Denk er over om D60 te vervangen door een andere nikon camera
D60 is stuk, en reparatie is duur
Is de D3100 een goede vervanger?
De lenzen van de D60 zijn die passend ??
vervanging van D60
vervanging van D60
Laatst gewijzigd door wijngaarddonkers op wo sep 07 2011 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: vervanging van D60
De lenzen die bij de D60 omschreven staan AF-S & AF-Iwijngaarddonkers schreef:Denk er over om D60 te vervangen door een andere nikon camera
D60 is stuk, en vervanging is duur
De lenzen die bij de D3100 omschreven staan:
Lens compatibility
• AF-S, AF-I; All functions supported
• Other Type G or D AF Nikkor; All functions supported except autofocus
• Other AF Nikkor/AI-P Nikkor; All functions supported except autofocus and 3D Color Matrix Metering II
• Type D PC Nikkor; All functions supported except some shooting modes
• Non-CPU; Can be used in mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
• IX Nikkor/AF Nikkor for F3AF; Cannot be used
• AI-P NIKKOR; All functions supported except 3D color matrix metering II
Dus wanneer je AF-S of AF-I lenzen hebt is het geen enkel probleem deze te gebruiken op de D3100 zonder verlies van functionaliteit.
Wanneer ik het zo lees op DPreview dan is de D3100 min of meer de opvolger, na de D3000, voor de D60. Vandaar uit bekeken een logische keus.
Zou je wellicht niet kijken naar een D90 wanneer je iets meer zou willen? Als je dat al wilt. Maar wat vindt je een goede vervanger wil je ongeveer hetzelfde of iets meer functionaliteit? In dit laatste geval zou ik eens naar de D90 kijken. Zeker nu het een uitloop model is heb je een gunstige prijsstelling voor de D90. En het is nog steeds een goede camera.
Succes met de keus.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Tini,
De D3100 is in de lijn van courante kamera's de "instapper".
Heb je de D5000/5100 al eens in handen gehad?
Ik geef toe dat de D3100 een deel van mijn bezwaren tegen zijn/haar voorganger (oa aantal scherpstelpunten) wegwerkt.
Maar een klapscherm als een 5100 heeft kan best handig zijn....
Over lenzen en uitwisselbaarheid (1 van mijn hobbypaarden) Nikon probeert daar al vijftig jaar aan te werken, en dat lukt meestal heel aardig (sorry Nikon
).
Als je bij de d60 AF-S lenzen hebt is dat geen probleem.
In geval van twijfel: lees de handboeken, haal ze vooraf op van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dan kan je alles nalezen.
Groeten Gijs
Ik geef toe dat de D3100 een deel van mijn bezwaren tegen zijn/haar voorganger (oa aantal scherpstelpunten) wegwerkt.
Over lenzen en uitwisselbaarheid (1 van mijn hobbypaarden) Nikon probeert daar al vijftig jaar aan te werken, en dat lukt meestal heel aardig (sorry Nikon

