gezocht: Advies voor een goede portretlens
gezocht: Advies voor een goede portretlens
Beste allemaal,
sinds anderhalf jaar ben ik in het bezit van een D90 met een AFS 16-85mm en een 70-300mm sigma.
Nu ben ik de laatse tijd, sinds de AFS 50mm 1.8 uit is, op zoek naar een prime en ben er inmiddels achter, dmv proberen met de 16-85, dat ik 50mm brandpunt te kort vindt. De kinderen, van vier en zeven, zijn inmiddels de camera aardig gewend maar bij het schieten van een portret van alleen het hoofd met 50mm dan vinden ze de camera te dicht bij komen. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een af 85mm 1.8d, ik las daar goede resensies over.
Nu is het geval dat ik vandaag bij een fotozaak in Uden was, wel een groot assortiment nikon maar niet meer standaard de af85mm 1.8d op voorraad. Jammer.
De reden was dat het een oud model betreft en dat deze hoogst waarschijnlijk binnenkort wordt opgevolgd. Men wist ook te vertellen dat de 1.8d eigenlijk meer geschikt is voor analoog fotograferen ivm het ontbreken van een coating op het achterste lens element. Hierdoor heb je te maken met interne reflexie's tussen het achterste lenselement en de sensor die een storend effect hebben.
Ook was een brandpunt van tussen de 90 en de 105 beter, kwa perspectief gezien voor portret dan een korter brandpunt.
Nog even de 105mm micro 2.8 op de d90 gehad, wat een lens! en toen maar gezegd dat het dan geen verjaardags kadootje meer wordt maar eerder kerst, nog niet wetende welk jaar!!
Kan iemand helpen het kaf van het koren te scheiden, ik denk dat er overal wel iets van waarheid in zit maar een verkoop argument naar een duurder model proefde ik ook. Bij voorbaat dank!
Midge
sinds anderhalf jaar ben ik in het bezit van een D90 met een AFS 16-85mm en een 70-300mm sigma.
Nu ben ik de laatse tijd, sinds de AFS 50mm 1.8 uit is, op zoek naar een prime en ben er inmiddels achter, dmv proberen met de 16-85, dat ik 50mm brandpunt te kort vindt. De kinderen, van vier en zeven, zijn inmiddels de camera aardig gewend maar bij het schieten van een portret van alleen het hoofd met 50mm dan vinden ze de camera te dicht bij komen. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een af 85mm 1.8d, ik las daar goede resensies over.
Nu is het geval dat ik vandaag bij een fotozaak in Uden was, wel een groot assortiment nikon maar niet meer standaard de af85mm 1.8d op voorraad. Jammer.
De reden was dat het een oud model betreft en dat deze hoogst waarschijnlijk binnenkort wordt opgevolgd. Men wist ook te vertellen dat de 1.8d eigenlijk meer geschikt is voor analoog fotograferen ivm het ontbreken van een coating op het achterste lens element. Hierdoor heb je te maken met interne reflexie's tussen het achterste lenselement en de sensor die een storend effect hebben.
Ook was een brandpunt van tussen de 90 en de 105 beter, kwa perspectief gezien voor portret dan een korter brandpunt.
Nog even de 105mm micro 2.8 op de d90 gehad, wat een lens! en toen maar gezegd dat het dan geen verjaardags kadootje meer wordt maar eerder kerst, nog niet wetende welk jaar!!
Kan iemand helpen het kaf van het koren te scheiden, ik denk dat er overal wel iets van waarheid in zit maar een verkoop argument naar een duurder model proefde ik ook. Bij voorbaat dank!
Midge
Re: gezocht: Advies voor een goede portretlens
Ik heb zelf heel goede resultaten met de Sigma 85 mm/1.4. Duur maar relatief goedkoop door de vele goede eigenschappen. Als portretlens op een full frame camera kan ik er weinig mee, op een APS-C camera juist weer wel.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het fenomeen van reflecties via het achterste lenselement komt wel voor maar heb ik van de 85/1.8D nog niet gehoord. Kan het helaas niet zelf testen met dit brandpunt. Heb het wel ervaren met een 50/1.4 (niet-D). Met de 35/2D heb ik het nog niet gemerkt en ook niet met de 20/2.8D.midge schreef:... Men wist ook te vertellen dat de 1.8d eigenlijk meer geschikt is voor analoog fotograferen ivm het ontbreken van een coating op het achterste lens element. Hierdoor heb je te maken met interne reflexie's tussen het achterste lenselement en de sensor die een storend effect hebben.
....
Midge
Het verschil tussen 85 en 90 mm is niet te zien. 105 mm zal wel zichtbaar anders zijn maar niet heel veel.
Kortom: wat vraagtekens bij de advisering ...
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Wat een onzin zeg, dat verhaal over die coating. Ik denk dat de 85mm f1.8 een heel goede keus is, veel lens voor niet teveel geld.midge schreef:Men wist ook te vertellen dat de 1.8d eigenlijk meer geschikt is voor analoog fotograferen ivm het ontbreken van een coating op het achterste lens element. Hierdoor heb je te maken met interne reflexie's tussen het achterste lenselement en de sensor die een storend effect hebben.
Hier een voorbeeldfoto gemaakt met de 85mm f1.8 (op FX/D700)

