HDR fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
walt001m

HDR fotografie

Bericht door walt001m » do jun 01 2006 4:11 pm

Ik ben geinteresseerd in dit onderwerp en wil me er ook wat in gaan verdiepen en mee experimenteren.
In mijn D200 zit er een mogelijkheid voor Multi Exposure waarmee je dus een x aantal opnames (aantal zelf te kiezen) over elkaar kunt opnemen. Als je deze opnames nou veranderd van belichtingstijd op de manier zoals beschreven voor HDR en deze in de camera laat samenvoegen tot 1 NEF krijg je dan hetzelfde effect als dat je ze in de pc met bv Photoshop merge to HDR doet?

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do jun 01 2006 5:17 pm

ben daar ook heel nieuwschierig naar.
Ik heb het met de D50 geprobeerd maar ik vind dat er (te?) weinig verschil zit tussen foto 1 en 3
photomatix kan hier weinig mee (lees: zie op deze manier niet te nut er van in)
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 01 2006 7:46 pm

Als je 2 stops + en 2stops - hebt en je normale belichting is gewoon goed dan moet dat voldoende zijn om met phothomatix een mooie HDR foto te maken.

Wat je niet moet vergeten is dat je naar generate-HDR je foto nog door de tone-mapper moet halen om een op een normale monitor bruikbare afbeelding te krijgen.

Ik denk dat de functie Die standaard in de D200 zit meer een mogelijkheid is om meervoudige belichtingen te kunnen maken net als bij een S2 pro bijv.
HDR of HDRI Haalt het maximale detail zowel uit de hoge lichten als uit diepe schaduwen en voegt dat dan samen tot een geheel.
dat is toch even iets anders dan meervoudige belichtingen...

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

walt001m

Bericht door walt001m » do jun 01 2006 9:15 pm

Luc, daar heb je toch de functie brackteting voor? Wat is dan het verschil tussten Multi Exposure en belichtingsbracketing?

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » do jun 01 2006 10:53 pm

Bracketing is een belichtings trap +1 _ 0 _ -1 stop Bijv. bij elke opname wordt dan de film 1 opname doorgespoeld je krijgt dan dus 3 opnames.
Multi exp. is het zelfde als je film meerder keren belichten dus wel de sluiter opnieuw spannen en afdrukken maar niet de film doorspoelen....
Ook wel "dubbele belichting" Je krijgt dan dus 1 eindresultaat ....
Naar digitaal vertaald (er valt dus geen film te spoelen) betekend dit dat je dus 3 opnames moet samenvoegen om 1 eindresultaat te verkrijgen....
Beetje omslachtig uitgelegd maar daar komt het wel op neer. :-)

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » vr jun 02 2006 10:06 am

Bij meervoudige belichting worden de resultaten opgeteld, bij HDR samengesteld (stapelen).
Dit stapelen geeft het grotere bereik.
Vraag is nu hoe telt de software in de Nikon de meerdere beelden op. Kun je aangeven wat de camera in het metafile aangeeft, bv als je 2 x 1/30 belicht, geeft hij dan aan 1/30 of 1/15 sec.?
Als de software simpel optelt, dan veranderd het bereik niet, echter als hij HDR achtig stapelt dan zou er een groter bereik mogelijk zijn, maar dan blijft nog de vraag van tonemapping.
De Fuji doet dat met de twee verschillende pixels, de grote en de kleine hebben een verschillend bereik, dat daarna software matig wordt samengesteld met een groter bereik als gevolg. Het kan natuurlijk wel in de software van de kamera geintegreerd worden, kansje voor Nikon?

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

RVK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door RVK » zo jun 11 2006 8:30 am

HDR is sterk in ontwikkeling en wordt steeds meer genoemd in de verschillende forums.

Een van de freeware programma’s die in Duitsland een g0ede beoordeling krijgt is Picturenaut.

Op onderstaande site is veel informatie en een aantal downloads. (freeware)

www.dslr-forum.de/showthread.php?t=61750

Ik hen het nog niet uitgebreid kunnen testen maar het ziet er goed uit.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/

beersy

HDR fotografie

Bericht door beersy » zo sep 18 2011 7:58 pm

was even aan het zoeken of er een HDR topic is speciaal voor dit soort foto;s om te plaatsen en kon het met de zoekfunctie niet zo snel vinden.

Als iemand mij kan zeggen waar dan kan ik de foto en nog een paar anderen hiernaartoe verplaatsen.

Ben er nu een tijdje mee bezig en vind het best wel spectaculair alhoewel je wel moet leren wanneer je welke functie moet en toepassen.

Dit waren in eerste instantie minder goed gelukte foto's qua compo en belichting maar uiteindelijk is dit toch het resultaat

foto. straatje in frans dorpje

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-ikdxdVn9wyo/TnYu-KAbaUI/AAAAAAAABXg/LJCfQ0EMyJU/s1024/08Aug2011AAP_6549hd.jpg

idem
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-9FhpQ6Sr0T0/TnYwL4ySv_I/AAAAAAAABXo/4FtKqjFGQbQ/s1024/14Aug2011AAP_7060_fhdr2.jpg

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”