Oudenbosch in HDR

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Oudenbosch in HDR

Bericht door ReneG » do sep 01 2011 5:06 pm

De Basiliek van Oudenbosch in HDR, High (Heilig?) Dynamic Range... Ik was er toevallig afgelopen dinsdag in de buurt en ben er binnengevallen. Ik ga zeker nog eens terug, een uurtje is te kort om die goed te fotograferen.

Aangezien ik nog steeds aan het stoeien ben met HDR wederom een paar pogingen ter beoordeling. Wat me zelf opvalt (en een beetje stoort) is dat ik de belichting van de ramen niet goed kreeg. Zelfs bij EV -4.0 bleven ze totaal overbelicht... dan krijg je het in de HDR ook niet meer goed. Nu was het licht buiten extreem fel en de basiliek is relatief donker, maar volgende keer waarschijnlijk nog meer onderbelichten voor die ramen.

Bij de laatste foto (5) ben ik met de fisheye aan de slag gegaan. Daarvan hoor ik graag welke jullie beter vinden, het origineel of de uitsnede...

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

5a.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

Myriad

Re: Oudenbosch in HDR

Bericht door Myriad » do sep 01 2011 8:29 pm

Rene,

1e indruk: mooi werk! Ik doe het je nog niet na. :wink:
Foto 1: wat vreemd qua licht (zeker niet te beïnvloeden?): links oranje, rechts niet, hoger alleen via rechtse raam
Foto 2: mooi licht. als je hem rechttrekt, wordt er zeker in de bogen gesneden? Nog lager standpunt?
Foto 3: inderdaad uitgebeten lichten, maar niet echt storend, voor mij iets te centrale compositie, met onevenwichtigheid links; zou hem van onderaf tot net boven de tafelrand croppen
Foto 4: niet bijzonder genoeg, uiteraard jammer van die lamp op de voorgrond
Foto 5: ik vind 5 spannender (je blijft geboeid naar dat plafond kijken) dan 5a, helt iets naar links (maar is wellicht lastig met een fish-eye); ander standpunt? of kaarsrecht, of naar de hoek linksboven laten hellen, i.v.m. het licht van rechts

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » do sep 01 2011 9:43 pm

Myriad schreef:Rene,

1e indruk: mooi werk! Ik doe het je nog niet na. :wink:
Foto 1: wat vreemd qua licht (zeker niet te beïnvloeden?): links oranje, rechts niet, hoger alleen via rechtse raam
Foto 2: mooi licht. als je hem rechttrekt, wordt er zeker in de bogen gesneden? Nog lager standpunt?
Foto 3: inderdaad uitgebeten lichten, maar niet echt storend, voor mij iets te centrale compositie, met onevenwichtigheid links; zou hem van onderaf tot net boven de tafelrand croppen
Foto 4: niet bijzonder genoeg, uiteraard jammer van die lamp op de voorgrond
Foto 5: ik vind 5 spannender (je blijft geboeid naar dat plafond kijken) dan 5a, helt iets naar links (maar is wellicht lastig met een fish-eye); ander standpunt? of kaarsrecht, of naar de hoek linksboven laten hellen, i.v.m. het licht van rechts

Bedankt voor de inhoudelijke feedback, daar kan ik wat mee. Als respons:

1. Dat is een mengeling van verschillende kunstlichtbronnen en buitenlicht. Ik weet niet hoe ik dat eventueel anders zou kunnen doen (tips zijn welkom).

2. Hoe bedoel je rechttrekken? Ik kwam er thuis overigens achter dat ik ondanks verwoede pogingen net niet in het midden stond, dus misschien is dat een perspectiefvertekening. Als ik de uitlijntools verticaal of horizontaal gebruik lijkt er nl. altijd iets niet recht te staan. Maar ik weet niet of je dat specifiek bedoeld.

3. Dat croppen zal ik dit weekend even proberen (morgen lukt niet). De symmetrie was in dit geval bewust.

4. De lamp is idd. storend. Maar toen ik die foto zag bleef ik steeds 'Heilige Dynamic Range' denken... De foto zonder HDR is toch net iets matter en saaier. :P

5. Eens. Ik vind 5a ook spannend maar tegelijk trekken mijn ogen steeds naar de koepel en niet naar het beeld. Ik vind het niet storend, maar ik vroeg me af hoe mensen dat ervaren. Ik vind het wel een foto die 'werkt' en waar ik naar blijf kijken, al ben ik er nog niet helemaal uit waarom.

Qua standpunt liep ik bij deze foto tegen fysieke beperkingen aan, te weten kerkbanken. Die stonden dusdanig dat het niet mogelijk was mijn statief zo te plaatsen dat dit goed centreerde. Ik vind dat bij fisheye belangrijk maar in dit geval ging het niet anders.

Bedankt voor je feedback. :)

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr sep 02 2011 8:54 am

Bij mij zowat in de achtertuin; hij blijft mooi.

Ben je ook naar boven geweest?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

geerttt

Bericht door geerttt » vr sep 02 2011 9:20 am

Erg mooi, zoals HDR bedoeld is!!

Foto 4 vind ik wat saai maar 1 t/m3 zijn echt top. Foto 5 vind ik de mooiste, foto 5a vind ik een stuk minder.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 05 2011 4:24 pm

Jolanda schreef:Bij mij zowat in de achtertuin; hij blijft mooi.

Ben je ook naar boven geweest?

Jolanda
Yep, alle 144 treden (of zoiets?). Het was een flinke klim. Helaas zijn die foto's door een dom foutje mislukt.

Dat betekent dat ik dus nog een keer terug moet. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”