Hulpvraag computer
Hulpvraag computer
hallo,....
Ik ben nu al 2 weken me aan het oriënteren op een nieuwe computer om de foto's te bewerken.
Ik heb de d300s,.. en jullie vinden mn foto's super lelijk hier op het forum.
2 weken terug mijn foto's via flickr bekeken op een gekalibreerd scherm van een vriendin die de d300 heeft.
Forum leden hebben volkomen gelijk,... mijn foto's zijn echt afschuwelijk veel en veel te fel en weet ik veel,..ongeveer alles!!!
Vriendin beaamde ook dat foto's op mijn laptopje mooie kleuren hebben ,.. niet te contrastrijk,. niet te over scherp etc
DUS,.. mijn Dell inspiron i6400 is de 'schuldige',...
ok ik heb nu momenteel dus niets aan mijn foto's en fototoestel.,. althans niet buiten mijn eigen scherm,...
ik heb naar nieuwe laptop gekeken,.. kwam uit bij notebooktotaal met hun BTO laptops = http://www.notebooktotaal.nl/15cl35-gt5 ... p-246.html" onclick="window.open(this.href);return false; + extern ips scherm van eizo of de dell.
ik ging verder denken,... over een comp,...
ik kwam hier terecht http://be.hardware.info/forum/threads/2 ... tobewerken" onclick="window.open(this.href);return false;
en ben nu inmiddels totaal gestoord van wat ik moet hebben en niet nodig heb en wel videokaart of niet en ssd of hdd of weet ik veel.
Begin danig de moed te verliezen,. temeer daar ik me niet een miskoop kan veroorloven en er lang mee toe wil kunnen,. het is een hoop geld nu voor mij.
ik heb geen 3000 euro het houdt toch heel hard op bij iets boven de 1200 met alles erbij
ik doe geen games op een comp
ik heb alleen een wireless verbinding in de appelboomgaard 50 m verderop ( woon op een natuurkampeerterrein)
ik heb photoshop 5
captureNX2
ik kan geen comp zelf in elkaar zetten
ik heb geen hardwarevrienden ,.meer die me kunnen helpen
ik heb momenteel alleen nog een laptopje,.. geen toetsenbord etc meer.
ik zou naar capturedag,..zaterdag maar trek het niet want volgende week naar ziekenhuis voor operatie.
Daarna mag ik 6 weken niets doen
Zou fijn zijn als ik dan lekker met mn fotos aan de gang kan.
Ben nu zover dat ik nauwelijks meer foto's durf te maken,. kan er toch niets mee,..
Ben een klein beetje van de leg en vraag om hulp!!
wie is beter thuis in deze materie en bereid me te helpen??? met advies,.. met het hele gedoe!!
Ik ben nu al 2 weken me aan het oriënteren op een nieuwe computer om de foto's te bewerken.
Ik heb de d300s,.. en jullie vinden mn foto's super lelijk hier op het forum.
2 weken terug mijn foto's via flickr bekeken op een gekalibreerd scherm van een vriendin die de d300 heeft.
Forum leden hebben volkomen gelijk,... mijn foto's zijn echt afschuwelijk veel en veel te fel en weet ik veel,..ongeveer alles!!!
Vriendin beaamde ook dat foto's op mijn laptopje mooie kleuren hebben ,.. niet te contrastrijk,. niet te over scherp etc
DUS,.. mijn Dell inspiron i6400 is de 'schuldige',...
ok ik heb nu momenteel dus niets aan mijn foto's en fototoestel.,. althans niet buiten mijn eigen scherm,...
ik heb naar nieuwe laptop gekeken,.. kwam uit bij notebooktotaal met hun BTO laptops = http://www.notebooktotaal.nl/15cl35-gt5 ... p-246.html" onclick="window.open(this.href);return false; + extern ips scherm van eizo of de dell.
ik ging verder denken,... over een comp,...
ik kwam hier terecht http://be.hardware.info/forum/threads/2 ... tobewerken" onclick="window.open(this.href);return false;
en ben nu inmiddels totaal gestoord van wat ik moet hebben en niet nodig heb en wel videokaart of niet en ssd of hdd of weet ik veel.
Begin danig de moed te verliezen,. temeer daar ik me niet een miskoop kan veroorloven en er lang mee toe wil kunnen,. het is een hoop geld nu voor mij.
ik heb geen 3000 euro het houdt toch heel hard op bij iets boven de 1200 met alles erbij
ik doe geen games op een comp
ik heb alleen een wireless verbinding in de appelboomgaard 50 m verderop ( woon op een natuurkampeerterrein)
ik heb photoshop 5
captureNX2
ik kan geen comp zelf in elkaar zetten
ik heb geen hardwarevrienden ,.meer die me kunnen helpen
ik heb momenteel alleen nog een laptopje,.. geen toetsenbord etc meer.
ik zou naar capturedag,..zaterdag maar trek het niet want volgende week naar ziekenhuis voor operatie.
