Aanschaf lichtsterke 50 mm

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Aanschaf lichtsterke 50 mm

Bericht door Arie Vigelius » di aug 30 2011 6:03 pm

Hulp gevraagd .......... :-)

Ik sta op het punt een lichtsterk 50 mm objectiefs aan te schaffen en heb de laatste dagen nogal wat reviews tot me genomen.
Er zijn twee lenzen die er (binnen budget) wat mij betreft uitspringen, te weten : de Sigma 50 mm f/1.4 EX DG HSM en de
AF-S Nikkor 50 mm f/1.4 G.
De Sigma schijnt een werkelijk schitterende bokeh te hebben en vanaf 1.4 scherp in het midden maar wat soft
in de hoeken. De Nikkor daarentegen is bij !.4 totaal wat soft, maar vanaf 2.0 totaal scherp; bokeh iets minder.
Wie kan mij advies geven. Ik hoop wat te mogen lezen van ervaringsdeskundigen. Alvast bedankt! Groet, Z.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dochoff

Re: Aanschaf lichtsterke 50 mm

Bericht door Dochoff » di aug 30 2011 6:22 pm

Ik heb de Nikon versie, 1.4.
Kan hem niet vergelijken met de Sigma, want die heb ik niet en niet gehad, maar ik vind het een heel fijne lens.
Wellicht kun je in de winkel beide lenzen op je camera proberen en zo je beste keuze maken op basis van je eigen bevindingen. Bij de betere fotozaak moet dat geen probleem zijn.

Succes ermee,
Groetjes,
Dochoff

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 30 2011 7:57 pm

De keus hangt af van hetgeen je met die lens wilt doen.
Wil je juist wat mensen fotograferen waarbij de kwaliteit van de hoeken minder belangrijk is in een fraai bokeh met korte scherptediepte, ga dan voor de Sigma. Ik heb op het web bruidsfotografen gezien, die om die reden de Sigma kiezen.
Overigens op DX-formaat valt de wat softe hoek van de Sigma wel mee. Op FX is dat veel sterker.
Verder is de brandpunt van de Sigma wat korter dan die 50mm. Eerder iets van ongeveer 46mm. Iets om rekening mee te houden.

Voor algemene fotografie, ga voor de Nikkor.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » di aug 30 2011 9:49 pm

Bedankt Dochoff, dat proberen (de Sigma) zal ik zeker doen. Twijfelen aan de Nikon 1.4 doe ik in het geheel niet.
Heb hem een tijdje geleden even uit mogen proberen, heel fijne lens idd. De Sigma ken ik echter nog niet qua gebruik.

Het is net wat Léon zegt: het is maar net wat je ermee wilt doen. Ik heb een DX (D7000) dus het softe in de hoeken
is niet erg van toepassing, begrijp ik. Tja, die bokeh van de Sigma spreekt me wel erg aan.
Na een tijdje experimenteren is portretfotografie wel een van mijn favoriete bezigheden geworden.

Jij trouwens voor bedankt voor je advies Léon. Ik heb even je website bekeken ..... wat een prachtige foto's staan daarop zeg!
Complimenten!

Ik slaap er nog een nachtje over en laat zeker weten wat ik uiteindelijk heb beslist.

Groet, Z.
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 31 2011 12:32 pm

Even een domme vraag.
Waarom geen 1,8?

Deze blijkt meer scherpte te hebben dan de 1,4.
Daarnaast is ie ook weer een stuk goedkoper en het probleem in de hoeken is er bijna niet.
Als je niet in het pikke donker fotografeerd heb je die ene stop extra niet nodig.
Daarbij kun je makkelijk je ISO opschroeven. Je kunt ook 1 stop onderbelicht fotograferen en dan later weer 1 stop opkrikken. Dat lukt zelfs in view NX2. Dan heb je het 1,4 effect qua belichting ook wel te pakken, toch?

Ik begrijp dan niet wat het voordeel van de 1,4 ten opzichte van de 1,8 dan nog moet zijn m.u.v. de Bokeh.
Daar kan wel verschil in zitten en is deels ook een kwestie van smaak.

Ik gebruik nu een 50mm f1,8D op mijn D200 en D300s. Dat werkt prima. Nieuw kost deze 129 euro.
Ook bij deze is het beeld ragscherp. De besproken reflexie van de achterste lens op de sensor heb ik nog niet gezien.

