Scherm zwart bij maken foto
Scherm zwart bij maken foto
Goedemiddag,
Ik heb sinds kort een Nikon D3100, maar tot mijn grote verdriet is hij gevallen.
Ja ik weet het, niet slim, maar het is nu gebeurd en ik baal er super van!
Hopelijk heeft iemand tips, ik ben bang dat als hij gevallen is het niet onder garantie valt, wel?
Gelukkig is hij van de buitenzijde vrij weinig beschadigd (een enkel krasje)
Hij gaat gelukkig gewoon aan, maar nu het probleem.
Als ik een foto maak, kan ik wel klikken, hij maakt wel een foto (stelt ook gewoon scherp), maar als de foto tevoorschijn komt is het beeld zwart.
Voordat ik een foto maak werkt het scherm als normaal. Als ik de foto's op de pc zet en terugkijk krijg ik ook een volledig zwart scherm.
Als ik hem op LiveView zet geeft hij aan dat het onderwerp te donker is.
Ik heb de lens eraf gehaald en zover als ik kan zien (heb er niet veel verstand van) is alles heel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Of heeft iemand tips wat ik nu het beste kan doen?
Hopelijk kan iemand me helpen, baal er echt super van!
Dankjewel alvast!
Groetjes,
Anne-Marie
Ik heb sinds kort een Nikon D3100, maar tot mijn grote verdriet is hij gevallen.
Ja ik weet het, niet slim, maar het is nu gebeurd en ik baal er super van!
Hopelijk heeft iemand tips, ik ben bang dat als hij gevallen is het niet onder garantie valt, wel?
Gelukkig is hij van de buitenzijde vrij weinig beschadigd (een enkel krasje)
Hij gaat gelukkig gewoon aan, maar nu het probleem.
Als ik een foto maak, kan ik wel klikken, hij maakt wel een foto (stelt ook gewoon scherp), maar als de foto tevoorschijn komt is het beeld zwart.
Voordat ik een foto maak werkt het scherm als normaal. Als ik de foto's op de pc zet en terugkijk krijg ik ook een volledig zwart scherm.
Als ik hem op LiveView zet geeft hij aan dat het onderwerp te donker is.
Ik heb de lens eraf gehaald en zover als ik kan zien (heb er niet veel verstand van) is alles heel.
Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Of heeft iemand tips wat ik nu het beste kan doen?
Hopelijk kan iemand me helpen, baal er echt super van!
Dankjewel alvast!
Groetjes,
Anne-Marie
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Scherm zwart bij maken foto
Beste Anne-Marie,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Vraagje: weet je zeker dat de (origineel-Nikon) accu goed is opgeladen?
Zit er een correct kaartje in de kamera?
Kan je de kamera testen met een netvoeding ipv. de accu? (of een andere accu)
De verschijnslen doen mij denken aan haperende electrische contacten of een overleden accu.
Zo ja: neem contact op met jouw fotowinkel of Nikon (mail of 0900 via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Vallen en soortgelijke schade valt (natuurlijk) niet onder garantie.
Wees ervoor beducht dat ook zonder externe sporen intern enorme schade kan optreden door een val of "knock".
Groeten, Gijs
De verschijnslen doen mij denken aan haperende electrische contacten of een overleden accu.
Zo ja: neem contact op met jouw fotowinkel of Nikon (mail of 0900 via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
Wees ervoor beducht dat ook zonder externe sporen intern enorme schade kan optreden door een val of "knock".
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Anne-marie,
In je bericht geef je alleen maar aan dat je geen foto kunt weergeven. Ik ben benieuwd of je wel, bijv. je menu, kunt zien op je scherm. Selecteer je misschien een andere weergave map die leeg is?
In je bericht geef je alleen maar aan dat je geen foto kunt weergeven. Ik ben benieuwd of je wel, bijv. je menu, kunt zien op je scherm. Selecteer je misschien een andere weergave map die leeg is?
Bedankt voor je reactie. Ik kan mijn menu inderdaad wel zien, dus het scherm werkt gewoon. Als ik de foto's op de computer plaats staat alles in dezelfde map, inclusief de foto's die zwart zijn.FvM schreef:Anne-marie,
Bedankt voor je bericht. Ik heb alles gecheckt, heb op het moment helaas geen andere mogelijkheden om de camera te testen zonder accu. De accu is helemaal nieuw, ik ga hem nu wel even helemaal opnieuw opladen, maar ben bang dat dit het niet is.gijs sandberg schreef:Beste Anne-Marie,
Groeten, Gijs
Wat betreft de val denk ik ook dat je gelijk hebt, ik wacht nog even de reacties hier af en anders neem ik inderdaad contact op met nikon! Thnx
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Misschien een wat simpele suggestie. Te snelle sluitertijd??Anne-marie87 schreef:Als ik hem op LiveView zet geeft hij aan dat het onderwerp te donker is.

