Nikon 1

Discussies over fotografie met 1 serie.
ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 1

Bericht door ReneG » vr sep 23 2011 4:46 pm

ArendV schreef:In het volgende interview van imaging resource een aantal interessante vergelijkingen met de D3.
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1316730752.html
Als die getallen kloppen belooft dat wat voor de toekomst! :shock: Ook van DSLR's....
Spul waarmee je foto's maakt...

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr sep 23 2011 6:49 pm

ArendV schreef:In het volgende interview van imaging resource een aantal interessante vergelijkingen met de D3.
http://www.imaging-resource.com/NEWS/1316730752.html
Interessant, dank.
Willem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr sep 23 2011 8:11 pm

Het lijkt er wel op dat in de Nikon 1 wat revolutionaire verwerkingssoftware en wat baanbrekende sensor-uitlees-technologie zit. Als het waar is dat een vergelijking met de D3 al gemaakt kan worden belooft dat wat voor de toekomst.
Met andere woorden: als die vooruitgang geïmplementeerd wordt in de komende DSLR's zijn die de concurrentie zeker weer even de baas. De Nikon 1 als wegwijzer voor de D4 en later de D800?
Maar voorlopig worden de sensoren weer extern gemaakt, door welk bedrijf is (nog) niet bekend. Hoewel Nikon wel claimt ze ontwikkeld en ontworpen te hebben.
Hoe zou de Nikon line-up er over vijf jaar uitzien? Gaan de Coolpixen en DX'en op de helling?
Ben benieuwd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za sep 24 2011 9:03 am

Afbeelding

Dit is niet de gebruiksaanwijzing. Een SB-600 Ligt er bovenop om een indruk van het formaat. Op de bovenkant ook nog een oversized USBstick met foto's van de One serie. Een boek met alleen One foto's dat Nikon in een beperkte oplage heeft gemaakt.

Enkele One foto's van de introductie en de 2 one's:
http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... ?start=all" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op za sep 24 2011 4:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulus van Aken
Forumlid
Forumlid

Bericht door Paulus van Aken » za sep 24 2011 2:10 pm

Vraag me af wat de zin van zo'n ding is, wisseloptiek, maar geen zoeker, dus sta je met dat ding in de ruimte te zwaaien, en kun je vaak geen bliksem zien. Bovendien zo'n klein formaat sensor, dat de ruis welhaast onderdeel van het beeld moet worden.....
En dat alleen omdat sony met zo'n prul komt.
D7000 met MB-D11, 16-85, micro Nikkor 2,8 105, 35-1.8, 70-300, 50-1.8, en Tokina 10-17 en 12-24, benevens 2 SB600
en nog F801s met glaasjes.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za sep 24 2011 4:31 pm

Ik vraag me af hoe de vergelijking met de P7100 zal uitvallen.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Starred

Bericht door Starred » za sep 24 2011 5:20 pm

Paulus van Aken schreef:Vraag me af wat de zin van zo'n ding is, wisseloptiek, maar geen zoeker, dus sta je met dat ding in de ruimte te zwaaien, en kun je vaak geen bliksem zien. Bovendien zo'n klein formaat sensor, dat de ruis welhaast onderdeel van het beeld moet worden.....

Je kunt beter eerst iets meer er over lezen voordat je je conclusies trekt :wink2:

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za sep 24 2011 5:45 pm

Starred schreef:
Paulus van Aken schreef:Vraag me af wat de zin van zo'n ding is, wisseloptiek, maar geen zoeker, dus sta je met dat ding in de ruimte te zwaaien, en kun je vaak geen bliksem zien. Bovendien zo'n klein formaat sensor, dat de ruis welhaast onderdeel van het beeld moet worden.....

Je kunt beter eerst iets meer er over lezen voordat je je conclusies trekt :wink2:

Die optische zoeker is echt een gemsite kans; het is dat de Fuji X100 zo'n dramading is qua bediening..... en dat NX2 die Fuji Raw files niet pruimt ........
Eroe Nazionale

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » za sep 24 2011 5:53 pm

Een optische zoeker op een J1 of V1 met wissellenzen/ zoomlenzen? Lijkt me niet praktisch.

Groet Hans.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za sep 24 2011 6:40 pm

Waarom dat dan niet? De X100 heeft ook een optische zoeker en de M9 ook. Er gaat niets boven een optische zoeker.
Eroe Nazionale

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo sep 25 2011 1:52 am

X100 heeft vaste lens met vaste brandpuntsafstand. Daar werkt een optische zoeker prima.

Leica is een hoofdstuk apart. Ik ken de M modellen van Leica niet in detail, mogelijk raaskal ik wel.
Met dat ik de lens wissel, moet er een aangepast kader in de zoeker zijn. Als het geen zoomzoeker is kun je maar een beperkt aantal kaders inspiegelen. Andere kaders komen uit losse opzetzoekers; ook al omdat lenzen door hun omvang de zoeker kunnen blokkeren.
Technisch allemaal geen probleem, maar ik moet die opzetzoekers wel kopen.

Mijns inziens levert een elektronische zoeker voor de V1 minder beperking op voor de gebruiker en het ontwerp voor zowel camera als lens.

Groet Hans.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 25 2011 11:24 am

D. Haaksma schreef: Toch vraag ik mij wel een paar dingen af.
Zowel technisch als persoonlijk.

Hoe lang gaat b.v dat sluiterke mee?
Tot 60 bps. :shock:
De camera werkt helemaal niet met een mechanische sluiter. Het wordt simpel elektronisch geregeld.
Focus loopt via de sensor, dus de sensor wordt niet afgeschermd of afgesloten.
Misschien dat er hooguit een "hulpsluiter" wordt gebruikt om de sensor af te schermen tegen stof bij wisseling van lenzen, maar dat is mij niet bekend.

Met focus geregeld vanaf de sensor zelf heb je ook geen last van back- en frontfocus. Het klopt altijd (tenminste als de scherpstelling gebeurd bij gesloten diafragma).
Ik ben wel benieuwd naar juist deze details hoe dat in zijn werk gaat. Deze sensortechnologie in een DSLR gebruikt belooft wat voor de toekomst. Als concept in de werking feitelijk simpeler van opzet, minder problemen, meer betrouwbaar, sneller.
Vriendelijke groet, Léon Obers

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » zo sep 25 2011 11:56 am

De J1 heeft een elektronische sluiter van 1/16000 tot 30 sec. Of de sensor is afgesloten tijdens lenswissel wordt niet over gesproken.
De V1 heeft een mechanische spleetsluiter van 1/4000 tot 30 sec en een elektronische sluiter van 1/16000 tot 30 sec.

Groet Hans.

Toegevoegd: er is een stofverwijderingssysteem in de vorm van een "glas voor stofbescherming".

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 25 2011 12:50 pm

Maar afgezien of de sluiters van de camera's geheel elektronische zijn of een combinatie met een mechanische sluiter, bij een instelling van 60 beeldjes per seconde (film) waar D. Haaksma naar refereert staat het ding in dat geval continue open.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di sep 27 2011 7:43 am

M'n eerste review:
http://www.camera2go.nl/digitale-camera ... 0%99s.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Terug naar “1 serie”