Annelies schreef:
tja een gebruikersfout, dat komt bij mij wel eens voor, maar ik heb een mix aan verschillende kaartjes (Sandisk, Kingston, Transend, PQI en nu dus voor het eerst Adata). Maar ik heb nog nooit verschillen gemerkt tussen de verschillende merken.
Ik wel. Ik heb ervaring in geheugenkaartjes sinds een jaar of 10, met vele 10-duizenden opnamen. Die van Sandisk zijn de enige kaartjes die bij mij werkelijk nog nooit problemen hebben gegeven. 1 keer ooit met een Lexar kaartje en dat was eigenlijk nog wel terug te voeren naar een slechte conditie van een accu.
En bij aankoop "verkeerde" niet goed werkende kaartjes van DaneElec met veel storingen. Dat lag indertijd aan een bepaald type controller in de kaartjes die niet goed werkte met mijn cameramodel. Wel goede service van DaneElec. Ik kreeg gelijk per Express andere kaartjes (met een ander type controller) opgestuurd van de importeur omdat ik naar Engeland moest om foto's te maken.
Die kaartjes van DaneElec werkten verder dan wel, maar mechanisch gezien slecht. Ze hadden kierende dekseltjes, rammelden (inhoud zat kennelijk te ruim in het kastje), of gingen soms stroever in de camera omdat er een kaartje wat meer "bol" was.
Dat ik verder geen corrupte bestanden heb, komt vooral door een bepaalde routine in handelingen zodat latente fouten uit eerdere fotosessies zoveel mogelijk worden vermeden. Na een sessie van foto's en ze zijn overgezet op de PC en heb het volledige geheugen weer nodig van een kaartje, formatteer ik het kaartje altijd in de camera. (Andere gebruikers formatteren nooit, maar deleten hun opnamen). Met het formatteren maak je altijd een schone nieuwe verse FAT-tabel op je kaartje.
Annelies schreef:
Maar een kaartje met corrupte bestanden, kun je diezelf weer corrigeren?
Ik heb had hem wel weer een keer geformateerd in de camera zelf.
Zolang je er geen nieuwe opnamen mee maakt kun je het nog wel 1000x formatteren. Je kunt de data gewoon weer terughalen met de juiste recovery software. Bijv. PC inspector Smart Recovery. Je hebt mogelijk wel een cardreader nodig.
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_r ... language=1