Objectieve Objectieven test

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
iBub

Bericht door iBub » vr sep 09 2011 9:20 am

LS

Ik loop al een tijdje met het plan om met de objectieven die ik beschikbaar heb een vergelijkende test uit te voeren. Enerzijds om voor mezelf nu eens een goed vergelijk te maken anderszijds om een soort van basiscollectie te hebben voor op het forum om de verschillen tussen de diverse objectieven en bodies op een rij te zetten.

Omdat ik natuurlijk niet alle bodies (D700 en D3100) en objectieven heb zoek ik eigenlijk iemand met een veel voorkomende combinatie ( D3(s,x), D300(s) of D7000 en een 24-70 2.8 ) die samen met mij deze onderneming aan wilt gaan. Als dit ook nog eens in het midden van het land kan is het helemaal leuk.

Basis idee is om de test per body af te werken op een lokatie waar je een combinatie hebt van onderwerpen met strakke lijnen (een gebouw of kunstwerk) en levendige kleuren.

Ik heb het volgende schema in gedachten:

Afbeelding

Dus alle objectieven op volle opening en op F/11

Dus de vragen zijn nu:

Zijn er mensen die zin hebben om dit te doen en zijn er nog aanvullende wensen of opmerkingen?

Ik hoor graag van u!

Gerard

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Objectieve Objectieven test

Bericht door Frank Roelofs » vr sep 09 2011 9:55 am

Erg leuk om te doen lijkt me maar ga je niet iets doen dat al heel veel gedaan wordt.

http://nikonreviews.wordpress.com/

http://www.lensdb.nl/

http://www.fredmiranda.com/

http://www.cameralabs.com/

http://www.steves-digicams.com/

Om er maar een paar te noemen.

Daarbij denk ik dat je een vaste opstelling moet maken die bij alle opnamen gelijk blijft. Buiten lijkt me in Nederland geen optie met zoveel verschillend weer.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

iBub

Bericht door iBub » vr sep 09 2011 10:05 am

Natuurlijk ken ik de vergelijkingssites, maar naar mijn weten is er niet een test zoals hierboven beschreven.

Het is inderdaad een uitdaging om dit te doen in NL binnen een tijdsbestek van ca 4 uur (per body) Bij bewolkt weer overdag is er tussen 11 en 15 uur constant licht bij gelijkblijvende weersomstandigheden

Gerard

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 09 2011 10:55 am

iBub schreef: Dus alle objectieven op volle opening en op F/11
Die twee waarden alleen lijkt me weinig zinvol.
Bij volle opening weet je waar een lens mee start, wat meestal wat minder is als iets genepen.
Bij f11 ben je alweer over de top van kwaliteit heen, uitgezonderd misschien de uiterste hoeken bij groothoek, die bij die waarde meestal minder restfouten bevatten dan wat grotere openingen. Diffractie speelt bij f11 reeds een rol, heeft dan al ingezet, zeker bij de DX camera-modellen, daar begint diffractie reeds vanaf f8
Als je test, doe het dan bij elk diafragma vanaf volle opening tot en met f11 om te weten waar de sterke waardes liggen van een lens.
F16 alleen heeft geen zin meer omdat de scherpte en contrast dan al reeds te ver is teruggelopen om praktisch in te zetten.

Door elke diafragmawaarde te gebruiken heb je praktisch een direct vergelijk met overlappende waarden van de ene lens met de andere.
Vriendelijke groet, Léon Obers

iBub

Bericht door iBub » vr sep 09 2011 11:16 am

Bedankt Léon voor je input.

Ik zat inderdaad te dubben over F/8 of F/11

Omdat je objectieven naast elkaar zet waarbij de ene als maximaal diafragma f/5.6 of f/3.5 heeft is dat al "iets geknepen voor de F/2.8 objectieven

het is inderdaad niet veel werk dan om het rijtje F waardes uit te breiden, blijft niet veel over :wink:

Gerard

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr sep 09 2011 11:35 am

iBub schreef: Omdat je objectieven naast elkaar zet waarbij de ene als maximaal diafragma f/5.6 of f/3.5 heeft is dat al "iets geknepen voor de F/2.8 objectieven
Dat klopt, maar toch zijn dat erg waardevolle vergelijkingen. Tenslotte zou je overeenkomstig beeld moeten vergelijken.
En scherpstelling in ieder geval via LiveView om eventuele fouten in het normale AF fase detectie systeem buiten te sluiten.
Vriendelijke groet, Léon Obers

annoh

Bericht door annoh » za okt 01 2011 10:18 pm

Scherpte is maar 1 aspect dat je op deze mnaier kan testen.

Ik heb gemerkt dat bokeh minstens zo belangrijk is en juist op dat punt kom ik tussen objectieven grote verschillen tegen.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo okt 02 2011 9:33 am

Ik maak voor alle objectieven die ik op een mooi moment koop opnamen met oplopende diafragmareeksen. Dan krijg je enige indruk wat dat specifieke objectief doet onder minder of meer gelijke (normale) omstandigdeden. Dat gebruik ik als uitgangspunt, maar ook niet meer dan dat, aangezien het objectief onder andere omstandigheden wel weer heel anders kan reageren.
Twee diafragmawaarden is m.i. te beperkt. Nog afgezien van het feit dat de hele test weinig toevoegd aan datgene wat er reeds is.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

iBub

Bericht door iBub » zo okt 02 2011 9:41 am

Ik begrijp je punt maar vertel mij eens waar ik die vergelijkende test kan vinden van een 24-70 met 70-200 en TC17 vergeleken met een 28-300?

Juist daar ben ik benieuwd naar. Waar liggen de grootste verschillen en waar liggen de grootste overeenkomsten? Is het prijsverschil voor een amateur de moeite waard?

Gerard

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » zo okt 02 2011 9:58 am

iBub schreef:Ik begrijp je punt maar vertel mij eens waar ik die vergelijkende test kan vinden van een 24-70 met 70-200 en TC17 vergeleken met een 28-300?

Juist daar ben ik benieuwd naar. Waar liggen de grootste verschillen en waar liggen de grootste overeenkomsten? Is het prijsverschil voor een amateur de moeite waard?

Gerard

Dat is een lastige. Ik wil overigens best helpen. Heb 2 D700's, 9 objectieven (waarvan 7 actueel en 2 uit de voorlaatste serie) en 2 TC's.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”