Daarna mag ik 6 weken niets doen
Zou fijn zijn als ik dan lekker met mn fotos aan de gang kan.
Ben nu zover dat ik nauwelijks meer foto's durf te maken,. kan er toch niets mee,..
Ben een klein beetje van de leg en vraag om hulp!!
wie is beter thuis in deze materie en bereid me te helpen??? met advies,.. met het hele gedoe!!
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Hulpvraag computer
Waarom niet gewoon beginnen met een goed scherm met een calibratie apparaat. Ik zou niet weten waarom je dat niet zou kunnen gebruiken met je laptop. Een desktop kan je altijd nog kopen.
In ieder geval alvast sterkte toegewenst!
In ieder geval alvast sterkte toegewenst!
- Frank Roelofs
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
De monitor is denk ik wel het belangrijkste deel. Een goed IPS-scherm van bijvoorbeeld Dell, wordt in een ander draadje al aangehaald. Verder de pc zelf. Naar mijn idee heb je niet het nieuwste van het nieuwste nodig. Kijk voor een leuke starter-pc
Bijvoorbeeld:
PC
Dell Inspiron 620S € 449
Monitor
Dell UltraSharp 61cm (24'') U2410 € 534
Kun je rond de € 1000 klaar zijn. Houd je nog over voor bijvoorbeeld extra axterne HD voor veiligere opslag.
(BTW ik heb geen aandelen Dell)
Bijvoorbeeld:
PC
Dell Inspiron 620S € 449
Monitor
Kun je rond de € 1000 klaar zijn. Houd je nog over voor bijvoorbeeld extra axterne HD voor veiligere opslag.
(BTW ik heb geen aandelen Dell)
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Foto's in NEF kun je veeeel later ook nog bewerken!HeYokah schreef:hallo,....
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Hallo Patrick,.. dnak voor snelle reactie
ik keek eerst ook naar alleen een extern scherm idd,..maar Patrick mijn laptop heeft alleen een analoge uitgang en de nieuwe monitors hebben digitale, euww ,..wat waren DAT ook weer voor letters,.. pfffff.. ik kan dan een overloopstekkertje of hoe heet dat kopen voor zo'n 60 euro,.. maar dan krijg ik nog niet een ideaal beeld,.. volgens 'kenners",..
en aangezien mijn laptop nu toch ook al erg snel vastloopt zelfs met 1 raw foto,.. of,... 'niet meer reageert',.. ben ik bang dat het weggegooid geld is die 60 euro
.vandaar,...
maar dank voor je meedenken,... of misschien heb je er toch nog andere ideeën/inzichten over ..dan hoor ik dat graag,..
oww en Frank bericht zie ik nu staan,.. dat scherm had ik idd ook al gevonden,... dat is op zich niet het probleem,..
de pc die je aangaf heeft een Intel® Core™ i3 Processor 2100(3,10GHz, 3MB,..
de laptop al een Intel® Core™ i7-2670QM 6Mb Cache, 2.20 GHZ (3.1GHZ Turbo mode / Quad Core - 8 threads)
en wat is dan verstandiger/.beter,..????? een laptopje of een comp ,.de nieuwste processor i7 of een oudere zoals die i3 pff,..
dit zijn dus die problemen waar ik op stuiter,.. zie ook de link naar de hardware over een comp voor fotobewerking,....
en zelfs mensen die lekker thuis zijn in deze hardware,.. hebben nog allemaal hun eigen opinie,..waardoor ik veel en veel te veel verschillende info lees en,.. doordat ik er de balle verstand van heb ,..versla ik er nu dus volkomen in,... weet wel dat ik een goede wireless kaart nodig heb hier in de boomgaard
!!!
groetjes yoka
ik keek eerst ook naar alleen een extern scherm idd,..maar Patrick mijn laptop heeft alleen een analoge uitgang en de nieuwe monitors hebben digitale, euww ,..wat waren DAT ook weer voor letters,.. pfffff.. ik kan dan een overloopstekkertje of hoe heet dat kopen voor zo'n 60 euro,.. maar dan krijg ik nog niet een ideaal beeld,.. volgens 'kenners",..
en aangezien mijn laptop nu toch ook al erg snel vastloopt zelfs met 1 raw foto,.. of,... 'niet meer reageert',.. ben ik bang dat het weggegooid geld is die 60 euro

maar dank voor je meedenken,... of misschien heb je er toch nog andere ideeën/inzichten over ..dan hoor ik dat graag,..
