Full-Frame lens, of niet ?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
Ruud O

Full-Frame lens, of niet ?

Bericht door Ruud O » ma jul 27 2009 3:03 pm

Hallo
Ik heb een vraag over een paar lenzen.
Ik ben van plan over te gaan op een D700.
Welke lenzen kan ik nog gebruiken, en welke zijn voor DX
Ik heb op de site gezocht maar kan niet voldoende vinden.
Het gaat om de volgende lenzen
Sigma 24-70mm 1:2.8 EX DG
Sigma 100-300mm 1:4 apo EX
Ik neem aan dat de 50mm 1:1.8D goed is
En dat ik de nikon 12-24mm 1:4 G ED DX moet verkopen.
Klopt het ook dat alle lenzen uit het analoge tijdperk goed zijn op FX
Ik heb namelijk nog een nikkor 24mm 1:2.8 en een 200mm 1:4 micro die ik beide met veel plezier gebruik.
Ik hoop dat ik wat antwoorden krijg.
Gr: Ruud.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Full-Frame lens, of niet ?

Bericht door gijs sandberg » ma jul 27 2009 3:53 pm

Beste Ruud,

Ook op dit forum is veel geschreven over FX en DX.
Voor Sigma lenzen moet ja natuurlijk een Sigma forum zoeken (grapje).

Voor Nikon lenzen is een algemene regel: als er geen DX op staat is een lens geschikt voro full frame (FX) gebruik.
Nikon heeft (in egenstelling tot sommige concurrenten) gezorgd voor DX/FX compatibiliteit.
Een FX kamera zal bij het monteren van een DX lens van nature omschakelen naar een DX uitsnede, met verles van resolutie.
Je kan de kamera (D700/D3/D3x) een duwtje geven en toch het gehele beeldgeboed laten meenemen.

Oftewel: de Nikon DX zoomlens hoef je niet te verkopen, met enige beperkingen.
Over de Sigma lenzen kan ik je niets zinnigs zeggen. De Nikkor 24 en Micro 200 moeten prima werken.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jul 27 2009 4:51 pm

Elke AF Nikkor werkt 100% op een D700.
Elke AI en AIS Nikkor werkt met manuele scherpstelling en met behoud van automatische lichtmeting (bv in A) op een D700.
Oudere Nikkors zou ik niet gebruiken. Staat zelfs in de gebruiksaanwijzing van de camera die je nu hebt.

polleke666

Bericht door polleke666 » do sep 08 2011 6:02 am

Hans Braakhuis schreef:Elke AF Nikkor werkt 100% op een D700.
Elke AI en AIS Nikkor werkt met manuele scherpstelling en met behoud van automatische lichtmeting (bv in A) op een D700.
Oudere Nikkors zou ik niet gebruiken. Staat zelfs in de gebruiksaanwijzing van de camera die je nu hebt.
Ook een Nikkor 18-200mm VR II ?

polleke666

Bericht door polleke666 » do sep 08 2011 6:04 am

gijs sandberg schreef:Beste Ruud,

Ook op dit forum is veel geschreven over FX en DX.
Voor Sigma lenzen moet ja natuurlijk een Sigma forum zoeken (grapje).

Voor Nikon lenzen is een algemene regel: als er geen DX op staat is een lens geschikt voro full frame (FX) gebruik.
Nikon heeft (in egenstelling tot sommige concurrenten) gezorgd voor DX/FX compatibiliteit.
Een FX kamera zal bij het monteren van een DX lens van nature omschakelen naar een DX uitsnede, met verles van resolutie.
Je kan de kamera (D700/D3/D3x) een duwtje geven en toch het gehele beeldgeboed laten meenemen.

Oftewel: de Nikon DX zoomlens hoef je niet te verkopen, met enige beperkingen.
Over de Sigma lenzen kan ik je niets zinnigs zeggen. De Nikkor 24 en Micro 200 moeten prima werken.

Groeten, Gijs
Wat bedoel je met de kamera(D700/D3/D3x) een duwtje geven met een DX lens ?

polleke666

Bericht door polleke666 » do sep 08 2011 6:07 am

Ik heb zelf een Nikon D300s met een Nikkor 18-200mm VRII en wil waarschijnlijk overschakelen naar de Nikon D700.
Ik kan m'n Nikkor 18-200mm VRII ook gebruiken voor de D700 ?

yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door yo-1 » do sep 08 2011 9:10 am

Sigma gebruikt de code DG om objectieven aan te duiden die gemaakt zijn voor Full-Frame.... In Nikon-temen FX.
Sigma gebruikt DC voor lenzen ontworpen voor kleinere sensoren. In Nikon termen DX dus..
Laatst gewijzigd door yo-1 op do sep 08 2011 9:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do sep 08 2011 9:10 am

