Hallo allemaal,
ik heb een multitrigger van Hiviz gekocht en in elkaar gezet, getest en hij werkt, dus tot zover lijkt het goed te gaan.
alleen heb ik het volgende probleem, ik heb hem aangesloten aan mijn SB800 en met wat geluiden getest maar binnen een kwartier heb ik er 3 setjes batterijen (oplaadbaar / 2x eneloop 1x GP) op leeg geflitst. de batterijen van de flitser zijn dus leeg, niet de 9v van de trigger.
nu weet ik niet precies hoe vol ze waren maar met gewoon flitsen had ik nog geen problemen.
het enige wat met het aansluiten niet goed duidelijk was, is hoe de 2 draadjes van het kabeltje dat naar de flitser gaat aangesloten moet zijn.
dit kabeltje heb ik verlengt, het verlengkabeltje heeft 2 kleuren (zwart en rood) dit staat aangegeven hoe dit aan te sluiten aan het moederbord maar niet met kleuren aan het flitskabeltje, dus kan de plus en min omgedraaid zijn. (maar maakt dit uit?)
ik vond dit erg snel, ga het eerst laden en nog een keer testen, maar is er iemand die daar iets van kan zeggen?
alvast bedankt
mvg Kees
zelfbouw multitrigger
Re: zelfbouw multitrigger
Het zou zo maar kunnen dat de flitser binnen een kwartier drie setjes leegtrekt; gevoelsmatig lijkt het me dat het ding dan roodheet moet zijn als je hier vol vermogen instelt. Ik doe mijn SB80DX-flitsexperimenten met een andere trigger op manueel instelling, getemd tot 1/128. Batterijen gaan dan erg lang mee.
In ieder geval de accu's laden, zodat je uitgangspunt bekend is.
Over het kabeltje: ik verwacht dat zwart de massa is, (het hulsje van de PC steker) en rood de plus (het pennetje). Op een van mijn kabeltjes is geel de massa en wit de plus. Op jouw kabeltje kan dit anders zijn; kun je beter even meten.
Het flitscontact van de HiViz trigger is bij mijn weten spanningsloos, de schakelaar is een halfgeleider (thyristor). Heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurt als je verkeerd aansluit.
Groet Hans.
In ieder geval de accu's laden, zodat je uitgangspunt bekend is.
Over het kabeltje: ik verwacht dat zwart de massa is, (het hulsje van de PC steker) en rood de plus (het pennetje). Op een van mijn kabeltjes is geel de massa en wit de plus. Op jouw kabeltje kan dit anders zijn; kun je beter even meten.
Het flitscontact van de HiViz trigger is bij mijn weten spanningsloos, de schakelaar is een halfgeleider (thyristor). Heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurt als je verkeerd aansluit.
Groet Hans.
- Kees
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: zelfbouw multitrigger
hallo,
ik heb mijn batterijen geladen en een nieuwe test gedaan, flitser op 1/128 en inderdaad dat ging een stuk beter.
het zal inderdaad wel aan het volle vermogen gelegen hebben dat hij zo snel leeg was.
groet Kees
ik heb mijn batterijen geladen en een nieuwe test gedaan, flitser op 1/128 en inderdaad dat ging een stuk beter.
het zal inderdaad wel aan het volle vermogen gelegen hebben dat hij zo snel leeg was.
groet Kees