advies nodig bij koop nieuwe Monitor
advies nodig bij koop nieuwe Monitor
Beste Nikon lovers,
Ik werk momenteel op een Toshiba 17" laptop met een ATI mobility Radeon HD 3400 videokaart.
Het bewerken van foto's lukt op zich wel, maar ik ben op zoek naar een monitor. Wellicht dat ik in de toekomst nog wel een pc erbij koop aangezien mijn laptop het soms zwaar heeft. Op dit moment dus alleen een monitor. Mijn bureau is ongeveer 90cm diep dus ik zit toch al gauw zo'n 80cm van de monitor af. Ik heb eigenlijk twee vragen.
1: Kan ik elk formaat monitor aan mijn laptop hangen, of ga ik dan een te lage resolutie krijgen voor het beeld. De videokaart zal ongetwijfeld een belemmering zijn, maar ik weet niet goed waar ik nu naar moet kijken. Ik ga de monitor aansluiten via de HDMI poort van mijn laptop, maar wellicht ook wel via de normale VGA monitor uitgang (al of niet met een adapter naar DVI)
■Two integrated DVI display outputs
◦Primary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI)
◦Secondary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI only)1 or 2560x1600 (dual-link DVI)1
◦Each includes HDCP encoder with on-chip key storage for maximum resolution playback of protected content2
■Two integrated DisplayPort™ outputs
◦Supports 24- and 30-bit displays at all resolutions up to 2560x16001
◦1, 2, or 4 lanes per output, with data rate up to 2.7 Gbps per lane
■Two integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
◦Each supports analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048x15361
■HDMI output support
◦Supports display resolutions up to 1920x10801
http://www.amd.com/us/products/notebook ... specs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
2: Ik twijfel tussen een 22" HP (HP ZR22w) met IPS panel of een 24" Dell (U2412M) met ips panel. De 22" heeft een breedbeeld verhouding van 16:9 en de Dell van 16:10. Wat is handiger om te nemen?
3: Ik weet dat deze schermen ok zijn, maar niet super geschikt voor fotobewerking. Mijn budget is immers maar tussen de 200 en 400 Euro. Ik denk echter dat een ips scherm beter is dan een TN scherm op dit moment. Kortom; wie kan me adviseren?
bedankt alvast.
Ik werk momenteel op een Toshiba 17" laptop met een ATI mobility Radeon HD 3400 videokaart.
Het bewerken van foto's lukt op zich wel, maar ik ben op zoek naar een monitor. Wellicht dat ik in de toekomst nog wel een pc erbij koop aangezien mijn laptop het soms zwaar heeft. Op dit moment dus alleen een monitor. Mijn bureau is ongeveer 90cm diep dus ik zit toch al gauw zo'n 80cm van de monitor af. Ik heb eigenlijk twee vragen.
1: Kan ik elk formaat monitor aan mijn laptop hangen, of ga ik dan een te lage resolutie krijgen voor het beeld. De videokaart zal ongetwijfeld een belemmering zijn, maar ik weet niet goed waar ik nu naar moet kijken. Ik ga de monitor aansluiten via de HDMI poort van mijn laptop, maar wellicht ook wel via de normale VGA monitor uitgang (al of niet met een adapter naar DVI)
■Two integrated DVI display outputs
◦Primary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI)
◦Secondary supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI only)1 or 2560x1600 (dual-link DVI)1
◦Each includes HDCP encoder with on-chip key storage for maximum resolution playback of protected content2
■Two integrated DisplayPort™ outputs
◦Supports 24- and 30-bit displays at all resolutions up to 2560x16001
◦1, 2, or 4 lanes per output, with data rate up to 2.7 Gbps per lane
■Two integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
◦Each supports analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048x15361
■HDMI output support
◦Supports display resolutions up to 1920x10801
http://www.amd.com/us/products/notebook ... specs.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
2: Ik twijfel tussen een 22" HP (HP ZR22w) met IPS panel of een 24" Dell (U2412M) met ips panel. De 22" heeft een breedbeeld verhouding van 16:9 en de Dell van 16:10. Wat is handiger om te nemen?
3: Ik weet dat deze schermen ok zijn, maar niet super geschikt voor fotobewerking. Mijn budget is immers maar tussen de 200 en 400 Euro. Ik denk echter dat een ips scherm beter is dan een TN scherm op dit moment. Kortom; wie kan me adviseren?
bedankt alvast.
Re: advies nodig bij koop nieuwe Monitor
De Dell Ultrasharp U2410 past binnen je budget (kost nu 390-400 Euro). Prima ips-monitor voor fotobewerking. Resolutie 1920x1200, dus dat moet lukken met je laptop.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Waarom niet de U2311H? Tenminste wel 16:9, fijn voor als je ook eens een filmpje kijkt op het scherm.
-
- Forumlid
Ik heb zelf sinds juni de DELL U2311H, voor deze prijs uitstekend ook om foto's mee te bewerken, ook heb ik een SPYDER 3 gekocht om het scherm te Kalibreren.
Op de eizoshop.nl kan je onder de € 400,00 ook iets moois kopen.
Op de eizoshop.nl kan je onder de € 400,00 ook iets moois kopen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de HP ZR22w voor me neus staan. Ik vind het een uitstekende monitor waar ik nog wel wat verbeteringen uit ga halen. De Spyder 3 Pro is onderweg. Nog wel heel even getwijfeld of ik niet toch de 24" zal nemen, maar het verschil tussen 22"en 24" is vrij fors qua benodigde prestaties van de videokaart. Volgens mij is de meeste software ook geschreven voor 16:9.
