Experimenten met water

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Experimenten met water

Bericht door ReneG » ma sep 12 2011 10:48 pm

Ik zit momenteel een beetje in een experimentele fase, dus afgelopen weekend (mede in het kader van een opdrachtje van de fotoclub) maar met water in de weer geweest. (Hint: Water + camera = oppassen :huh: ). Het idee was om waterdruppels in de val te fotograferen en tegelijk ook iets met kleur te doen.

Ik denk ik deel het maar even, het is een leuke exercitie voor een regenachtige dag. De opstelling was een mat-zwarte pan met water en daarboven een plastic zakje met water dat lek was geprikt met een naald. (Hint: Doe de zak niet te vol anders valt ie en dan zit alles onder... :o ). Vlak achter de pan een gekleurde achtergrond (bijvoorbeeld een gekleurd vel A4 papier) en 2 flitsers die op dat papier gericht zijn. De lichtbundel van de flitsers moet uiteraard niet in het water vallen. Dit alles in een vrij donkere kamer zodat de flitsers de primaire lichtbron zijn. Overigens kan dit ook met 1 flitser en aansturing vanuit je camera m.b.v. CLS.

Het bleek lastiger te zijn dan ik had verwacht. De beste resultaten kreeg ik met een macrolens. Ik kwam er ook achter dat je het beste een lage egale mat-zwarte plastic bak kunt gebruiken. Een witte bak werkte niet goed en de pan die ik uiteindelijk had gebruikt was te hoog, waardoor ik niet in staat was om de druppels van de zijkant te fotograferen. Ook was er af en toe een reflectie van de rand van de pan. Dan maar schuin van boven. Iets minder mooi en spectaculair maar voor nu even goed genoeg. Een ander dilemma was de sluitertijd. De mooiste effecten bleek ik rond 1/160e te krijgen, maar dan zat ik tegen onscherpte aan. Iets snellere sluitertijd gaf meer scherpte van de druppels maar leverde minder spectaculaire beelden op. Ook een vrij grote scherptediepte gepakt, anders was de voor- en achtergrond m.i. te onscherp.

Qua nabewerking is alleen verscherpt en wat met de belichting en contrast gespeeld. Her en der is gecropt. Het is verder niet ingekleurd of geshopt. Ik ga dit experiment nog een keer herhalen zodra ik een lagere bak heb gevonden. :)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...

Jori

Re: Experimenten met water

Bericht door Jori » ma sep 12 2011 11:14 pm

Ik vind je experiment helemaal geslaagd! Mooie foto's, met name 6 en 7.

roes
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door roes » ma sep 12 2011 11:22 pm

Nou Rene , ik vind de eerste ronde goed 8) gelukt , voor mij foto 1 , 3 & 6 erg mooi .
En ook nog een mooie werkbeschrijving :mryellow: .

Groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

oud0001

Bericht door oud0001 » ma sep 12 2011 11:34 pm

Mooi man.
Is het misschien een idee om gewoon meer water in de bak te doen? Dan komt het hoger en kun jij met de camera lager of praat ik nu onzin?

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 12 2011 11:41 pm

Tuihanti schreef:Mooi man.
Is het misschien een idee om gewoon meer water in de bak te doen? Dan komt het hoger en kun jij met de camera lager of praat ik nu onzin?
Nee hoor, een heel zinnig idee, dat heb ik ook geprobeerd. Alleen toen kwam ik in de problemen door de eerdergenoemde glanzende rand van de pan. Ik moet even uitvogelen waar ik een matzwarte (en bij voorkeur lage) plastic bak kan krijgen. Binnenkort maar eens even in de bouwmarkt kijken. Ook moet er niet teveel reliëf in de bak zitten, het water is zo helder dat je dan rare effecten kunt krijgen.

Nog eentje die ik ook wel aardig vond:

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ReneG op ma sep 12 2011 11:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

roes
Forumlid
Forumlid

Bericht door roes » ma sep 12 2011 11:46 pm

Hallo Rene ,

Ga eens naar een hengelsportwinkel en dan haal je daar een mat zwarte maden bakje , ze hebben ze in verschillende maten :idea: :lol: .
Als we nou wat dichterbij woonden kreeg je eentje van mij ik heb er genoeg liggen :mryellow: , succes met zoeken .

groeten Jos
D300 / MB-D10 / D60 / AF-S NIKKOR 18-200 mm VRII / 10-24 mm / 17-50 mm F/2,8 VC / AF-S Nikkor 70-300 mm VRII / SB 700 / Manfrotto statieven

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 12 2011 11:51 pm

roes schreef:Hallo Rene ,

Ga eens naar een hengelsportwinkel en dan haal je daar een mat zwarte maden bakje , ze hebben ze in verschillende maten :idea: :lol: .
Als we nou wat dichterbij woonden kreeg je eentje van mij ik heb er genoeg liggen :mryellow: , succes met zoeken .

groeten Jos
Goede tip, dankjewel. Mijn zwager vist graag dus dat gaat wel lukken. :)

jac49
Forumlid
Forumlid

Bericht door jac49 » di sep 13 2011 8:44 am

Een fraai experiment ,met een prima werk beschrijving.
Dit is wllicht in de lange winter maanden ook leuk om eens een keer te proberen .
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

criscross

Bericht door criscross » di sep 13 2011 12:45 pm

wel binnen dan anders bevriest het water :P

hele mooie fotos!

jdgraaf
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door jdgraaf » di sep 13 2011 4:51 pm

Mooie foto's.

En mooie "Handleiding"... ga het binnenkort ook eens proberen. ;)
Een berg Nikon spullen....

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”