joske13 schreef:En ik ben sparende voor een AF-s 300 F4.
Maar tijdens deze dag vroeg ik mijzelf af ik hier blij geweest zou zijn met een Primeobjectief.
Heeft daar iemand ervaring mee? (met het niet kunnen zoomen op een dag als dit)
Jos
Het ligt denk ik vooral aan de sport die je wilt fotograferen en hoe dicht je bij een onderwerp kunt komen. Bij voetbal zie je toch wel vaak de langere brandpuntsafstanden, daar moeten fotografen soms letterlijk iets aan de andere kant van het veld fotograferen (kijk maar eens wat er bij een professionele voetbalwedstrijd langs de lijn staat!). Maar voetbal is niet zo mijn ding.
Maar heb je bijvoorbeeld iets als skateboarden of handboogschieten, dan kun je meestal (zeker bij amateursport) weer een stuk dichter op je onderwerp komen, daar gebruik ik vaak iets in het bereik van 18-70mm. Het ligt ook aan de foto die je wilt maken. In de handboogsport zie je vaak closeups van het gezicht van de sporter (dan leg je de concentratie van de sporter vast), dan wil je een 70/80-200 gebruiken. Maar wil je het hele lichaam op de foto dan moet je weer naar het 18-70 bereik, want vaak kun je niet voldoende afstand nemen om onbelemmerd een foto te maken met een telelens. En zo gebruik ik voor honkbal bijvoorbeeld weer een 80-200, ik zou 300mm alleen nodig hebben als ik spelers achterop het veld wil fotograferen. Voor crossmotorsport vond ik de 300mm daarentegen minder geschikt en was het bereik 18-200mm weer beter inzetbaar.
Het hangt dus ook erg af van de positie die je bij een sportevenement in kunt nemen. Als je bij een concours hippique jezelf op het veld langs de hindernissen mag begeven zit je in een andere situatie dan wanneer je van de zijkant van het veld fotografeert. Meerdere bodies vergroten natuurlijk ook weer je mogelijkheden.
Ik heb atletiek nog niet gefotografeerd, maar ik denk dat je veelal de atleet in zijn geheel op de foto wilt zetten. Zo te zien kon je ook relatief dicht bij de sporters komen. Helaas zit er geen EXIF bij je foto's. Maar zoja dan zou een 70/80-200 een veel meer voor de hand liggende optie zijn dan een prime. En als je bijvoorbeeld bij de finishlijn staat en een atleet komt op je af, dan heb je met een 300mm prime maar een beperkt gebied waarbinnen je de atleet beeldvullend kunt fotograferen, als je al op een geschikte plek kunt komen. De prime is (meestal) kwalitatief beter, maar met een zoom ben je dan wat flexibeler en kun je evt. in- of uitzoomen.
Oftewel, hangt m.i. van drie dingen af: De sport, het soort foto's dat je wilt maken én (heel belangrijk) de positie die je kunt innemen als fotograaf.