In geval van twijfel: lees de handboeken, haal ze vooraf op van http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false; dan kan je alles nalezen.
Groeten Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik weet het nog niet.jan schreef:De lenzen die bij de D60 omschreven staan AF-S & AF-Iwijngaarddonkers schreef:Denk er over om D60 te vervangen door een andere nikon camera
D60 is stuk, en vervanging is duur
De lenzen die bij de D3100 omschreven staan:
Lens compatibility
• AF-S, AF-I; All functions supported
• Other Type G or D AF Nikkor; All functions supported except autofocus
• Other AF Nikkor/AI-P Nikkor; All functions supported except autofocus and 3D Color Matrix Metering II
• Type D PC Nikkor; All functions supported except some shooting modes
• Non-CPU; Can be used in mode M, but exposure meter does not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is f/5.6 or faster
• IX Nikkor/AF Nikkor for F3AF; Cannot be used
• AI-P NIKKOR; All functions supported except 3D color matrix metering II
Dus wanneer je AF-S of AF-I lenzen hebt is het geen enkel probleem deze te gebruiken op de D3100 zonder verlies van functionaliteit.
Wanneer ik het zo lees op DPreview dan is de D3100 min of meer de opvolger, na de D3000, voor de D60. Vandaar uit bekeken een logische keus.
Zou je wellicht niet kijken naar een D90 wanneer je iets meer zou willen? Als je dat al wilt. Maar wat vindt je een goede vervanger wil je ongeveer hetzelfde of iets meer functionaliteit? In dit laatste geval zou ik eens naar de D90 kijken. Zeker nu het een uitloop model is heb je een gunstige prijsstelling voor de D90. En het is nog steeds een goede camera.
Succes met de keus.
De D60 beviel me goed.
De D90 is nu nog ongeveer 200 euro duurder als de D3100
Meer functionaliteit heb ik nu niet nodig ( ik weet nog niet wat het praktisch nut is van alle functionaliteiten.
bedankt voor reactie
Ik ken uitsluitend de D60.gijs sandberg schreef:Beste Tini,
Over lenzen en uitwisselbaarheid (1 van mijn hobbypaarden) Nikon probeert daar al vijftig jaar aan te werken, en dat lukt meestal heel aardig (sorry Nikon).
Groeten Gijs
Het klapscherm ken ik van de CANON maar brak al snel af; dit is niet wat weer moet meemaken.
Verder weet ik het nog niet
Bedankt voor reactie
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: brak snel...
Beste Tini,
Ik was er ook bang voor toen ik een D5000 testte.
Het lijkt mee te vallen als je een beetje voorzichtig kan zijn, aan de andere kant: je kent de zegswijze van de bekende voetbabbelaar.....
Nikon bouwt ook kamera's die nagenoeg onverwoestbaar zijn, maar daar hangt een prijskaartje aan
.
Groeten en sterkte met het kiezen.
Gijs
Ik was er ook bang voor toen ik een D5000 testte.
Het lijkt mee te vallen als je een beetje voorzichtig kan zijn, aan de andere kant: je kent de zegswijze van de bekende voetbabbelaar.....
Nikon bouwt ook kamera's die nagenoeg onverwoestbaar zijn, maar daar hangt een prijskaartje aan

Groeten en sterkte met het kiezen.
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Hallo,
Ik heb nu ongeveer een maand een D3100 en zat met hetzelfde probleem : keuze tussen D90 en D3100.
Ik gebruik hem meestal in M en ondervind geen problemen voor de bediening, ook al moet je een extra toets induwen om je diafragma te veranderen.
Ik heb zelfs een poging gedaan om 3 foto's te nemen voor HDR, wat natuurlijk iets onhandiger is dan gewoon de keuze te maken via het menu, maar het lukt aardig. Het zijn toch statische voorwerpen.
Voor het verschil in prijs kan je misschien een betere lens kopen.
Succes met je keuze
Joebat
Ik heb nu ongeveer een maand een D3100 en zat met hetzelfde probleem : keuze tussen D90 en D3100.
Ik gebruik hem meestal in M en ondervind geen problemen voor de bediening, ook al moet je een extra toets induwen om je diafragma te veranderen.
Ik heb zelfs een poging gedaan om 3 foto's te nemen voor HDR, wat natuurlijk iets onhandiger is dan gewoon de keuze te maken via het menu, maar het lukt aardig. Het zijn toch statische voorwerpen.
Voor het verschil in prijs kan je misschien een betere lens kopen.
Succes met je keuze
Joebat
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
- joebat
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nog iets vergeten
Op mijn Fuji S100 had ik ook een kantelbaar scherm, wat ik persoonlijk niet veel gebruikt heb

Op mijn Fuji S100 had ik ook een kantelbaar scherm, wat ik persoonlijk niet veel gebruikt heb
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,