Helaas, ook geprobeerd! Er zal toch echt wat kapot zijn..FvM schreef:Misschien een wat simpele suggestie. Te snelle sluitertijd??Anne-marie87 schreef:Als ik hem op LiveView zet geeft hij aan dat het onderwerp te donker is.
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Heb je al geprobeerd om foto's te maken met een andere lens?
Daar kan ook iets kapot zijn. Wat zie je als je gewoon door de zoeker kijkt?
Daar kan ook iets kapot zijn. Wat zie je als je gewoon door de zoeker kijkt?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Een 'zwarte' foto kan betekenen dat de spiegel niet opklapt of dat de sluiter niet opengaat.
Haal de lens er eens af en kijk wat er gebeurt als je dan een foto maakt met een lange sluitertijd (enkele seconden):
- klapt de spiegel op?
- kun je de sensor zien (d.w.z. de sluiter is open gegaan)?
Er wordt blijkbaar wel een foto opgeslagen (gelukkig). Is de foto helemaal zwart of zitten er toch iets als ruis in? Maak eens een foto met lange sluitertijd en bekijk die op de computer. Maak die eens flink helderder. Blijft hij zwart of wordt hij grijs?
Groet, Henk.
Haal de lens er eens af en kijk wat er gebeurt als je dan een foto maakt met een lange sluitertijd (enkele seconden):
- klapt de spiegel op?
- kun je de sensor zien (d.w.z. de sluiter is open gegaan)?
Er wordt blijkbaar wel een foto opgeslagen (gelukkig). Is de foto helemaal zwart of zitten er toch iets als ruis in? Maak eens een foto met lange sluitertijd en bekijk die op de computer. Maak die eens flink helderder. Blijft hij zwart of wordt hij grijs?
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Dit probleem heb ik ook ineens. Ik stond foto's te maken en ineens krijg ik zwarte 'foto's'. Ik begrijp er niets van. Het scherm werkt op zich wel, kan het menu instellen etc., heb de instellingen gereset etc. Niets helpt.... Wat nu? Er zit overigens wel wat ruis op de foto's.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat krijg je op je kaartje? Komen er zwarte foto's op te staan. Dat kan je controleren op je PC.
Als ze zwart zijn lijkt de spiegel me een goede gegadigde voor een probleem. Hoor je 'm omklappen?
Als ze zwart zijn lijkt de spiegel me een goede gegadigde voor een probleem. Hoor je 'm omklappen?
Dank Goodje en Patrick,
Ik denk dat ik inderdaad terug moet naar de winkel. Op mijn geheugenkaartje zie je inderdaad zwarte foto's (met ruis). Hoewel ik twijfel, heb ik het gevoel dat ik een geluid mis; het zou heel goed kunnen dat ik de spiegel niet hoor. Balen!
Ik denk dat ik inderdaad terug moet naar de winkel. Op mijn geheugenkaartje zie je inderdaad zwarte foto's (met ruis). Hoewel ik twijfel, heb ik het gevoel dat ik een geluid mis; het zou heel goed kunnen dat ik de spiegel niet hoor. Balen!
Ik ken ook iemand die zijn D3100 heeft laten stuiteren. Kapje van de SD kaart eraf (niet erg want die is te vervangen) maar hij schrok bij het maken van foto's. Zijn foto was BIJNA zwart. Een heeeeel klein strookje licht kon je zien. Na wat proberen zijn we tot de conclusie gekomen dat de spiegel niet meer open en dicht klapte bij het maken van de foto. De camera was gekocht met een creditcard en aankopen met die kaart hadden 100 dagen garantie. De camera is voor niets hersteld en volgens mij zouden de kosten anders rond de 175 euro liggen.
Re: Scherm zwart
Hallo,
Ik had een bericht gelezen van een camera waarbij het scherm zwart werd bij het maken van foto's.
Het menuscherm kon ze wel nog zien.
Bij mij zit het zo het mijn scherm heel de tijd zwart is,
wat redelijk onaangenaam is omdat ik een studente fotografie ben en regelmatig mijn camera anders moet instellen.
Mijn leerkracht weet ook niet wat er aan de hand is en had mij vertelt om op een forum eens rond te vragen.
Het is begonnen toen ik een nieuwe lens heb gekregen,
een Sigma 18-200mm
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar ik zeg er zo veel mogelijk bij.
Hopelijk kan iemand mij helpen
groetjes
Marijke
Ik had een bericht gelezen van een camera waarbij het scherm zwart werd bij het maken van foto's.
Het menuscherm kon ze wel nog zien.
Bij mij zit het zo het mijn scherm heel de tijd zwart is,
wat redelijk onaangenaam is omdat ik een studente fotografie ben en regelmatig mijn camera anders moet instellen.
Mijn leerkracht weet ook niet wat er aan de hand is en had mij vertelt om op een forum eens rond te vragen.
Het is begonnen toen ik een nieuwe lens heb gekregen,
een Sigma 18-200mm
Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar ik zeg er zo veel mogelijk bij.
Hopelijk kan iemand mij helpen
groetjes
Marijke