Dank voor jullie snelle reactie,
@ henkk, die reflexie's treden die op bij sterke lichtinval of is dat ook nog gerelateerd aan het diafragma? Ik heb wel het draadje gevolgd over de af50mm met lensflare, neem aan dat dit hetzelfde is.
@Skippy, mooie foto met een lekkere (bokeh), ik was nogal verbaasd dat de verkoper hierover begon, toen die snel overschakelde op de 105mm micro snapte ik z'n motivatie in deze. Doet niks af aan de kwaliteiten van die lens, maar in de winkel schoot ik wat op proef en zat al snel met iso200 op 1/20 en en lager. De foto's zagen er ondanks dat nog verbazend goed uit, alleen de afs snelheid vond ik tegenvallen, dat zal wel met de nauwkeurige scherpstelling bij macro te maken hebben.
Morgen gaan we, vrouwtje en ik, in arnhem even langs bij Camex, hopen dat die de AF85mm 1.8d wel hebben liggen.
hierna naar leeuwarden, vliegshow.
groet,
Midge
@ henkk, die reflexie's treden die op bij sterke lichtinval of is dat ook nog gerelateerd aan het diafragma? Ik heb wel het draadje gevolgd over de af50mm met lensflare, neem aan dat dit hetzelfde is.
@Skippy, mooie foto met een lekkere (bokeh), ik was nogal verbaasd dat de verkoper hierover begon, toen die snel overschakelde op de 105mm micro snapte ik z'n motivatie in deze. Doet niks af aan de kwaliteiten van die lens, maar in de winkel schoot ik wat op proef en zat al snel met iso200 op 1/20 en en lager. De foto's zagen er ondanks dat nog verbazend goed uit, alleen de afs snelheid vond ik tegenvallen, dat zal wel met de nauwkeurige scherpstelling bij macro te maken hebben.
Morgen gaan we, vrouwtje en ik, in arnhem even langs bij Camex, hopen dat die de AF85mm 1.8d wel hebben liggen.
hierna naar leeuwarden, vliegshow.
groet,
Midge
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Mocht Arnhem niet lukken kun je Cameratools In Apeldoorn aandoen. Zitten kort aan de A1. De eerste afslag vanaf de A50.
Bij hun kun je al op internet kijken of de lens op voorraad is. Zijn geopend vanaf 10:00 uur.
Succes en een mooie dag in Leeuwarden!
Bij hun kun je al op internet kijken of de lens op voorraad is. Zijn geopend vanaf 10:00 uur.
Succes en een mooie dag in Leeuwarden!
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Bedankt, Jan.
In Arnhem hebben ze de lens in ieder geval niet zag ik net op internet. In Apeldoorn wel!
dank voor de tip.
groet,
Midge
In Arnhem hebben ze de lens in ieder geval niet zag ik net op internet. In Apeldoorn wel!
dank voor de tip.