Ik heb geen D7000 dus of daar een motor is ingebouwd durf ik niet te zeggen maar dan nog.
Ik denk dat het prijsverschil tussen een 1,4 en een 1,8 zich niet per definitie terugvertaald in kwalitiets voordeel.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 31 2011 1:52 pm

Tuihanti schreef:Als je niet in het pikke donker fotografeerd heb je die ene stop extra niet nodig.
Maar als je doel beperkte scherptediepte is dan is de f1.4 wel zo prettig. Op f1.8 is deze echt wel scherper dan de f1.8.

Voorbeelden van de Nikkor 50mm AF-S f1.4G op f.1.8

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 31 2011 2:14 pm

Zelfontspanner schreef:
Tuihanti schreef:?....Je kunt ook 1 stop onderbelicht fotograferen en dan later weer 1 stop opkrikken. Dat lukt zelfs in view NX2........
Dat lijkt me niet verstandig.
Waarom lijkt je dat niet zo verstandig?
Contrast? Kun je ook weer bijwerken.

Zoals ik al zijn als het om de DOF of Bokeh gaat ligt het anders. Dat had ik al aangegeven.

Neen maximale scherpte bij de 1,8 begint bij f2. Dat weet ik. Maximale scherpte bij de 1,4 ligt ook niet helemaal op 1,4 toch?

Ik dacht ook dat er ergens een grappig filmpje was gemaakt door een chinees in Hong Kong.
Daar test hij de verschillen tussen de 1,4 en de 1,8. Daar ga ik een beetje van uit.

Tien
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Tien » wo aug 31 2011 2:18 pm

Ben ontzettend tevreden met de de Nikon 1.4 maar was dat ook al met de oude 1.8. De 1.4 (een stand die ik zelden gebruik) lijkt toch vaak iets beter uit de hoek te komen qua snelheid en gehele scherpte, mits niet op 1.4 maar idd bijv op 1.8 of meer (minder?)
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 31 2011 5:34 pm

Ok, dat kan ik volgen maar, ik vraag me af of je met 1 stop alle detail in de ruis drukt.
Bij overbelichting kan ik me dat erg snel voorstellen. Dan bijt je alles uit.
Bij onderbelichting lijkt me voornamelijk contrast verlies in te zitten. Hmm.
Tijd voor een experimentje. :wink:

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » wo aug 31 2011 7:36 pm

Tuihanti schreef:Even een domme vraag.
Waarom geen 1,8?

Deze blijkt meer scherpte te hebben dan de 1,4..
Gebaseerd op wat??? :?:
Jur

Starred

Bericht door Starred » wo aug 31 2011 7:47 pm

Skippy schreef:
Tuihanti schreef:Als je niet in het pikke donker fotografeerd heb je die ene stop extra niet nodig.
Maar als je doel beperkte scherptediepte is dan is de f1.4 wel zo prettig. Op f1.8 is deze echt wel scherper dan de f1.8.

Voorbeelden van de Nikkor 50mm AF-S f1.4G op f.1.8
Mooie foto's!

Witkee

Bericht door Witkee » wo aug 31 2011 10:43 pm

Ik heb de sigma, destijds gekocht mede door de filters (77 mm) die ik al had en ook op deze lens kan gebruiken. Het objectief bevalt goed,maar ik overweeg sinds kort om de nikkor 50 mm 1.2 te kopen omdat ik die nog mooier vind wat betreft bokeh.

oud0001

Bericht door oud0001 » wo aug 31 2011 10:49 pm

Jur schreef:
Waarom geen 1,8?

Ga naar mijn één na vorige reactie hier boven. ↑
Met name dat stukje uit Hong Kong.
Daar baseer ik dat op.

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » wo aug 31 2011 11:07 pm

Dit filmpje,

http://www.youtube.com/user/DigitalRevC ... Ziwizm4TuA" onclick="window.open(this.href);return false;

Groeten Jan

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 31 2011 11:12 pm

Tuihanti schreef:
Jur schreef:
Waarom geen 1,8?

Ga naar mijn één na vorige reactie hier boven. ↑
Met name dat stukje uit Hong Kong.
Daar baseer ik dat op.
Weet je wat het is, de een schrijft dit de ander schrijft dat.
De een is positiever over de f1.4 de ander over de f1.8.
Ik mag graag lezen over objectieven maar nog liever kijk ik naar beelden uit de praktijk.
Daarom plaats ik af en toe voorbeeldfoto's bij dit soort forumonderwerpen, kan iedereen daar zijn/haar conclusies uit trekken.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”