Hallo,
Sinds enkele jaren ben ik in het bezit van een D60 icm met de 18-55 en 55-200 kitlenzen. Ik gebruik de camera eigenlijk voor allerlei soorten fotografie (van portret tot natuur etc.), en merk dat ik meer dan 90% van de tijd de 18-55 gebruik.
Nu begin ik sinds kort pas echt 'verslaafd' te raken aan het fotograferen, en ben nu ook bezig met het maken van foto's op festivals en feesten. Ik begin toch te merken dat ik tekort kom met dit materiaal (ook begin ik het gemis van de VR functie bij deze lens te merken).
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een lens als vervanging voor de 18-55 en 55-200, een externe flitser en een lens met een vast brandpunt (wat me ideaal lijkt voor portret- en binnenfotografie). Als externe flitser heb ik een SB-700 op het oog, en heb al verschillende goede verhalen op het forum gelezen. Alleen betreft die andere twee zit ik nog te twijfelen (ook omdat ik als student natuurlijk niet een erg hoog budget heb).
Zoomlens:
- Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX -> Goede keuze als vervanging van de 18-55 / 55-200?
Vast brandpunt:
- Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX
- Nikon AF-S 50mm F/1.8G -> Betaalbare lenzen die je voor veel doeleinden kan gebruiken, maar hoe is de kwaliteit? En keuze 35 mm of 50 mm?
Misschien erg veel vragen in 1 post, maar ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen (zeker omdat er zoveel keuze is). Alvast bedankt!
Keuze lenzen D60
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Keuze lenzen D60
Beste O,
Welkom op dit forum.
Inderdaad: erg veel vragen.
De 18-105 is een nuttige vervanging, maar niet voor de 55-200.
Heb je de 18-105 al eens geprobeerd? (lezen is niet alles).
Een lichtsterke lens is altijd handig, als je bij het DX formaat wilt blijven is de 35 1.8 G lens een leuke aanvulling, bovendien compact en redelijk stevig.
Over VR bij telelenzen: het is een leuk hulpmiddel maar geen garantie voor scherpe foto's; ik lees dat velen kiezen voor een lens als de 70-300 VR lens.
Ik vind 300mm op een DX kamera een wat erg lang brandpunt, zeker voor minder ervaren personen, bovendien kan de kwaliteit op 300mm tegenvallen.
Mijn persoonlijk , bevooroordeeld en budged-minded advies: koop een 35 1.8G voor erbij en wees niet bang om af en toe een zwengel aan de ISO knop te geven. Alle andere lenzen zijn een (luxere) vervanging van wat je al hebt.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum.
Inderdaad: erg veel vragen.
De 18-105 is een nuttige vervanging, maar niet voor de 55-200.
Heb je de 18-105 al eens geprobeerd? (lezen is niet alles).
Een lichtsterke lens is altijd handig, als je bij het DX formaat wilt blijven is de 35 1.8 G lens een leuke aanvulling, bovendien compact en redelijk stevig.
Over VR bij telelenzen: het is een leuk hulpmiddel maar geen garantie voor scherpe foto's; ik lees dat velen kiezen voor een lens als de 70-300 VR lens.
Ik vind 300mm op een DX kamera een wat erg lang brandpunt, zeker voor minder ervaren personen, bovendien kan de kwaliteit op 300mm tegenvallen.
Mijn persoonlijk , bevooroordeeld en budged-minded advies: koop een 35 1.8G voor erbij en wees niet bang om af en toe een zwengel aan de ISO knop te geven. Alle andere lenzen zijn een (luxere) vervanging van wat je al hebt.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo sep 04 2011 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Beste Gijs,
Bedankt voor je antwoord! Ik heb de 18-105VR nog niet geprobeerd, maar dat zal binnenkort zeker gebeuren.
Nu nog de keuze tussen 35 en 50 mm. Zijn er, naast het bereik, nog verschillen tussen deze lenzen waar ik rekening mee moet houden? Of is het een kwestie van wat je fijner vindt?
Gr.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb de 18-105VR nog niet geprobeerd, maar dat zal binnenkort zeker gebeuren.
Nu nog de keuze tussen 35 en 50 mm. Zijn er, naast het bereik, nog verschillen tussen deze lenzen waar ik rekening mee moet houden? Of is het een kwestie van wat je fijner vindt?
Gr.
- pveenstra
- Clublid
- Contacteer:
Verschil in brandpunt lijkt mij belangrijk: 35mm is voor een DX-camera een standaard-objectief en de 50mm is dan een lichte tele. Voor algemeen reportage en binnenfotografie al snel teveel. Misschien kan je op je foto's terugkijken welk mm je het meest gebruikt!
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Peter Veenstra
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Op de site van Nikon nederland kun je de verschillende brandpunten ebnigszins vergelijken in de objectief simulator.
Hier kun je bij een aantal voorbeeldfoto's kijken wat er gebeurd met verschillende brandpunten.
Het kan een handig hulpmiddel zijn. Verder kun je proberen om zelf een fotoserie te maken met een vooraf
ingesteld vast brandpunt (dus instellen en dan van de zoomring afblijven). Dan kun je kijken welk brandpunt voor jou het beste voldoet.
Hier kun je bij een aantal voorbeeldfoto's kijken wat er gebeurd met verschillende brandpunten.
Het kan een handig hulpmiddel zijn. Verder kun je proberen om zelf een fotoserie te maken met een vooraf
ingesteld vast brandpunt (dus instellen en dan van de zoomring afblijven). Dan kun je kijken welk brandpunt voor jou het beste voldoet.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: verschillen tussen deze lenzen
Ja, er zijn verschillende versies.
Kijk hier eens: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... tml#50slow" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 35 mm is speciaal gemaakt als redelijk lichtsterk opjectief op een moderne DX kamers.
Minpuntjes: niet nuttig als je overstap op een FX (Full frame) kamera overweegt, en een recent ontwerp is zelden tweedehands te koop.
Groeten, GIjs
Kijk hier eens: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/s ... tml#50slow" onclick="window.open(this.href);return false;
Een 35 mm is speciaal gemaakt als redelijk lichtsterk opjectief op een moderne DX kamers.
Minpuntjes: niet nuttig als je overstap op een FX (Full frame) kamera overweegt, en een recent ontwerp is zelden tweedehands te koop.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor jullie reacties!
Na veel op het internet gelezen te hebben, Youtube filmpjes erover bekeken te hebben en zelf op 35mm en 50mm standen geëxperimenteerd te hebben, is de keuze gevallen op de 35 mm. Zojuist heb ik deze besteld, in combinatie met een SB-700, en kijk er al naar uit om ze te gebruiken!

Na veel op het internet gelezen te hebben, Youtube filmpjes erover bekeken te hebben en zelf op 35mm en 50mm standen geëxperimenteerd te hebben, is de keuze gevallen op de 35 mm. Zojuist heb ik deze besteld, in combinatie met een SB-700, en kijk er al naar uit om ze te gebruiken!