oww en Frank bericht zie ik nu staan,.. dat scherm had ik idd ook al gevonden,... dat is op zich niet het probleem,..
de pc die je aangaf heeft een Intel® Core™ i3 Processor 2100(3,10GHz, 3MB,..
de laptop al een Intel® Core™ i7-2670QM 6Mb Cache, 2.20 GHZ (3.1GHZ Turbo mode / Quad Core - 8 threads)
en wat is dan verstandiger/.beter,..????? een laptopje of een comp ,.de nieuwste processor i7 of een oudere zoals die i3 pff,..
dit zijn dus die problemen waar ik op stuiter,.. zie ook de link naar de hardware over een comp voor fotobewerking,....
en zelfs mensen die lekker thuis zijn in deze hardware,.. hebben nog allemaal hun eigen opinie,..waardoor ik veel en veel te veel verschillende info lees en,.. doordat ik er de balle verstand van heb ,..versla ik er nu dus volkomen in,... weet wel dat ik een goede wireless kaart nodig heb hier in de boomgaard
!!!
groetjes yoka
- Frank Roelofs
- Forumlid
Ach de snelheid. Ja je kunt het snelste van het snelste willen. Maar of het nodig is?
Gebruik zelf nog steeds een Dell Optiplex GX280. (= Pentium 4 2,8 Gb) Met 4Gb geheugen. Ook met CS5 en is zeker voor de standaard bewerkingen meer dan snel genoeg.
Gebruik zelf nog steeds een Dell Optiplex GX280. (= Pentium 4 2,8 Gb) Met 4Gb geheugen. Ook met CS5 en is zeker voor de standaard bewerkingen meer dan snel genoeg.
Laatst gewijzigd door Frank Roelofs op di sep 27 2011 10:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
ja daar liep ik dus tegenaan,.. wat is noodzakelijk,... je begrijpt dat ik bij 'notebook' die I7 processor als 'noodzaak' aangemerkt kreeg,.. op een laptopje en ik moet zeggen die man ,.ben naam even kwijt,.. nam uitgebreid de tijd voor me,..Frank R schreef:Ach de snelheid. Ja je kunt het snelste van het snelste willen. Maar of het nodig is?
Gebruik zelf nog steeds een Dell Demension GX280. (= Pentium 4 2,8 Gb) Met 4Gb geheugen. Ook met CS5 en is zeker voor de standaard bewerkingen meer dan snel genoeg.
maar ik doorzie het zelf voor geen meter,. dus waar kan ik dan beter vragen dan aan de -nikon-fotootjes fanaten zelf bedacht ik me toen!!!
mijn comp meld kloksnelheid 1.05ghz 1.99GB,... dit is de spec van mijn laptop,..
http://support.euro.dell.com/support/ed ... m#wp109075" onclick="window.open(this.href);return false;
groetjes yoka
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Met een laptop met die specificaties wordt het inderdaad wel lastig. Daar red je het niet mee met een 24" scherm. Dat kan je niet op de juiste manier aansturen. Jammer.
Het voordeel van een desktop is dat je voor hetzelfde geld meer snelheid in huis kan halen.
Als we het even bij Dell houden zou ik iets van een i5 kopen. Een i7 is echt niet perse nodig. Alleen mensen die vrij recent een PC aangeschaft hebben kunnen een i7 processor hebben, want zo lang zijn die er ook weer niet. En geloof me, met een wat tragere PC kan je prima foto's bewerken.
Ik zou eens kijken naar iets als deze. Of deze. Het kan zelfs wel wat minder. Even op de Dell site kijken voor leuke aanbiedingen. Mega-aanbiedingen zie ik er nu niet bij staan, maar er staat genoeg leuks bij.
Als je een code wilt hebben voor 40 Euro korting (vanaf een orderbedrag van 799,=, geen probleem, zeker als je er ook een scherm bij bestelt) dan stuur je me maar even een PB. Of abonneer jezelf even op hun nieuwsbrief. Dan krijg je ze vast zelf ook.
Het voordeel van een desktop is dat je voor hetzelfde geld meer snelheid in huis kan halen.
Als we het even bij Dell houden zou ik iets van een i5 kopen. Een i7 is echt niet perse nodig. Alleen mensen die vrij recent een PC aangeschaft hebben kunnen een i7 processor hebben, want zo lang zijn die er ook weer niet. En geloof me, met een wat tragere PC kan je prima foto's bewerken.
