telezoom voor indoor sportfotografie

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
satheo
Forumlid
Forumlid

telezoom voor indoor sportfotografie

Bericht door satheo » di sep 13 2011 9:43 pm

Sinds enkele weken heb ik mede op basis van jullie adviezen de D90 gekocht met de kitlens `18-105 VR. Ik moet nog veel leren maar ben tot nu toe zeer tevreden.

Mijn kinderen zijn actief met wedstrijden in judo en paardenrijden (springen) en ik zou graag daar mooie actiefoto's van willen maken. Ik heb al veel draadjes gelezen en gevolgd op het gebied van zoom lenzen. Rode draad is dat o.a. de 70-300 vr vaak wordt genoemd als een goede aankoop.

Ik merk echter dat het beschikbare licht tijdens indoor wedstrijden vaak niet optimaal is. Daarom lees ik ook met belangstelling de berichten over de zoomlenzen met diafragma 2.8. Gezien de constante bewegingen van de judoka en /of ruiter heb ik wel een hoge sluitertijd nodig.

Wat adviseren jullie mij? Wie heeft ervaring met het fotograferen in deze sporten?

Bedankt voor het meedenken.

Wilci
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: telezoom voor indoor sportfotografie

Bericht door Wilci » di sep 13 2011 10:52 pm

In dit draadje staat het een en ander. Je vindt er nog meer als je de zoekfunctie gebruikt.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=22898

guitargeert
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door guitargeert » vr sep 16 2011 1:15 pm

Staat inderdaad al heel veel in dit forum.

Uit praktijkervaring kan ik je een 50mm/1,8 aanbevelen. Die is goedkoop en lichtsterk. Vaak is de afstand tribune <=> zaal ook nog eens goed te overbruggen met dit brandpuntsafstand. Dan foto's maken in RAW zodat je de witbalans achteraf nog kunt beinvloeden.

Suc6!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr sep 16 2011 2:51 pm

Beste S,

Ik ga ervan uit dat je voor judo de algemeen voorkomende problemen hebt:
-snelle bewegingen
-matig licht ibj binnen-sporten
-geen optie om dichtbij te komen.

Snel glas dat Nikon voor dat doel bouwt loopt in de papieren, b.v. de 200 mm 2.0 lens.
Een lens als de 70-300 is leuk om afstanden te overbruggen (bv ruitersport buiten) maar niet lichtsterk genoeg voor snelle binnen-sporten.
Ik zou beginnen met een flinke draai aan de ISO knop in combinatie met de lens die je nu hebt, en eens kijken hoe dat bevalt.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 16 2011 3:29 pm

Als je het met de ISO niet redt is een goedkoop/betaalbaar alternatief misschien ook de 80-200 f/2.8 AF-D. Die kun je op MP meestal voor rond de 600 euro krijgen. Dat is niet de snelste AF maar nog wel betaalbaar.

Een goedkope prime (50mm AF-D of AF-S f/1.8 of 35mm f/1.8) kan ook maar dan moet het wel uitkomen qua millimeters. Als je aan of vlak bij de mat staat bij judo kan het werken maar ik denk dat je vanaf een tribune toch al snel tekort komt. Bij paardensport lijkt me dat helemaal tekort, ik fotografeer het niet zo vaak maar kom toch maar zelden onder de 70mm... Iemand die ik ken die niets anders doet dan dat soort fotografie (ook binnen) zweert bij het bereik 70/80-200 f/2.8 waar het indoor-springen betreft.
Spul waarmee je foto's maakt...

satheo
Forumlid
Forumlid

Bericht door satheo » za sep 17 2011 4:14 pm

allen bedankt voor de adviezen!

De 80-200 2.8 AF (met of zonder D) lijkt inderdaad de beste oplossing. Ik zie deze lens op MP echter tussen 325 en 700 euro staan. De S is vanaf 1200 euro.

Wat maakt het prijsverschil tussen de 325 en 700? Waar moet ik op letten? Ik weet dat de S sneller is maar deze is voorlopig buiten mijn budget.

groeten
Satheo

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 17 2011 4:18 pm

satheo schreef:De 80-200 2.8 AF (met of zonder D) lijkt inderdaad de beste oplossing. Ik zie deze lens op MP echter tussen 325 en 700 euro staan. De S is vanaf 1200 euro.
De goedkoopste zijn meestal de schuifzooms. Dat vind je of prettig of helemaal niets. Grootste nadeel; er zit geen statiefgondel bij, want daar is geen ruimte voor.

Optisch verschillen ze niet zo heel veel, hoewel de AFS versie optisch wel de beste is. Maar zoals gezegd; die kost ook beduidend meer...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » za sep 17 2011 5:28 pm

Voor judo lijkt mij een 1.8/85mm ook een aardige optie.
Jur

satheo
Forumlid
Forumlid

Bericht door satheo » ma sep 19 2011 7:15 pm

Maar is de D versie zoveel beter? Deze zijn gemiddeld weer 300 euro duurder dan de normale 2.8 AF.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma sep 19 2011 10:06 pm

De D-versie gebruikt de scherpstelafstand bij de belichting, schijnt vooral bij flitsen een verschil te kunnen maken (bij mijn non-D 60mm micro heb ik nooit problemen met flitsen gehad).
Maar bij de schuifzoom is er geen verschil in optische kwaliteit tussen de D en non-D.

Ken Rockwell heeft alle versies van de Nikkor 80-200mm f/2.8 netjes op een rijtje gezet, klik hier

Bij de Nikkor 80-200mm f/2.8 AF is het vooral kiezen tussen de schuifzoom die je rond de 300-400 Euro tweedehands kunt krijgen en de tweerings draaizoomversie die je voor rond de 600-700 Euro tweedehands kunt krijgen.
Optisch zijn ze allemaal hetzelfde maar zoals Ken ook aangeeft zijn de grootste voordelen van de tweeringsversie:
* snellere autofocus
* ingebouwde statiefgondel (wel niet te verwijderen)

Ik gebruik zelf de 80-200 AF-D tweeringsversie ook bij paardensport en dan is die snellere autofocus en statiefgondel voor gebruik op monopod erg handig kan ik je vertellen (voor de schuifzoom zijn wel adapters om hem toch op een statief te kunnen bevestigen).

Maar Jur zijn advies voor de 85/1.8 is ook niet slecht. Ik gebruik nu ook vaak de 50mm f/1.4. Een lichtsterke prime kan erg handig zijn indoor. Bij het weinige licht daar zit je snel op 1600 ISO en om dan een sluitertijd van rond de 1/100s te halen is f/2 soms nodig.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » ma sep 19 2011 10:17 pm

Voordeel van een schuifzoom 80-200/2.8 (al dan niet D) is dat je 'm ook heel goed zonder AF kunt gebruiken en in één beweging kunt zoomen en scherpstellen. Bij weinig licht kan dat een voordeel zijn. De AF van de schuifzoom (en ook van de draaizoom AF-D?) is vrij langzaam en met de hand kun je dat soms beter.
Ik schrijf dit uit ervaring met m'n non-D 80-200/2.8 waarvan de AF niet (meer) werkt.
Ik heb nu al weer een tijd een AF-S 80-200D maar dat is een heel ander ontwerp (en nog beter), alhoewel hiermee met één beweging zoomen en scherpstellen met de hand vanuit het ontwerp onmogelijk is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 19 2011 10:50 pm

Ik heb ze er beide op gehad en qua AF is de 2-rings versie beduidend sneller dan de schuifzoom-versie. De schuifzoom is optisch een tikkie beter volgens reviews maar ik kon geen verschil zien. De statiefgondel is een groot voordeel.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”