Ruud,
Jouw Sigma's werken prima op een D700; de 24-70mm is wat minder dan de Nikon variant, maar de 100-300mm is zelfs heel goed. De Nikkor Ais 2.8/24mm is zonder meer goed te gebruiken, heeft alleen wat last van chromatische abberatie, maar dat is goed te corrigeren (in Capture NX2 zelfs automatisch). Met de Micro Nikkor 200m heb ik geen ervaring, maar als het een AI(s) objectief is kun je dit zonder meer gebruiken. De Nikkor 12-24mm DX zou ik weg doen; te beperkt bereik (ongeveer 18-24mm op FX) en op geen stukken na zo goed als bijvoorbeeld de Nikkor 14-24mm.
Jur

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » do sep 08 2011 9:25 am

polleke666 schreef:
Ik heb zelf een Nikon D300s met een Nikkor 18-200mm VRII en wil waarschijnlijk overschakelen naar de Nikon D700.
Ik kan m'n Nikkor 18-200mm VRII ook gebruiken voor de D700 ?
De 18-200 is een DX-lens.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: Wat bedoel je met de kamera(D700/D3/D3x) een duwtje geve

Bericht door gijs sandberg » do sep 08 2011 12:26 pm

Beste P.

Je kan die kamera's "forceren" om de FX te gebruiken, ook al heeft de kamera in de gaten dat er een DX lens op zit. Ik heb dat getest en het staat in de handboeken beschreven.

Over die 18-200: het past en werkt wel, maar ik zou er niet veel plezier aan beleven.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do sep 08 2011 5:21 pm

Het kàn allemaal, maar de prachtige D700 verdient het natuurlijk om géén DX objectieven op te gebruiken.

yellowfish

Bericht door yellowfish » do sep 08 2011 5:34 pm

Idd, dan heb je vol 24x36 en dan ga je een vlakje daaruit halen.
Overigens vroeger cropte we niet, dan gebruikte we het volle formaat, zie dat nog weinig....
Croppen is een woord wat digitaal is gegoten.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » do sep 08 2011 9:52 pm

yellowfish schreef:Idd, dan heb je vol 24x36 en dan ga je een vlakje daaruit halen.
Overigens vroeger cropte we niet, dan gebruikte we het volle formaat, zie dat nog weinig....
Dit klopt niet helemaal. Met handmatig afdrukken werd er echt wel eens een uitsnede gemaakt. Niet alleen thuis in de doka maar zeker ook in een vaklab. Je stuurde dan een afdrukje mee van het hele negatief en gaf daarop aan welke uitsnede je wilde hebben.

Maar idd zonde om DX op FX te gebruiken.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

yellowfish

Bericht door yellowfish » vr sep 09 2011 8:08 am

Frank R schreef:
yellowfish schreef:Idd, dan heb je vol 24x36 en dan ga je een vlakje daaruit halen.
Dit klopt niet helemaal. Met handmatig afdrukken werd er echt wel eens een uitsnede gemaakt. Niet alleen thuis in de doka maar zeker ook in een vaklab. Je stuurde dan een afdrukje mee van het hele negatief en gaf daarop aan welke uitsnede je wilde hebben.

Maar idd zonde om DX op FX te gebruiken.

Daarom drukte ik zelf af (zw/w) met een negatiefhouder die iets groter was dan het negatief.
Kreeg je zo'n mooi zwart kader en wist je dat dit het hele negatief was.
Laatst gewijzigd door yellowfish op vr sep 09 2011 8:45 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr sep 09 2011 8:36 am

Was dikwijls een kenmerk van diverse fotografen om de rand er bewust bij te laten zitten. Niet alleen bij kleinbeeld maar ook bij andere formaten of als kenmerk van gebruikte film. Zo had je de herkenning van de typische vorm van filmkaders van sommige camera's of filmcassettes.
Ik dacht dat Hasselblad van die inkepinkjes in de hoeken had. 4x5 inch is de rand aan drie zijden bedekt behalve aan een korte zijde en twee stukjes op de lange zijde. Vlakfilm heeft bepaalde inkepingen aan de rand om het merk en type te herkennen.
Bekend is ook de unieke vorm per film "velletje" van ontwikkelde Polaroid vlakfilms met afdruk + negatief (peel-off), waar de rand van de tussenlagen zat, wat je na ontwikkelen eraf trekt.

Voorbeeld van kleinbeeld en 4x5 inch vlakfilm.
Bij de vlakfilm inclusief de vertanding in de rand van de filmklemmen van een ontwikkelrek zoals die in een ontwikkelmachine werd gebruikt.
(Kleinbeelddia en vlakfilm nog in een een acetaat film-sleeve / opberghoesje geschoven).
Met daarnaast de sensor afmetingen van twee digitale compactcamera's.
Afbeelding
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”