Veilige opslag foto's

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
martien

Veilige opslag foto's

Bericht door martien » vr sep 23 2011 12:35 pm

Ik heb nu met mijn nieuwe camera inmiddels zo' n 800 foto's geschoten. Alles is netjes naar de harde schijf weggeschreven, maar die heeft natuurlijk ook geen eeuwigheidswaarde.
Het wordt dus tijd om wat back-ups te maken. Ik denk dat branden op cd of dvd het beste is. Of zijn er betere mogelijkheden. Want ook cd's gaan natuurlijk een keer kapot.

GTJ
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Veilige opslag foto's

Bericht door GTJ » vr sep 23 2011 12:39 pm

afdrukken.........? :)

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr sep 23 2011 12:46 pm

In de computer zelf zit misschien ondersteuning voor een RAID array. Dan kun je evt. je schijven 'mirroren' door extra schijven te plaatsen (en die zijn meestal niet duur). Als er dan een uitvalt is de data nog op een andere schijf te vinden. Dat beschermd echter niet tegen brand/blikseminslag/diefstal.

Je kunt ook meerdere externe harddisks kopen, bij voorkeur geschikt voor de snelste aansluting op je PC (in volgorde van snel naar traag) E-SATA, Firewire, USB 3.0, USB 2.0) of een snelle NAS. Snelheid is handig, het kan soms uren duren om iets via een simpele USB2.0 poort te kopieren. Naar een van de harddisks aan je PC of NAS (dus een schijf die permanent actief is)maak je bij het importeren van je foto's (met bijv. Nikon Transfer) automatisch een backup maken van het origineel. Naar dezelfde harddisk kun je een kopie maken van de bewerkte foto's (en indien je die niet wilt bewaren en helemaal klaar bent met een serie de originelen weggooien). Naar de tweede harddisk maak je regelmatig een kopie. Die harddisk bewaar je bij voorkeur op een andere plek (bijvoorbeeld bij familie) of in een brandvrije kluis o.i.d.

De externe harddisk oplossing is iets duurder maar weer wat veiliger. Een goede NAS is nog wat duurder, maar die is niet bedoeld om bij je familie neer te zetten. :)

Tenslotte kun je je allerbeste foto's natuurlijk ook afdrukken en eventueel op een website of andere server op internet plaatsen die je al dan niet in eigen beheer hebt.

Externe harddisks zijn meestal de goedkoopste en fysiek de meest veilige en flexibele oplossing, maar het vergt wel wat werk om het te organiseren. Een online server kan ook een oplossing zijn (is niet eens zo duur) maar dan zou iemand theoretisch je foto's kunnen jatten. Maar bij een goed bedrijf zijn backups dan gegarandeerd.

Op DVD's/CD's branden zou ik tegenwoordig niet meer doen. Sinds de methodes waarop die dingen zijn geproduceerd zijn aangepast moet je er niet meer van uitgaan dat een zelf-gebrande CD of DVD nog langer dan 5 jaar meegaat. Om dat te illustreren, CD's die ik 15 jaar geleden brandde doen het nu meestal nog wel. Bij CD's/DVD's die ik recenter brandde is de uitval aanzienlijk hoger. Dat heeft te maken met de manier waarop die dingen tegenwoordig worden gemaakt. Dit geldt overigens niet voor de DVD's etc. die je in de winkel koopt, die zijn een stuk betrouwbaarder.
Laatst gewijzigd door ReneG op vr sep 23 2011 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

ronwed

Bericht door ronwed » vr sep 23 2011 12:50 pm

Mypicturetown.com

yzf1kr
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door yzf1kr » vr sep 23 2011 1:00 pm

martien schreef:Ik heb nu met mijn nieuwe camera inmiddels zo' n 800 foto's geschoten. Alles is netjes naar de harde schijf weggeschreven, maar die heeft natuurlijk ook geen eeuwigheidswaarde.
Het wordt dus tijd om wat back-ups te maken. Ik denk dat branden op cd of dvd het beste is. Of zijn er betere mogelijkheden. Want ook cd's gaan natuurlijk een keer kapot.

Men hanteerd normaal de vuistregel dat je alle belangrijke date in 3 voud moet hebben.
De beste methode is om thuis een backup te hebben, en een backup buiten huis (vrienden, familie of werk).

