigenlijk zijn speciale lenzen met een vast brandpunt. Nikon noemt ze micro een ander merk noemt het macro. Je kunt niet alles in 1 lens stoppen.

Toen ik begon wist ik niet wat me te wachten stond en ben begonnen met een 18-250 (dit zou ik zeker nu niet meer aanbevelen zo'n groot bereik) na bijna een jaar kwam ik er wel achter dat ik behoefte had aan een lichtsterkere lens en heb de 18-250 ingeruild tegen een een 17-50mm lens., Daarnaast een 55-300 lens en 50mm. Praktijk is dat ik 90% fotografeer met de 17-50. Al moet ik wel zeggen dat echte macro niet mijn ding is.
Voor mijn gevoel vallen reptielen en amfibieen, vanwege d eafmetingen, al meer onder een "standaard" lens.
Waarom begin je niet lekker met een D3100/D90 en een standaard kitlens van Nikon bijvoorbeeld de 18-105 of 16-85 (al zal deze combi buiten het gestelde budget liggen)? Ga lekker fotograferen en dan komen de wensen vanzelf.
De 16-85 is een kwalitatief betere lens t.o.v. de 18-105 maar dat betekent niet dat je met de 18-105 slechte foto's maakt. Je voelt dat de constructie van de 16-85 hoogwaardiger is maar goed hij kost ook even iets meer. Alle waar naar zijn geld zullen we maar zeggen..........

Succes met de overwegingen.
Laatst gewijzigd door jan op do aug 25 2011 12:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Goodje

Bericht door Goodje » di aug 23 2011 5:28 pm

Mijn advies wijk niet echt af van het begin met 18-105 en daar naast een macro lens,als er weer geld is :wink2:
http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... s_id=17998" onclick="window.open(this.href);return false; €562,00
Hier is die nu het goedkoopste Beuningen kan ook afhalen geen klachten over dit bedrijf en goede ervaring mee :wink2:

joost

Bericht door joost » di aug 23 2011 11:09 pm

Bedankt voor alle reacties.
@Gijs, bedankt, dat wist ik niet, misschien heel dom.
@Jan, het is inderdaad niet ver van elkaar. Ik twijfel natuurlijk nog steeds. Aan de ene kant neig ik naar een D90+18-105 (16-85 is véél beter? zoja, op welke punten?).
@Goodje, tnx! Maar ik twijfel nog wel. Het is zonde om een body te kopen en na een jaar een ander te willen i.v.m. met het willen van meer en betere mogelijkheden.
Kan ik dan bijvoorbeeld een gifkikker (van 2-3 cm) dichtbij en haarscherp op de foto krijgen? Is misschien geen macro (micro). (wat is eigenlijk de grens?).
Of een kleine paddenstoel heel dichtbij en scherp? Dan ben ik al tevreden (insecten zoals een vlieg zéér scherp en dichtbij is inderdaad later een optie).
En kan ik bijvoorbeeld een "watersplash" op de foto krijgen? (http://www.youtube.com/watch?v=fwExpFDU ... ure=relmfu" onclick="window.open(this.href);return false;).
Maar ook van bijvoorbeeld een landschap? Oftewel bied deze allround set veel mogelijkheden en sluit deze aan bij mijn wensen? En is er in de toekomst nog genoeg ruimte voor uitbreiding (zoals échte macro)?

Een beetje rare voorbeelden maar misschien dat ik zo beter aan kan geven wat mijn wensen zijn over wat de lens en body "moeten" presteren. En daarbij, wat is naast bijvoorbeeld een hoesje of tasje/SD kaart nog een verplicht of heel handig accessiore om aan te schaffen? En heeft iemand verder nog tips?
Zoals bij meer hobby's duizelt het me in het begin gewoon, maar zodra je een poos bezig bent en daadwerkelijk dingen doet begint het eigenlijk pas duidelijk te worden.
Hartelijk Bedankt!

