filter op groothoekobjectief
filter op groothoekobjectief
Hallo,
Binnenkort wil ik een groothoekobjectief aanschaffen, waarbij ik een keuze maak tussen de Sigma 10-20mm en de Nikkor 10-24mm.
Op al mijn lenzen wil ik altijd een uv-filter ter bescherming van de lens. En ik wil binnenkort een polarisatiefilter aanschaffen.
Is het een goede optie om een polarisatiefilter aan te schaffen op een groothoekobjectief in plaats van een uv-filter ?
Of is het aan te raden om het polarisatiefilter te plaatsen op de gewone zoomlens , in mijn geval de 18-105mm ?
Binnenkort wil ik een groothoekobjectief aanschaffen, waarbij ik een keuze maak tussen de Sigma 10-20mm en de Nikkor 10-24mm.
Op al mijn lenzen wil ik altijd een uv-filter ter bescherming van de lens. En ik wil binnenkort een polarisatiefilter aanschaffen.
Is het een goede optie om een polarisatiefilter aan te schaffen op een groothoekobjectief in plaats van een uv-filter ?
Of is het aan te raden om het polarisatiefilter te plaatsen op de gewone zoomlens , in mijn geval de 18-105mm ?
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: filter op groothoekobjectief
Beste R,
In plaats van is nooit een goed idee.
Een polarisatie-fitler neemt veelal wat licht weg, dat is niet altijd gewenst.
Let op dat het filter-effect van een pola-filter tegen kan vallen, als de beeldhoek groot is en en het bijbehorende pola-effect afhankelijk van de lichtval.
Groeten, Gijs
In plaats van is nooit een goed idee.
Een polarisatie-fitler neemt veelal wat licht weg, dat is niet altijd gewenst.
Let op dat het filter-effect van een pola-filter tegen kan vallen, als de beeldhoek groot is en en het bijbehorende pola-effect afhankelijk van de lichtval.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Zou het eerst in de winkel proberen voordat je een filter aanschaft.
Als ik op mijn 16-85 een pol.filter schroef krijg ik op 16mm de rand van het filter in de hoeken te zien.
Als ik op mijn 16-85 een pol.filter schroef krijg ik op 16mm de rand van het filter in de hoeken te zien.
in mijn DoKa zie ik niets...
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
Je hebt speciale filters voor groothoek, zogenaamde "slim" filters. Pola filters gebruik je maar in bepaalde gevallen en kan je niet constant op je lens hebben zitten. Als je er eentje koopt dan lijkt me het handig om de gootste lensdraad te nemen en voor de kleinere lensdraden een verloopring te kopen zodat je het filter voor alle lensen kan gebruiken.
Een uv of protect filter kan wel natuurlijk vast op je lens. Als je al filters wil gebruiken kan je het beste wel goede filters kopen en niet de goedkoopste.
Een uv of protect filter kan wel natuurlijk vast op je lens. Als je al filters wil gebruiken kan je het beste wel goede filters kopen en niet de goedkoopste.
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Pas op met een polarisatiefilter bij extreme groothoek; je loopt het risico op ongewenste grote helderheidsverschillen in de blauwe lucht. Dit komt doordat de polarisatiewerking maar in één richting maximaal is. Voor een betere doortekening in de luchten zou je ook een verloopfilter (grijs) kunnen overwegen. Ook voor zo'n filter geldt: wees bedacht op eventuele vignettering door de filtervatting.
Jur
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het UV filter kun je ter bescherming op je objectief laten zitten. Een Polafliter niet. Dat gebruik je als je het nodig hebt.
Een advies, koop een polafilter in een wat grotere maat. Een goede Nikon 72MM Polarisatiefilter circulair II gaat in de winkel zo van 120 tot 186 euro. Die schaf je dan maar één keer aan. Een verloopringetje naar 67 mm of een andere maat kost 10 euro.
Omdat je filter groter is dan het objectief heb je ook geen last van vignettering in de hoeken.
En een pola op een extreme groothoek, ik wordt daar niet vrolijk van.
Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Een advies, koop een polafilter in een wat grotere maat. Een goede Nikon 72MM Polarisatiefilter circulair II gaat in de winkel zo van 120 tot 186 euro. Die schaf je dan maar één keer aan. Een verloopringetje naar 67 mm of een andere maat kost 10 euro.
Omdat je filter groter is dan het objectief heb je ook geen last van vignettering in de hoeken.
Meer lezen: http://home.kpn.nl/braak117/filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- BStollman
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
Interessant leesvoer Hans, bedankt daarvoor.Hans Braakhuis schreef:Het UV filter kun je ter bescherming op je objectief laten zitten. Een Polafliter niet. Dat gebruik je als je het nodig hebt.
http://www.flickr.com/photos/bramstollman/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twitter.com/BramStollman" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedereen bedankt voor de reacties ! Het is me wel duidelijk dat ik geen pola filter op een groothoeklens moet nemen.
De keuze voor een groothoeklens heb ik inmiddels gemaakt, het wordt de Sigma 10-20mm.
Die ga ik volgende week even halen bij Konijnenberg.
De Nikkor 10-24mm is afgevallen, omdat deze niet veel beter schijnt te zijn dan de Sigma 10-20mm, terwijl
het prijsverschil van 270 euro ook meespeelt in mijn keuze.
De keuze voor een groothoeklens heb ik inmiddels gemaakt, het wordt de Sigma 10-20mm.
Die ga ik volgende week even halen bij Konijnenberg.
De Nikkor 10-24mm is afgevallen, omdat deze niet veel beter schijnt te zijn dan de Sigma 10-20mm, terwijl
het prijsverschil van 270 euro ook meespeelt in mijn keuze.
- plincky
- Forumlid
- Contacteer:
De sigma 10 20 is een prima lens. deze heb ik ook gehad.
Veel plezier ermee!
Veel plezier ermee!