groet,
Midge
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het ontwerp van de 85mm AF is nog maar 25 jaar oud. Geen enkele reden voor Nikon om dit te vervangen. Er zijn veel meer vaste brandpunten die deze leeftijd hebben en die worden ook niet vervangen. De actuele D versie is 3 jaar jonger, maar optisch waren er geen veranderingen.
Er zijn merken die aangeven dat ze een coating gebruiken die geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Tokina en Nikon oa hebben dat nooit gedaan. Is slechts een marketing truc.
Leverbaar in de buurt van Oss: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... cts_id=852" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn merken die aangeven dat ze een coating gebruiken die geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Tokina en Nikon oa hebben dat nooit gedaan. Is slechts een marketing truc.
Leverbaar in de buurt van Oss: http://www.digitalstreet.nl/product_inf ... cts_id=852" onclick="window.open(this.href);return false;
Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee helemaal geen marketing truc. Bittere noodzaak zou ik eerder zeggen. Bepaalde lensontwerpen hebben nu eenmaal meer last van reflecties tussen de achterste lenselementen en de sensor. Nikon niet uitgezonderd.Hans Braakhuis schreef:Er zijn merken die aangeven dat ze een coating gebruiken die geschikt is voor gebruik op een digitale camera. Tokina en Nikon oa hebben dat nooit gedaan. Is slechts een marketing truc.
Om dat o.a. te verbeteren kwam Nikon met Nano-coating. Andere merken zochten hun heil eveneens met verwante coatingtechnieken om dat te verbeteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De 85 f1.8D is een prima keuze. Ik heb 'm gehad en hij is geweldig. Scherp en mooi bokeh. Mooi compact ook!
Ik vond persoonlijk alleen heldere lichtjes in je onscherpte (onscherpe kerstboom bijvoorbeeld) wat minder mooi. Maar je moet 'm ook niet vergelijken met de 85mm f1.4D. Wellicht was dat mijn fout.
Ik heb 'm nu niet meer omdat ik er leuk af kon komen en ik gebruik er nu de Nikon 105mm f2.8 VR voor. Maar als ik echt vaak portretwerk zou doen had ik 'm zeker niet weggedaan! Het is ook zeker niet uitgesloten dat ik er ooit weer eentje koop als ik er gunstig tegenaan loop.
Ik vond persoonlijk alleen heldere lichtjes in je onscherpte (onscherpe kerstboom bijvoorbeeld) wat minder mooi. Maar je moet 'm ook niet vergelijken met de 85mm f1.4D. Wellicht was dat mijn fout.

Ik heb 'm nu niet meer omdat ik er leuk af kon komen en ik gebruik er nu de Nikon 105mm f2.8 VR voor. Maar als ik echt vaak portretwerk zou doen had ik 'm zeker niet weggedaan! Het is ook zeker niet uitgesloten dat ik er ooit weer eentje koop als ik er gunstig tegenaan loop.
Hier nog een tevreden gebruiker van de Nikon 85mm 1.8.
Ik zeg doen.

Ik zeg doen.

Een nikon dslr met twee lenzen,
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
Daar kun je hier een voorbeeld van zien (de drie negenhoekjes - ik vind het niet echt storend).Patrick schreef:Ik vond persoonlijk alleen heldere lichtjes in je onscherpte (onscherpe kerstboom bijvoorbeeld) wat minder mooi.

Ik ben zeer tevreden met de Nikkor 85/1.8D en zoals gezegd lekker compact !
(In de stad ga ik vaak alleen op pad met de 35/1.8 en 85/1.

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
- Léon Obers
- Forumlid
Helemaal mee eens. Over dit soort "minpuntjes" wordt IMO veel te zwaar aan getrokken, of een lens daarmee "totaal ongeschikt" zou zijn om er fatsoenlijke foto's mee te kunnen maken. In de praktijk zit het hem toch voornamelijk in de kwaliteiten van de persoon achter de camera, en niet zozeer in de vorm van diafragmavlekken die de ene of andere lens meer of minder geprononceerd zou weergeven.ArendV schreef: Daar kun je hier een voorbeeld van zien (de drie negenhoekjes - ik vind het niet echt storend).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Vandaar mijn "wat minder mooi". Ik heb hem er niet voor verkocht hoor.
Het is echt een heel goed objectief voor dit soort werk, zeker voor de prijs. Dat hij al heel, heel lang onaangepast verkocht wordt zegt wel wat natuurlijk.

Het is echt een heel goed objectief voor dit soort werk, zeker voor de prijs. Dat hij al heel, heel lang onaangepast verkocht wordt zegt wel wat natuurlijk.