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » di aug 23 2011 11:42 pm

Joost,

Ik ken beide lenzen niet door persoonlijke ervaringen en vindt het dan "gevaarlijk" een uitspraak hierover te doen. Maar kijk eens op dit forum onder "objectieven" wat je daar kunt lezen over beide objectieven http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 5&start=25. Of stel een vraag of iemand dit specifiek voor je kan beantwoorden.
Je zit met een gewone lens altijd met een minimale afstand object/objectief maar dat betekent niet dat je iets niet goed in beeld kan krijgen kijk maar eens bij de specificaties van het objectief.
En voor wat betreft uitbreiding in de toekomst daar zit genoeg ruimte in met beide camera's D90/D3100.
Wanneer je nu nog niet al teveel geld wilt uitgeven kun je ook een tussenstap nemen door een paar tussenringen aan te schaffen (indicatie €90 -250,=). Dan kun je al macro foto's maken. Je kunt ook eens kijken naar eventueel een gebruikte lens ook deze vindt je wel op dit forum. Sorry dat ik je in twijfel heb gebracht door de D90 aan te halen... :wink:
Jan

joost

Bericht door joost » wo aug 24 2011 12:23 am

@ Jan, Dat geeft niet en ik snap je punten.
Ik zag zelf bijvoorbeeld dit: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p323976" onclick="window.open(this.href);return false;
met een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G (standaart lens) vind ik dit behoorlijk dichtbij, vooral die 3e foto. Deze mogelijkheden heb je dus ook met een 18-105mm met dus meer bereik?
Ik vind de D90+18-105 nog wel eens een betaalbare set. Zo blijf ik onder de 700€.

Bedankt!

calina

Bericht door calina » wo aug 24 2011 12:44 am

Hoi Joost,

Allereerst welkom op dit forum waar je veel zal kunnen leren (doe ik ook elke dag).

De verschillen tussen de D90 en D3100 in de praktijk zou ik je niet kunnen vertellen...
Ik had eerst een D80 en nu een D3100, om fysieke klachten ben ik overgestapt (D3100 is wat lichter en handzamer voor mij).
Toen ik die D80 had, wist ik niet wat ik nu weet en kon ik er ook lang niet optimaal gebruik van maken. Nu met de D3100 heb ik me veel meer ingelezen, workshop gevolgd etc. en voldoet deze camera uitstekend aan mijn wensen.

V.w.b. een objectief, wat al eerder aangegeven is, de combi die iedereen wel wil, bestaat niet. Da's niet dom van jou, da's gewoon wat je jezelf afvraagt of het bestaat of niet.
Je geeft aan dat je bijv. een gifkikker, paddenstoel en watersplash scherp in beeld kan krijgen. Dat kan je bij wijze van, met een kitlensje al.
De kwaliteit van een 18-105 is wel een stukje beter heb ik me laten vertellen en daarmee heb je ook gelijk een stukje meer bereik.

Persoonlijk zou ik, als ik in deze fase zat, gaan voor een D3100/D90 met een 18-105 objectief. Daar kun je echt wel een tijdje mee vooruit en komt tijd komt raad.
Meer/anders aanschaffen kan altijd nog en tenzij je je ontzettend fanatiek op fotografie stort, denk ik niet dat je op zo'n combi binnen een jaar uitgekeken bent.
Ben je wat verder, dan wil je misschien voor je macro fotografie een andere lens aanschaffen, kan altijd nog, toch?

Er zullen vast nog andere mensen zijn met meer tips, da's dan weer het leuke van een forum als dit!

Succes met je keuze.

Gr. Astrid

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 24 2011 8:11 am

joost schreef:@ Jan, Dat geeft niet en ik snap je punten.
Ik zag zelf bijvoorbeeld dit: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 90#p323976" onclick="window.open(this.href);return false;
met een Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G (standaart lens) vind ik dit behoorlijk dichtbij, vooral die 3e foto. Deze mogelijkheden heb je dus ook met een 18-105mm met dus meer bereik?
Ik vind de D90+18-105 nog wel eens een betaalbare set. Zo blijf ik onder de 700€.

Bedankt!
Het antwoordt is twee ledig. De kortste scherpstelafstand van de 18-105 is 45cm, voor de AF-S 35mm f/1.8G heeft een kortste scherpstelafstand van 30cm. Maar het scherptediepte effect is met de 35mm groter en heel veel mensen nemen juist dit soort lenzen daarom (Ik ook met mijn 50mm). Maar ik neem aan dat je begrijpt dat het wel verschillende objectieven zijn deze 18-105mm en 35mm. De 35 mm kan beter overweg met slechtere lichtomstandigheden of anders bij de 18-105 zul je misschien eerder een lichtbron nodig hebben of een statief of je ISO-waarde opschroeven.