Het handigste goedkoopste medium voor backups is een externe harde schijf. Koop 2HD's backup wekelijks op de een, en leg de andere buitens huis. 1x in de maand ruil je de harde schijf die je thuis hebt om met degene die je buiten de deur hebt liggen.

Een opkomende methode is online opslaan, helaas is deze variant op dit moment alleen aantrekkelijk voor kleine hoeveelheden data. Voor foto's wordt het al snel heel duur, en erg tijdrovend.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 23 2011 3:06 pm

Branden van CD's en DVD's zou ik niet meer doen. Harddisks zijn veel handiger om mee te werken, met name omdat je al je fotowerk bij elkaar kunt houden.

Twee externe harddisks dus. Eentje thuis leggen, de andere ergens anders (op je werk, bij je ouders, bij vrienden, zoiets). En die twee regelmatig wisselen, althans, dat doe ik ; ik maak een backup, neem de schijf mee naar de andere, en neem die dan weer mee. De schijf die elders is zal in de praktijk iets achterlopen wat betreft inhoud (afhankelijk van hoe vaak je fotografeert en hoe vaak je ze wisselt).

De grootte van de schijven; 2 maal 1TB kopen en je bent waarschijnlijk jaren bezig om dat te vullen. En stel dat dat niet zo is. Tegen de tijd dat je schijven vol gaan raken koop je voor een paar tientjes schijven die weer dubbel zo groot zijn en kan je gewoon doorgaan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

martien

Bericht door martien » vr sep 23 2011 4:54 pm

Dank jullie voor alle tips. Ik ben wel enigszins verbaasd over het negatieve advies over het branden ten opzichte van het wegzetten naar een externe disk. Heeft zo'n externe disk een langere levensduur dan de gemiddelde cd?

Ok, waarschijnlijk is het backuppen op een externe disk wat gemakkelijker, maar dan moet er toch ook enig voorwerk worden verricht als je met anderen foto's wil bekijken?

Hebben jullie tips voor een externe schijf, want het is natuurlijk geen slecht idee! :mrgreen:

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » vr sep 23 2011 5:33 pm

Dat advies over branden van een CD / DVD als backup is niet zo negatief.
Zelf heb ik dat in het begin ook gedaan, er was toen nauwelijks sprake van externe HD's. en die er waren, peperduur.
Het het waarom wordt pas duidelijk als je je foto's nodig hebt en ze zijn niet meer te openen na een jaar of zes. :oops:

Hoezo, met anderen bekijken?
We hebben het hier over een backup.
Niet over een presentatie.

yzf1kr gaf je de gebruikelijke wijze al aan.

Met 800 foto's is het allemaal nog wel op een stickje te zetten of zo
Maar bij 1,2 TB aan platen wordt het een beetje onhandig veel om dat op DVD te zetten laat staan even met vrienden te bekijken. :mrgreen:
1.2 Tb mag veel lijken maar als je je raw's (nef's)wenst op te slaan gaat het redelijk rap.

Succes

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » vr sep 23 2011 5:48 pm

martien schreef: Hebben jullie tips voor een externe schijf, want het is natuurlijk geen slecht idee! :mrgreen:
Ga voor 2tb, prijsverschil met 1tb is over het algemeen heeel erg klein. Verder kun je eigenlijk niet iets slechts kopen. Individuele ervaringen zijn hierbij niet zo van belang, het gaat om het grote beeld. Er zijn maar een handjevol harddiskfabrikanten, en alle merken externe schijven bouwen een kastje om een van die merken harddisks.

martien

Bericht door martien » za sep 24 2011 12:37 pm

Bedankt voor de tips. Toch maar gestart met een LACIE 500 GB. Mooi compact apparaatje.
Daar kan voorlopig genoeg op. Nu nog een systeem bedenken hoe het te rubriceren.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 24 2011 12:55 pm

Je hebt er wat mij betreft een tweede schijf bij nodig als je echt veilig wilt zijn.

1TB fotografeer je trouwens echt niet zomaar even vol. Het gaat wellicht harder als je veel Photoshop gebruik met gigantische PSD bestanden. Maar ik werk vrijwel altijd met Capture NX en dan groeien bestanden niet zo hard. Ik schiet al heel wat jaren vrij veel foto's, en het geheel past nog steeds makkelijk op een 1TB schijf. En dan hebben het over iets van 70.000 foto's, vrijwel alles in NEF formaat. Vroeger 6MP, tegenwoordig 12MP.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”