Fotobewerking programma's

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
ARNO
Clublid
Clublid

Fotobewerking programma's

Bericht door ARNO » za sep 17 2011 2:35 pm

Hallo forum gebruikers wie kan mij advies geven omtrent fotobewerking programmas en er zijn verschillende mogelijk heden.

Ik ben in het bezit van Apple PC daar zit het programma iPhoto standaard in ik heb het gratis programma Picasa gedownload maar ik kan ook
betaalde programmas aanschaffen.

1 Nikon Capture NX 2
2 Adobe Photoshop Elements 9
3 Adobe Lightroom 3

Nu is mijn vraag heeft dit voordelen t.o.v . wat nu op mijn apple aanwezig is.

Groetjes

Arno

Peter
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Fotobewerking programma's

Bericht door Peter » za sep 17 2011 4:09 pm

Verplaatst van 'groothoekzoom' naar sectie fotobewerking van het forum

Het bulkt op dit forum van de software die je opnoemt. Enorm veel gebruikers reviews.
Je wilt me niet zeggen dat je daar domweg overheen hebt gekeken ?

ARNO
Clublid
Clublid

Bericht door ARNO » za sep 17 2011 4:32 pm

Peter, hier heb ik niet overheen gekeken die vragen zijn mij nog te technisch ik ben pas begonnen met digitale fotografie
dus ik weet in feite niet wat eigenlijk het beste is dus heb ik op internet rondgekeken en een simpele vraagstelling gedaan
wat de beste optie is zodat ik mij verder in deze materie kan verdiepen na adviezen van Nikon forum leden die meer ervaring hebben dan ik.

Bedankt voor je medewerking en je antwoord.

Groeten

Arno

Niels
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Niels » za sep 17 2011 5:01 pm

Hallo Arno,

Kijk eens op je Mac naar de App store, daarin staan veel fotobewerkingsprogramma's, met flinke korting. Zo heb je CS5 (dacht ik) of Aperture voor maar 63 euro ofzo, in de winkel al gauw 200 euro. Aperture sluit mooi aan op het gebruik van Iphoto. Maar de keuze ligt vooral, wat wil je er mee doen?

Succes met je keuze,

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » za sep 17 2011 5:42 pm

Als je pas begint met bewerkingssoftware dan is CS5 best wel complex..
Met Adobe elements 9 of Corel paintshop photopro X3 kan je ook heel veel bewerkingen toepassen.
Nikon ViewNX moet zowiezo standaard op je pc geinstalleerd staan.. :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

Rossie

Bericht door Rossie » za sep 17 2011 8:19 pm

Dag Arno,

kan me de onduidelijkheid best voorstellen, er zijn immers vele alternatieven. Zoals reeds terecht opgemerkt vind je op het forum veel informatie hierover terug. Veelal gaat het toch om een keus tussen CaptureNX2(en Vieuw NX)/Lightroom 3/Aperture 3/PS. Veel Nikon-gebruikers zweren bij Capture NX2, ondanks dat het programma retetraag is en al tijden een update nodig heeft. Nikon maakt schitterende producten, maar software hoort daar niet echt bij in mijn beleving. Zie de site van Nikon: men is nu aan het onderzoeken of o.a. Capture NX2 wel kan werken met Lion, wat uiteraard maanden geleden al had moeten gebeuren.
Anyhow: advies wat je het meeste zult lezen/horen is de programma's via een trial uit te proberen en te kijken waar jij je het prettigste bij voelt.
Het werkt ook. Ik heb zowel Capture NX2, Lightroom 3 en Aperture 3. Uiteindelijk bij Aperture 3 uitgekomen omdat ik heel veel functionaliteit van Capture NX2 (feitelijk van Nik software) via plugins kan binnenhalen en dus alle functionaliteit in 1 programma heb.

Gewoon lekker gaan proberen.
Succes

ARNO
Clublid
Clublid

Bericht door ARNO » di sep 20 2011 5:34 pm

Arthur-Marwo-Nielson-Peter,

Bedankt voor de reacties op mijn vraag welke fotobewerking programma te kiezen,

Ik heb gekozen voor Nikon Capture NX 2 zowel op mijn Windows PC als op mijn Imac.

Groetjes

Arno

PimNauta

Bericht door PimNauta » do sep 22 2011 2:55 pm

Hoi Arno,
Inderdaad zijn er zoveel bewerkings programma's dat je niet weet wat het beste bij je past.
Ik heb ook van alles geprobeerd en kwam uiteindelijk uit op Capture NX2 (wat overigens prima werkt met Lion)
Ik heb ook Aperture en een elements versie maar met beide werk ik minimaal.

Wat ik je wel kan aanraden als je nog zoekende bent met NX2,kijk naar You tube filmpjes en op de Flickr forum
waar ook een NX2 pagina bestaat met allerlei info en verwijzingen waar je veel van kunt leren.
Zo heb ik veel geleerd van deze info/filmpjes en dor verder te lezen kom je een heel eind.

Ik heb ook nog een DVD uit Amerika waar heel veel goede info op staat namelijk

Vincent Versace: Unleashing The Raw Power Of Capture NX 2.0

Deze DVD is wel in het engels maar wel heel duidelijk.

Een boek van Mike Hagen :After Thé Shoot, ook in het engels maar wel informatief.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze aanwijzingen.
De traagheid valt reuze mee hoor mij hoor je niet klagen.

Succes

Pim Nauta

ARNO
Clublid
Clublid

Bericht door ARNO » vr sep 23 2011 8:56 am

PimNauta, Bedankt voor je reactie ik zal zeker You tube filmpjes en op het Flickr forum kijken en lering uit trekken.

Groetjes Arno van der Wel

CoenB

Bericht door CoenB » do okt 06 2011 6:25 pm

Ik maak gebruik van Lightroom 3. Erg tevreden over dit programma!
Functies mooi overzichtelijk weergegeven en de behandeling staan redelijk in de volgorde dat je ze gebruikt.
Het nadeel ten opzichte van photoshop is dat je enkel foto's kan bewerken op kleuren en kan bijsnijden in een vierkant. Je kunt dus geen lagen over elkaar zetten, geen foto's samenvoegen, geen delen uit de foto knippen enz.
Ik gebruik dit echter ook niet en ben ik ook niet van plan. Ik maak foto's en bij het maken wil ik er op dat moment het beste uithalen en niet een foto maken en dan daarna op de computer bij knippen, gummen dingen toevoegen enzo.

Ieder zijn ding en mijn ding is Lightroom 3!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”