Het is mij opgevallen dat er een redelijk verschil zit in de bouw, en dus ook in de bediening van, in dit geval Sigma lenzen.
Neem je bv. de Sigma 70-200/2.8 APO EX DG HSM. Deze heb ik een keer mogen lenen van een vriend en ik vond hem helemaal geweldig. Goed gebouwd, ragscherp en een goede bediening. Ik heb echter ook laatst een dag een 17-50 2.8 OS in het bezit gehad. Deze lens zit in de zelfde prijsklasse. Met deze lens ben ik na een dag gillend terug gerend naar de winkel. Optisch was er weinig aan mis, dat dan weer wel. Maar de lens zit een stuk minder doordacht in elkaar. Bij Nikkor ben ik deze grote verschillen nog niet tegen gekomen, en ik weet dat bv. bij Tokina deze verschillen er ook niet overduidelijk aanwezig zijn. Ik vraag mij dan ook af wat hiervan de oorzaak kan zijn.
Grote verschillen in de bouw van Third party lenzen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Grote verschillen in de bouw van Third party lenzen
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Grote verschillen in de bouw van Third party lenzen
- Misschien worden lenzen bij een fabriek ontwikkeld door verschillende research-afdelingen / ontwerpers.
- Misschien komen lenzen uit een totaal andere fabriek die voor verschillende merken objectieven produceert.
- Misschien komen lenzen uit een totaal andere fabriek die voor verschillende merken objectieven produceert.
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik vraag me af wat er mis is met die 17-50OS.
Ik heb die zelfde lens, en ook een aantal Nikon lensen, maar ik zie niet wat er zo verkeerd aan is.
Ik heb die zelfde lens, en ook een aantal Nikon lensen, maar ik zie niet wat er zo verkeerd aan is.
-
- Forumlid
Ten eerste wil ik een misvatting weghalen. Ik heb nooit gezegt dat de 17-50 OS een slechte lens is.
Ik heb de lens alleen aangeschaft omdat een nieuwe Tokina 16-50 niet mogelijk was voor garantie.
Door mijn positieve ervaring met de 70-200 had ik een lens verwacht met een vergelijkbare kwaliteit en comfort.
De lens voldeed hier in mijn ogen totaal niet aan, en voelde voor mij zelfs goedkoop aan en ik zag de meerwaarde
niet ten opzichte van de Tamron die 250 Eurie goedkoper is.
Verder wilde ik alleen weten of er meerdere mensen op dit forum hier een mening over hebben , en welke dit dit dan is.
En als jij wel happy bent met je lens dan ben ik happy voor jou.!!

Ik heb de lens alleen aangeschaft omdat een nieuwe Tokina 16-50 niet mogelijk was voor garantie.
Door mijn positieve ervaring met de 70-200 had ik een lens verwacht met een vergelijkbare kwaliteit en comfort.
De lens voldeed hier in mijn ogen totaal niet aan, en voelde voor mij zelfs goedkoop aan en ik zag de meerwaarde
niet ten opzichte van de Tamron die 250 Eurie goedkoper is.
Verder wilde ik alleen weten of er meerdere mensen op dit forum hier een mening over hebben , en welke dit dit dan is.
En als jij wel happy bent met je lens dan ben ik happy voor jou.!!

Groet Giso
Groet Giso
-
- Forumlid
Welke misvatting? Ik vraag alleen mat wat er in jouw ogen mis is met die lens.
Want ik lees nergens een onderbouwing/uitleg van je bevindingen.
Want ik lees nergens een onderbouwing/uitleg van je bevindingen.
-
- Forumlid
Wel, de problemen die ik heb ondervonden met de 17-50 OS is dat de focusring meedraait met scherpstellen, en door de kleine bouw van de lens
vond ik dat storend door dat ik regelmatig tijdens het bedienen van de zoomring ook de focusring raakte. Tevens vond ik dat er een oncomfortabele
hoeveelheid kracht nodig was om de zoomring te verdraaien. Verder vond ik bij manueel scherpstellen de verdraaing van de focusring heel kort en
hierdoor is het moeilijk om goed scherp te stellen. Eigenlijk zijn de eigenschappen bijna gelijk aan de Tamron, maar met een prijsverschil van 250 Eurie,
en dat was het mij achteraf niet waard.
Genoeg onderbouwing denk ik zo.
vond ik dat storend door dat ik regelmatig tijdens het bedienen van de zoomring ook de focusring raakte. Tevens vond ik dat er een oncomfortabele
hoeveelheid kracht nodig was om de zoomring te verdraaien. Verder vond ik bij manueel scherpstellen de verdraaing van de focusring heel kort en
hierdoor is het moeilijk om goed scherp te stellen. Eigenlijk zijn de eigenschappen bijna gelijk aan de Tamron, maar met een prijsverschil van 250 Eurie,
en dat was het mij achteraf niet waard.
Genoeg onderbouwing denk ik zo.
Groet Giso
Groet Giso