Myriad schreef:Rene,
1e indruk: mooi werk! Ik doe het je nog niet na.
Foto 1: wat vreemd qua licht (zeker niet te beïnvloeden?): links oranje, rechts niet, hoger alleen via rechtse raam
Foto 2: mooi licht. als je hem rechttrekt, wordt er zeker in de bogen gesneden? Nog lager standpunt?
Foto 3: inderdaad uitgebeten lichten, maar niet echt storend, voor mij iets te centrale compositie, met onevenwichtigheid links; zou hem van onderaf tot net boven de tafelrand croppen
Foto 4: niet bijzonder genoeg, uiteraard jammer van die lamp op de voorgrond
Foto 5: ik vind 5 spannender (je blijft geboeid naar dat plafond kijken) dan 5a, helt iets naar links (maar is wellicht lastig met een fish-eye); ander standpunt? of kaarsrecht, of naar de hoek linksboven laten hellen, i.v.m. het licht van rechts
Bedankt voor de inhoudelijke feedback, daar kan ik wat mee. Als respons:
1. Dat is een mengeling van verschillende kunstlichtbronnen en buitenlicht. Ik weet niet hoe ik dat eventueel anders zou kunnen doen (tips zijn welkom).
2. Hoe bedoel je rechttrekken? Ik kwam er thuis overigens achter dat ik ondanks verwoede pogingen net niet in het midden stond, dus misschien is dat een perspectiefvertekening. Als ik de uitlijntools verticaal of horizontaal gebruik lijkt er nl. altijd iets niet recht te staan. Maar ik weet niet of je dat specifiek bedoeld.
3. Dat croppen zal ik dit weekend even proberen (morgen lukt niet). De symmetrie was in dit geval bewust.
4. De lamp is idd. storend. Maar toen ik die foto zag bleef ik steeds 'Heilige Dynamic Range' denken... De foto zonder HDR is toch net iets matter en saaier.
5. Eens. Ik vind 5a ook spannend maar tegelijk trekken mijn ogen steeds naar de koepel en niet naar het beeld. Ik vind het niet storend, maar ik vroeg me af hoe mensen dat ervaren. Ik vind het wel een foto die 'werkt' en waar ik naar blijf kijken, al ben ik er nog niet helemaal uit waarom.
Qua standpunt liep ik bij deze foto tegen fysieke beperkingen aan, te weten kerkbanken. Die stonden dusdanig dat het niet mogelijk was mijn statief zo te plaatsen dat dit goed centreerde. Ik vind dat bij fisheye belangrijk maar in dit geval ging het niet anders.
Bedankt voor je feedback.