Hellendoorn Rally

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
ido

Hellendoorn Rally

Bericht door ido » zo sep 18 2011 8:53 am

Helaas werdt ik gehinderd door allerlei veiligheids maatregelen om op de leuke plekken te gaan staan, maar goed toch maar een paar plaatjes

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

jac49
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hellendoorn Rally

Bericht door jac49 » zo sep 18 2011 2:41 pm

Ondanks de niet zo'n beste plek ,is het toch een mooie serie geworden.
Jac.
Je ziet vaak wel iets honderd keer-duizend keer,voor je het de allereerste keer werkelijk ziet.

ido

Bericht door ido » zo sep 18 2011 11:41 pm

Replay
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Replay » ma sep 19 2011 9:06 am

Ik denk dat de plek waar je staat niet het probleem is maar de gebruikte instellingen. Je foto's geven geen actie weer en dat is jammer. Bij foto 1,2,4 en 5 zijn de iso's (1100-3200) wel heel erg hoog om een goede sfeer, en de daar bijhorende actie, te laten zien. De sluitertijden zijn wel oke maar zouden nog iets naar beneden kunnen. Om in de vroege avond mooie foto's te krijgen zou je eigenlijk het flitsen zo laat als mogelijk moeten uitstellen en gebruik moeten maken van het weinige aanwezige licht. Je hebt dan misschien wel meer afval maar als er een scherp punt in de foto en een lage tijd is gekozen dan krijg je echt gave foto's. Ook vanaf deze plaatsen. Je zal dan de hekken die op de voorgrond staan nauwelijks zien en nu zijn ze wel heel dominant aanwezig. Zonde.
Wanneer je toch wenst te flitsen is het verstandig om,zoals je al had gedaan, de tijden van 1/30 en 1/60 te kiezen. Bij voorkeur 1/30 of lager. Wanneer je je flitser op het tweede gordijn in stelt dan krijg je pas écht actie. Onder alle omstandigheden zou ik de iso op 100 of 200 zetten en hooguit naar 400 gaan om de sfeer extra weer te geven. 1100,1800 en 3200 is naar mijn menig echt te hoog. Dan hoef je niet te flitsen. Ik kies er meestal voor om de iso op 100 of 200 te zetten in het donker om zo min mogelijk ruis te krijgen in de donkere achtergrond. Maar dat is met mijn camera omdat die op de hoge iso niet zo bijzonder presteert.

Ik denk dat je op safe hebt willen spelen en de camera en iso op volledig automaat hebt gezet en daarmee vanuit gaat dat het wel goed komt. Dat is echter niet zo en dat blijkt nu wel. Met name de laatste foto is een mooi voorbeeld van hoe het eigenlijk niet moet,sorry. De tijd van 1/2000 en iso 400 op het midden van de dag is een verkeerd gekozen instelling. Bij die tijden staat alles stil waardoor het lijkt of de auto volledig stilstaat op het pad. Ik neem aan dat dat niet zo was maar die indruk wordt nu wel gewekt. Hierbij zijn sluitertijden van 1/200 of 1/320 al genoeg om veel beweging in de foto te krijgen. Lager kan ook natuurlijk maar dan zal het wel moeilijker voor je worden.

Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt en probeer je een beetje op weg te helpen en niet de poten onder je stoel uit te zagen. Begrijp mij niet verkeerd.
Tip voor de volgende keer: Speel eerst op safe met tijden van b.v. 1/400 en ga daarna met je tijden experimenteren door lagere tijden te kiezen.

Succes met je volgende reportage.
Groeten Roel.

ido

Bericht door ido » ma sep 19 2011 9:35 am

Dank voor de tips, voor een beginneling zoals, ik ben altijd welkom en biedt dan ook de mogelijkheid om er iets van op te steken :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”