Rastervrije foto`s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Angelsss

Rastervrije foto`s

Bericht door Angelsss » di sep 20 2011 11:08 pm

hab al zitten googlen maat kan nergens de uitleg vinden wat het precies is .

ik kreeg namelijk de vraag of ik ook Rastervrije foto`s kon maken maar kan iemand met uitleggen wat het precies is

en of je daar een speciale Camera voor moet hebben

het is nodig om een folder af te laten drukken.

ik bezit de Nikon D7000.

wie kan mij hier mee helpen??

Jasper
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Rastervrije foto`s

Bericht door Jasper » di sep 20 2011 11:37 pm

Is idd iets met drukwerk, maar verder dan dit http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm#Dpi%20en%20raster en http://www.brandmerchandise.nl/2010/12/ ... -zeefdruk/ kan ik je niet helpen :roll:
Wellicht kun je hiervandaan verder googlelen.

Jasper
Groeten, Jasper.
Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » wo sep 21 2011 12:18 am

Angelsss schreef: ik kreeg namelijk de vraag of ik ook Rastervrije foto`s kon maken maar kan iemand met uitleggen wat het precies is
Je kunt die vraag beter aan je opdrachtgever stellen wat hij/zij daarmee bedoelt of verwacht?

Een raster heeft doorgaans meer met drukwerk te maken. Daar heb je als fotograaf dan relatief weinig mee te maken omdat het een traject na de fotografie is.
Anderzijds is de vastlegging van je fotobeeld opgebouwd vanuit een bepaalde raster-indeling op de sensor met daarbij toch een aantal specifieke nadelen die je wel eens ooit kunt tegenkomen vanuit die indeling (sensor indeling is bijna altijd in een Bayer-patroon met een verhoogde kans op moiré onder specifieke omstandigheden). Door de hoge resoluties die tegenwoordig van toepassing zijn, ondervind je daar echter steeds minder de negatieve aspecten van. Dus kortom stel de vraag bij de opdrachtgever wat de bedoeling is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 21 2011 12:25 am

Een foto uit een camera is rasterloos. Alleen als een foto gedrukt moet worden in boekdruk, offset of rotogravure wordt hij in de prepress van de drukkerij gerasterd omdat anders de halftonen niet gedrukt kunnen worden. Kijk maar met een loupe naar een krantenfoto: de halftonen zijn "opgedeeld" in grotere en kleinere rasterpunten in een regelmatig patroon. Het zijn eigenlijk minuscule volvlakjes geworden. (Er zijn ook wel drukprocedé's zonder raster, zoals de lichtdruk of glasdruk, maar dat wordt helaas niet meer toegepast.)

Nu zijn digitale foto's wel behept met beeldpunten, de pixels, in een regelmatig patroon. Dat patroon geeft in combinatie met een raster het verschijnsel moiré, waar nog steeds niet alles aan gedaan kan worden. Kijk maar eens naar digitale foto's waar bakstenen muren op staan... Dan heb je al moiré voordat het zelfs maar gerasterd en gedrukt is.
Misschien dat dat bedoeld wordt?

Alleen in de analoge fotografie was geen sprake van regelmatige beeldpunten, immers ligt hier de korrel altijd geheel onregelmatig verdeeld in de emulsie. Altijd en volledig zonder moiré. Misschien bedoelt je opdrachtgever dat?

Een moderne vorm van rasterloos drukken bestaat wel, de rasterloze offset, die maakt gebruik van rasterpunten (nu eigenlijk beeldpunten) die onregelmatig verdeeld zijn en dus geen moiré veroorzaken.

Er zijn praktisch geen digitale camera's die geen moiré geven: de Leica S1 bijvoorbeeld, maar die kostte enige tienduizenden euro's.

Vraag nog even aan je opdrachtgever wat hij bedoelt met een rasterloze foto.

Angelsss

Bericht door Angelsss » wo sep 21 2011 12:51 am

nee is niet echt een opdrachtgever , maar zij heeft geprobeert een zelf gemaakte foto te laten drukken met haar folder en alleen de foto was gerasterd, dus toen ze hoorde dat ik fotografeerde kwam ze met die vraag bij mij

wat zei zij is dat de foto die zijzelf had gebruikt op haar folder allemaal rasters gaf en de drukker gewoon een Copyshop oid.

zei dat de fotorastervrij moest zijn en zij zei dat het op je camera moest zitten maar had er niet eerder echt iets over gelezen

maar als ik het hier zo lees is het in ieder geval geen camera instelling .

ik weet ook niet of zij het zelf echt weet hoe het zit , ik denk dat haar die term verteld is maar verder niet echt weet wat het precies is .

wat ik wil kon vinden is dat het met een bepaalde kleurechtheid en kleurdichtheid te maken heeft.

Angelsss

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » wo sep 21 2011 7:59 am

Nee, het is geen camera-instelling.
Een gemaakte foto is aangeleverd om gebruikt te worden in drukwerk.
Om gedrukt te kunnen worden is hij uiteraard gerasterd.

Als je kennis echt een folder wil met niet-gerasterde foto's moet ze niet naar een copy-shop gaan, maar naar één van de echte, betere, veel duurdere en vanwege hun beheersing van de rasterloze offset bekend staande drukkerijen als Mart. Spruijt in Amsterdam.
Het foldertje zal dan wel een gigantisch veelvoud gaan kosten dan het nu gekost heeft...

Of het foldertje laten drukken bij een reguliere "echte" drukkerij maar met een heel fijn raster, dan spreken we over raster 70 of zo. Voorwaarde is dan wel dat het op een heel hoogwaardige kwaliteit gestreken papier (kunstdruk bijvoorbeeld) gedrukt moet worden. En dat wordt ook geen goedkopere oplossing, om het maar voorzichtig te zeggen.

In beide gevallen zal toch ook echt moeten worden bekeken of de aangeleverde foto een dergelijke drukkwaliteit waard is...

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”