Ik weet in Leiden een reparateur die dit soort dingetjes wel oplost. Ik heb hem een aantal keer analoge body's laten repareren. Billijke prijzen.
Misschien iets om je probleem op te lossen?
Zo nodig vervangt hij ook de afdichtingen en het schuimplastic bij de spiegel.
nikkormat FTn
Dank voor de tip. Ik heb echter het probleem zelf weten op te lossen.Marten schreef:Ik weet in Leiden een reparateur die dit soort dingetjes wel oplost. Ik heb hem een aantal keer analoge body's laten repareren. Billijke prijzen.
Misschien iets om je probleem op te lossen?
Zo nodig vervangt hij ook de afdichtingen en het schuimplastic bij de spiegel.
Door het verwijderen van het vorkje kan de lens gemakkelijk gedemonteerd worden. Volgens Peter Lownds, eigenaar van het nikonmuseum in Rotterdam lopen A lensen te stroef tegen de lichtmeter aan waardoor de lens kan komen vastv te zitten. Met de ai(s) lensen gaat het perfect.
Gr. NIco
- Javelin
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
vastlopen van A objectieven
De Nikkormat Ftn kwam uit eind jaren zestig, juist ten tijde van de A objectieven en bereikte, met deze A objectieven een enorme populariteit .
Zelf heb ik alle Nikkormat versies, en heb nog nooit het beschreven euvel meegemaakt. Alleen de 8 mm fisheye geeft echt een probleem, maar die was dan ook van voor de Nikkormat periode.Mogelijk dat exemplaren van de eerste A versies ook problemen opleveren, maar hoeveel zullen er daarvan in Nederland zijn?
AI(S) kwam uit eind jaren zeventig. Door de iets smallere diafragma ring loopt deze inderdaad zeker niet vast, dat is juist.

Zelf heb ik alle Nikkormat versies, en heb nog nooit het beschreven euvel meegemaakt. Alleen de 8 mm fisheye geeft echt een probleem, maar die was dan ook van voor de Nikkormat periode.Mogelijk dat exemplaren van de eerste A versies ook problemen opleveren, maar hoeveel zullen er daarvan in Nederland zijn?
AI(S) kwam uit eind jaren zeventig. Door de iets smallere diafragma ring loopt deze inderdaad zeker niet vast, dat is juist.

Heel veel analoog en steeds meer digitaal.