Ga eens naar een winkel (bijvoorbeeld Cameratools in Apeldoorn), pak beide camera's eens vast en laat de lenzen er eens opzetten dan krijg je ook een gevoel erbij.
Jan

joost

Bericht door joost » wo aug 24 2011 12:02 pm

Oke duidelijk. Bedankt. Body en lens wordt nog even verdiepen maar ik krijg een beter idee ervan.
Naast een body en een lens, zijn er verder nog handige accessiores om gelijk aan te schaffen? Bepaalde filters, zonnekap op lens, etc? Of andere dingen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 24 2011 12:22 pm

Joost,

Filters is een gevoelige discussie met waarschijnlijk net zoveel voor- als tegenstanders voor wat betreft een UV-filter als bescherming van je lens.
Ik gebruik geen UV-filter als bescherming. Er zijn natuurlijk ook filters waarmee je leuke effecten kunt creeren maar daar zou ik persoonlijk mee wachten totdat je meer ervaringen hebt opgedaan zodat je ook weet wat de betreffende filters doen. Dit is voor mij ook nog een grijs gebied waarin ik mij nog niet echt heb verdiept. M.a.w. ik kan je hier niet wijzer in maken.
Zonnekappen worden in vele gevallen meegeleverd. Maar dat zou een controle vraag voor je kunnen zijn.
Voor wat betreft andere dingen. Ik heb altijd graag reserve energie achter de hand. Dus misschien een extra accu, een reserve geheugenkaart?
Een tas is ook handig maar die moet je zien en voelen, kijken wat je ervan verwacht voor wat betreft ruimte voor nu en toekomst. Ik heb bijvoorbeeld een Lowepro flipside 400AW. Ik vindt een rugzak wel handig met de opening op je rug zodat er niet spullen uitgenomen kunnen worden en de geintegreerde regenhoes.
Jan

joost

Bericht door joost » wo aug 24 2011 12:46 pm

Oke, bedankt. Langzaam kom ik toch een stapje verder wat mijn keuze betreft.
Ik heb nog gekeken en twijfel nog wel:

D90 lijkt me een heel geschikt model om mee te beginnen, maar qua objectief:
-17-50 van Tamron
-18-105 VR

Ik hoor ook goede verhalen van die Tamron, maar de eerste tijd is er maar geld voor één lens, en eigenlijk is de lens van Tamron al boven mijn budget (in combinatie met de D90).
Is deze lens kwalitatief véél beter? En krijg ik dan last van het geringe bereik (tot 50mm)?

Verder moet ik qua rugzak of tasje ook even naar een winkel om te kijken inderdaad. Ook denk ik dat voorlopig een 8GB kaartje wel genoeg is met één accu. Later is er hopelijk zeker tijd voor uitbreiding!

OWuisman
Clublid
Clublid

Bericht door OWuisman » wo aug 24 2011 12:53 pm

Joost,

de D90 in combinatie met de 18 -105 VR geeft je een goed basis waar je veel ervaring mee kan op doen. Als de tijd rijp is en beter weet wat je wilt en mist kan je naar andere lenzen kijken.

m.b.t. de geheugen kaartjes zou ik inplaats van 1 kaartje van 8Gb twee van 4Gb nemen.
Een FX camera.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Contacteer:

Bericht door jan » wo aug 24 2011 1:01 pm

Joost,

Je hebt nu al zoveel getrechterd. Je geeft zelf al aan dat je denkt met een beperking te zitten voor wat betreft het bereik.
Ga voor de D90 met 18-105.
Wanneer het budget het weer toelaat kijk dan ook eventueel naar een gebruikte Tamron of iets anders.
Ik ken de 18-105 niet, maar om bout te stellen is de Tamron beter of zo je wilt de Nikon slechter? Nee, het zijn 2 verschillende objectieven met elk hun eigen gebied en kenmerken.
De Tamron heb ik genomen om te kunnen fotograferen onder slechtere lichtomstandigheden (f/2.8 over het hele bereik) zonder direct de ISO te hoeven opschroeven en de beperking van bereik (50mm) neem ik op de koop toe en zoom wat meer met mijn benen.
Kijk ook eens op de Nikon site http://www.nikon.nl/nl_NL/product/nikko ... /simulator daar staat een een objectieven simulator dit geeft je misschien een beetje gevoel van wat je resultaat zal zijn bij verschillende bereiken.
Laatst gewijzigd door jan op do aug 25 2011 12:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan

joost

Bericht door joost » wo aug 24 2011 6:45 pm

Ik ga voor de D90+18-105mm. Daar zit dus in de meeste gevallen ook
een zonnekap bij? Verder heb ik nog een 4gb geheugenkaartje van mn compactcameraatje.
Een hoesje en/of tasje koop ik in de winkel. Ook heb ik voor bewerking nog picasa 3 (voor snel even ieys aampassen) en photoshop CS5 op mn pc.

Wieweet dat er in de toekomst een extra flitser, eenextra accu en geheugenkaart en een extra lens bij komen!
Verstandige keuze? Bedankt allen!

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”