gezocht: Advies voor een goede portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
strangeartefact
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: gezocht: Advies voor een goede portretlens

Bericht door strangeartefact » vr sep 16 2011 2:53 pm

Ik kijk ook al poosje naar dit objectief als aanvulling, ga hem eerst proberen of het echt een fijn brandpunt voor mij is, over de kwaliteiten maak ik me weinig zorgen, mede door voorbeelden ook weer in dit draadje.

Peter
Bijna leeg hier....

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 16 2011 4:05 pm

midge schreef:Dank voor jullie snelle reactie,
@ henkk, die reflexie's treden die op bij sterke lichtinval of is dat ook nog gerelateerd aan het diafragma? Ik heb wel het draadje gevolgd over de af50mm met lensflare, neem aan dat dit hetzelfde is.
Nee, lensflare is iets wat optreedt binnen de lens door licht dat er van buiten op valt, reflectie via de sensor is tussen de achterkant van de lens en de sensor. Het ziet er ook heel anders uit.
zie bijv. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... t&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
De bedoelde reflectie is inderdaad gerelateerd aan het diafragma (hoe kleiner diafragma, des te kleiner maar ook des te feller is de reflectie). Zo'n reflectie (hot spot) zit in het midden van het beeld. Het is vooral zichtbaar bij donkere onderwerpen in het centrum van het beeld met een fel lichte omgeving. Maar mogeljk heeft de 85/1.8D er helemaal geen last van.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

CedricV

Bericht door CedricV » vr sep 16 2011 4:55 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 16 2011 5:17 pm

@CedricV: je kan overigens tegenwoordig ook bij Nikon terecht voor plastic spullen hoor. Gelukkig gebruiken ze in de regel heel redelijk plastic (daar zit echt verschil in!). :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

CedricV

Bericht door CedricV » vr sep 16 2011 9:52 pm

Delete
Laatst gewijzigd door CedricV op za aug 25 2012 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za sep 17 2011 12:29 pm

Ach, eigenlijk vind ik dat plastic niet zo'n probleem. Het is eigenlijk wel mooi dat het er is. Want daardoor kunnen goedkope objectieven gefabriceerd worden. Later groei je vanzelf wel door naar serieuzere objectieven als fotografie echt iets voor je is.

Mijn meest plastic aanvoelende objectief is trouwens mijn Nikon 50mm f1.8D. Maar ja, voor dat geld... En optisch is ie geweldig. En stuk gaan, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Dat lees ik vaker over Nikon AFS 24-70 f2.8's, en die voelt echt niet goedkoop aan!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » zo sep 18 2011 10:03 pm

Iedereen bedankt voor de vele reactie's, was even twee dagen in leeuwarden (vliegshow).
Ik was nog in arnhem geweest bij camex, ze kunnen binnenkort het objectief in huis hebben en dan kijk ik goed of ik een situatie kan fotograferen met een donkere middenpartij en veel licht erom heen met een geknepen diafragma. Wat ik me nog afvraag: Bedien je de diafragma nou met de ring op het objectief of kan dit ook nog met de voorste wieltje van de camera?
groet,

Midge

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma sep 19 2011 10:15 am

midge schreef:IWat ik me nog afvraag: Bedien je de diafragma nou met de ring op het objectief of kan dit ook nog met de voorste wieltje van de camera?
Objectief op kleinste diafragma instellen en vergrendelen; diafragma op de camera verstellen met het voorste instelwieltje.
Jur

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma sep 19 2011 2:16 pm

Jur schreef:
midge schreef:IWat ik me nog afvraag: Bedien je de diafragma nou met de ring op het objectief of kan dit ook nog met de voorste wieltje van de camera?
Objectief op kleinste diafragma instellen en vergrendelen; diafragma op de camera verstellen met het voorste instelwieltje.
Dit lees ik vaker. Maar volgens mij kun je bij een aantal Nikon body's, mischien wel allemaal, ook in het menu kiezen voor gebruik van de diafragmaring. Het kan bij mijn S5pro (gebaseerd op de D200) in ieder geval wel.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door jan » ma sep 19 2011 2:37 pm

In de handleiding (1m2 papier) van de 50mm f/1.8 D staat het volgende: For programmed auto or shutter-priority auto exposure shooting, use the minimum aprture lock lever to lock the lens aperure at f/22.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma sep 19 2011 2:49 pm

jan schreef:In de handleiding (1m2 papier) van de 50mm f/1.8 D staat het volgende: For programmed auto or shutter-priority auto exposure shooting, use the minimum aprture lock lever to lock the lens aperure at f/22.
Zou kunnen heb dit objectief ook maar niet de gebruiksaanwijzing gelezen. Wat ik beschrijf kan echter zeker. Het is maar wat je handiger vindt.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma sep 19 2011 2:49 pm

Frank R schreef: Dit lees ik vaker. Maar volgens mij kun je bij een aantal Nikon body's, mischien wel allemaal, ook in het menu kiezen voor gebruik van de diafragmaring. Het kan bij mijn S5pro (gebaseerd op de D200) in ieder geval wel.
Op een aantal camera's (o.a. D2x, D300, D700) kan dat inderdaad (met verlies van de Live View functie, voorzover van toepassing). De D90 heeft die optie niet! Met het toenemend beschikbaar komen van G-objectieven vind ik het persoonlijk ook niet meer zo handig om met sommige andere objectieven nog de diafragmaring te blijven gebruiken.
Jur

midge
Forumlid
Forumlid

Bericht door midge » za sep 24 2011 9:28 pm

Hallo allemaal,
vandaag naar Urk geweest voor de curcus Capture NX2 gevorderd, was leerzaam en vermakend.
Tevens heb ik daar de nikon AF85mm 1.8D op m'n d90 body mogen proberen en ik moet zeggen dat het eigenlijk tegen viel, het objectief had af en toe moeite om scherp te stellen. ( of de camera). Ook heb ik geprobeerd hoe dat de AF85mm omgaat met tegenlicht situaties, hierbij viel die zwaar door de mand, scherpstellen was lastig en duurde lang en de schijnsel van de lens op de sensor en terug was duidelijk zichtbaar. Hierna heb ik even de AFS50mm 1.8g geprobeerd welke sneller focuste en met tegenlicht geen moeite had. Nog niet aangeschaft maar dat laat denk ik niet lang op zich wachtten.
bijgaand een afbeelding met de AF85mm 1.8d

groet,

Midge
1.
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za sep 24 2011 9:54 pm

Tja, met dit soort overbelichte delen in je onderwerp kun je 85% van alle bestaande lenzen wel verkeerd laten presteren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

benno_
Forumlid
Forumlid

Bericht door benno_ » ma okt 17 2011 11:20 pm

Bij deze discussie mis ik het verschil tussen een FX en DX camera.
Maar wellicht is er geen verschil bij de keuze van de portretlens.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”