Ik zou eens kijken naar iets als deze. Of deze. Het kan zelfs wel wat minder. Even op de Dell site kijken voor leuke aanbiedingen. Mega-aanbiedingen zie ik er nu niet bij staan, maar er staat genoeg leuks bij.
Als je een code wilt hebben voor 40 Euro korting (vanaf een orderbedrag van 799,=, geen probleem, zeker als je er ook een scherm bij bestelt) dan stuur je me maar even een PB. Of abonneer jezelf even op hun nieuwsbrief. Dan krijg je ze vast zelf ook.
Wil je een desktop of een laptop? Da's vraag 1. Je kan een goede laptop met een apart scherm en toetsenbord kopen, of een stevige pc.
De kwaliteit van je beeldscherm, de videokaart en je interne geheugen is het belangrijkst. De processor snelheid doet er niet zoveel toe.
Jammer dat je zo ver weg woont, had graag een pc voor je in elkaar gezet.
Ik zou in elk geval denken aan minimaal een videokaart met 512 mb. en 4 gb. intern geheugen. V.w.b. monitoren heb ik geen idee... ik heb een Samsung T200 en da's al een ouwetje, maar m.i. heeft die een goed beeld.
De kwaliteit van je beeldscherm, de videokaart en je interne geheugen is het belangrijkst. De processor snelheid doet er niet zoveel toe.
Jammer dat je zo ver weg woont, had graag een pc voor je in elkaar gezet.
Ik zou in elk geval denken aan minimaal een videokaart met 512 mb. en 4 gb. intern geheugen. V.w.b. monitoren heb ik geen idee... ik heb een Samsung T200 en da's al een ouwetje, maar m.i. heeft die een goed beeld.
Deze monitor is via andere webwinkels te krijgen voor 400 Euro.Frank R schreef: Monitor
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)
(D40 + 18-55)
hansvk schreef:Deze monitor is via andere webwinkels te krijgen voor 400 Euro.Frank R schreef: Monitor
klopt Frank ,. ik heb hem besteld bij Komplett
http://www.komplett.nl/Komplett/product ... fault.aspx
voor 392 euro,...
dank voor oplettendheid
groetjes Yoka
Ik heb pas geleden een zoektocht gehouden naar een nieuw scherm. Mijn eisen waren dat het een 27inch ips scherm moest zijn en glossy. Ik kan namelijk niet tegen een antireflectiecoating waar je door heen moet kijken (zoals de dells dit hebben).
Er zijn echter maar 2 schermen die hier aan voldoen. Optie 1 is een apple cinema display, maar deze is bijna 1000 euro. Ik ben gegaan voor de hazro hz27wc een scherm met exact hetzelfde paneel als de apple en ook met een glasplaat er voor net als apple. Het beeld is echt fantastisch, en hij kost nog niet de helft van de apple. Misschien iets voor jullie?
Er zijn echter maar 2 schermen die hier aan voldoen. Optie 1 is een apple cinema display, maar deze is bijna 1000 euro. Ik ben gegaan voor de hazro hz27wc een scherm met exact hetzelfde paneel als de apple en ook met een glasplaat er voor net als apple. Het beeld is echt fantastisch, en hij kost nog niet de helft van de apple. Misschien iets voor jullie?
Wauw Ferdi,.. das weinig zeg,.. 2 keuzes,..
ik keek eerst naar een latop,.. en moest aardig zoeken om iets te vinden wat niet zo naar glanst,.. want daar kan ik weer niet tegen,.. zo zie je ieder heeft zo zn eigen nieten en wellen,..
,..
ik keek eerst naar een latop,.. en moest aardig zoeken om iets te vinden wat niet zo naar glanst,.. want daar kan ik weer niet tegen,.. zo zie je ieder heeft zo zn eigen nieten en wellen,..

Ja er zijn veel mensen die niet tegen de reflecties kunnen, dat is weer de keerzijde. Door de plaatsing van het scherm kun je reflecties wel voorkomen, en foto's bewerken doe ik toch vaak 's avonds en dan heb je nauwelijks reflecties.
Ik heb met zo'n coating het idee dat ik constant door een boterhamzakje kijk, de foto's hebben ook geen echte glans dan.
Ik heb met zo'n coating het idee dat ik constant door een boterhamzakje kijk, de foto's hebben ook geen echte glans dan.
- Patrick
- Clublid
- Contacteer:
Glans is niet een ander woord voor goed hoor.
Het is maar wat je wilt. Ik heb op zowel mijn laptop als mijn netbook bewust gekozen voor een mat scherm.... wat nog niet eens zo simpel is. Als je reflecties weet te voorkomen kan een glanzend scherm natuurlijk best werken. Dat hangt dus af van de ruimte en de tijden dat je erachter gaat zitten.