Bericht
door emdeklerk » di aug 30 2011 4:18 pm
Het is een matig tele-objectief met een brandpuntsafstand van 135mm en een lichtsterkte van f/2,8.
Het vergroot ten opzichte van een standaardobjectief 2,7x bij volkleinbeeld.
Het merk Porst is van een grote Duitse winkelketen, die onder eigen naam series goedkope objectieven op de markt bracht.
Als je ook een foto van de vatting zonder beschermdop had geplaatst hadden we wellicht kunnen zien voor welke camera dit objectief is gemaakt. Mijn idee is dat het om een P-draad oftewel Praktica-draad objectief gaat.
De aanduiding "auto" slaat op het automatische diafragma, wat inhoudt dat het pas bij de opname sluit: je kiest het diafragma, maar het zoekerbeeld bijft helder zolang je van de scherptediepte-knop en de sluiterknop afblijft. Als het inderdaad een P-draad objectief is gebeurde het sluiten van het diafragma door middel van het pinnetje dat er aan de achterkant uit steekt en indrukbaar is. Zet de diafragmaring op 22 en druk het pinnetje in: het diafragma sluit.
Met het schuifje "M - A" kun je deze "automatische" functie uitschakelen door het op "M" te zetten, dan sluit het diafragma zich tegelijk met het draaien van de diafragmaring.
Zo te zien is het geen objectief met een wisselvatting, dus je kunt de vatting niet verwisselen voor een Nikon-vatting.
Nu zijn er wel P-draad naar Nikon adapters, maar omdat die een bepaalde dikte hebben zul je dan de instelling op oneindig missen. Om dat te ondervangen zijn er ook types in omloop met een keurig netjes gecoat lensje er in, zodat de oneindig-instelling behouden blijft, maar ten koste van enig kwaliteitsverlies.
Wil je toch een dergelijk objectief hebben, zoek dan liever op E-bay of Marktplaats naar een gebruikte originele Nikkor. Een 2,8/135mm of 3,5/135mm AI of AI-s. Die kosten je de kop niet en je hebt gelijk topkwaliteit. Of een Tokina, Sigma, Tamron of Panagor met een vaste Nikon-vatting. Nog goedkoper...
De waarde van dit Porst objectief, dat ook in omloop was onder handelsnamen als Pentor, Fodor, Makinon enz. enz. is niet meer dan een paar euro op de rommelmarkt. Waar ik ze dan ook bijna altijd wel aantref. Waarmee ik niet wil zeggen dat het een slecht objectief is, integendeel. Die dingen waren best wel goed.