Ik ben blij dat mijn videokaart in de laptop het nu goed en strak kan draaien. Ik ga me op ten duur wel orienteren op een desktop pc. Waar op letten bij fotobewerking. Ik neem aan een processor die zo snel mogelijk is en minstens 4 GB intern geheugen. Ik hiervoor wil ik niet te veel geld uitgeven.Ik zag een Dell voor rond de 500 euro met een Intel i5 processor.
Kunnen jullie me ook nog adviseren over hoe ik het color management op de pc moet doen? Ik begrijp dat niet helemaal. Ik wil natuurlijk dat dezelfde kleuren worden geprint als dat ik op mijn scherm zie.
Mijn D90 staat ingesteld op Adobe RGB. Is dit handig of moet ik SRGB instellen. Ik moet nog kalibreren met de Syder. Wat moet ik vervolgens doen op de pc en in Photoshop Cs5 en Lightroom 3? Alle hulp is welkom.
Dank alvast.
Ik ben blij dat mijn videokaart in de laptop het nu goed en strak kan draaien. Ik ga me op ten duur wel orienteren op een desktop pc. Waar op letten bij fotobewerking. Ik neem aan een processor die zo snel mogelijk is en minstens 4 GB intern geheugen. Ik hiervoor wil ik niet te veel geld uitgeven.Ik zag een Dell voor rond de 500 euro met een Intel i5 processor.
Kunnen jullie me ook nog adviseren over hoe ik het color management op de pc moet doen? Ik begrijp dat niet helemaal. Ik wil natuurlijk dat dezelfde kleuren worden geprint als dat ik op mijn scherm zie.
Mijn D90 staat ingesteld op Adobe RGB. Is dit handig of moet ik SRGB instellen. Ik moet nog kalibreren met de Syder. Wat moet ik vervolgens doen op de pc en in Photoshop Cs5 en Lightroom 3? Alle hulp is welkom.
Dank alvast.
Ga eerst maar eens calibreren, dat neemt al vragen weg als je goed oplet wat er gebeurt.
En een i5 =/= zo snel mogelijk.
En een i5 =/= zo snel mogelijk.
Hoi
Even snel een vraag. Als ik calibreert met de Spyder, dan maakt de spyder neem ik aan een profile aan in het color management van windows. Moet ik dan de andere profiles verwijderen?
Weet je een antwoord op mijn vraag over SRGB en Adobe RGB en welk profile dan overeenkomt met de instelling op de Nikon D90?
Tot slot laatste vraag. zijn de iconen en tekst op een 24"monitor op resolutie 1920x1080 groter of kleiner dan op een 22 inch monitor met dezelfde resolutie?
Even snel een vraag. Als ik calibreert met de Spyder, dan maakt de spyder neem ik aan een profile aan in het color management van windows. Moet ik dan de andere profiles verwijderen?
Weet je een antwoord op mijn vraag over SRGB en Adobe RGB en welk profile dan overeenkomt met de instelling op de Nikon D90?
Tot slot laatste vraag. zijn de iconen en tekst op een 24"monitor op resolutie 1920x1080 groter of kleiner dan op een 22 inch monitor met dezelfde resolutie?
Ga calibreren en je merkt het: het juiste profiel in Windows wordt automatisch geselecteerd. De AdobeRGB kleurruimte is groter, dus beter gebruik je die in de camera.Barts27 schreef:Hoi
Dat zou je zelf kunne beredeneren natuurlijk. Op een 24" is het logischerwijs groter (bij dezelfde instellingen: ook de DPI instelling van Windows speelt mee bij de grootte van iconen en teksten).Tot slot laatste vraag. zijn de iconen en tekst op een 24"monitor op resolutie 1920x1080 groter of kleiner dan op een 22 inch monitor met dezelfde resolutie?
Als je een beetje handig bent en met wat inlezen, dan kun je ook zelf een PC samenstellen. Dan heb je in ieder geval veel meer waar voor je geld. Intel i5 (2500) is een goed uitgangspunt. Daarnaast zo veel mogelijk intern geheugen plaatsen ivm fotobewerking (geheugen is nu erg goedkoop).Barts27 schreef:...
Ik ga me op ten duur wel orienteren op een desktop pc. Waar op letten bij fotobewerking. Ik neem aan een processor die zo snel mogelijk is en minstens 4 GB intern geheugen. Ik hiervoor wil ik niet te veel geld uitgeven.Ik zag een Dell voor rond de 500 euro met een Intel i5 processor.
...
Dank alvast.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
Zoveel mogelijk? 4 gig is voldoende als je niet heel gek doet.hansvk schreef:Als je een beetje handig bent en met wat inlezen, dan kun je ook zelf een PC samenstellen. Dan heb je in ieder geval veel meer waar voor je geld. Intel i5 (2500) is een goed uitgangspunt. Daarnaast zo veel mogelijk intern geheugen plaatsen ivm fotobewerking (geheugen is nu erg goedkoop).Barts27 schreef:...
Ik ga me op ten duur wel orienteren op een desktop pc. Waar op letten bij fotobewerking. Ik neem aan een processor die zo snel mogelijk is en minstens 4 GB intern geheugen. Ik hiervoor wil ik niet te veel geld uitgeven.Ik zag een Dell voor rond de 500 euro met een Intel i5 processor.
...
Dank alvast.
Zware software zoals Photoshop CS5 heeft belang bij veel intern geheugen. Tegenwoordig is 8 GB in een nieuw systeem de standaard (natuurlijk wel met 64 bit OS). Kost iets van 45-50 Euro, dus daar hoef je het niet voor te laten.
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)