Nikkor AF-D 60mm of toch de AF-S 40mm.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikkor AF-D 60mm of toch de AF-S 40mm.
Ik ben van plan om in de toekomst een lens aan te schaffen voor macro/close-up werk.
Dit is voor mij niet heel serieus, tenminste nog niet. Het objectief komt op een D7000.
De 60 mm is al een oud model en er zullen wel veel reviews over zijn op dit forum, maar de 40 mm
kom ik nog weinig tegen op dit forum. Ik vraag mij af welk objectief kwalitatief beter is. Ik nijg zelf meer naar de 60 mm
vanwege de langere brandpuntafstand.
Dit is voor mij niet heel serieus, tenminste nog niet. Het objectief komt op een D7000.
De 60 mm is al een oud model en er zullen wel veel reviews over zijn op dit forum, maar de 40 mm
kom ik nog weinig tegen op dit forum. Ik vraag mij af welk objectief kwalitatief beter is. Ik nijg zelf meer naar de 60 mm
vanwege de langere brandpuntafstand.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Nikkor AF-D 60mm of toch de AF-S 40mm.
De AF 60D kun je ook op een balg gebruiken omdat hij een diafragma ring heeft.
De AF-S G heeft geen diafragmaring en gaat op een balg dus alleen op het kleinste diafragma. Er zijn meen ik wel tussenringen met elektronische gegevensovedracht.
Voor vergrotingen boven 1:1 gebruik ik de 60 mm AF-D en een balg; m'n - veelgeroemde - 105/2.8 VR gebruik ik alleen voor opnamen tot 1:1 (en ook wel veel voor algemeen werk).
Er is trouwens ook nog een 85 mm DX Micro Nikkor. Ook een G-type.
Succes met de keuze!
De AF-S G heeft geen diafragmaring en gaat op een balg dus alleen op het kleinste diafragma. Er zijn meen ik wel tussenringen met elektronische gegevensovedracht.
Voor vergrotingen boven 1:1 gebruik ik de 60 mm AF-D en een balg; m'n - veelgeroemde - 105/2.8 VR gebruik ik alleen voor opnamen tot 1:1 (en ook wel veel voor algemeen werk).
Er is trouwens ook nog een 85 mm DX Micro Nikkor. Ook een G-type.
Succes met de keuze!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Wat ga je fotograferen?
De 40mm is pas sinds eind augustus verkrijgbaar, dus zo veel mensen zullen 'm nog niet hebben.
Hier lees je een test:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... afs40f28dx" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het voor jou nog niet speelt, kun je ook even wachten, al was het maar om de prijzen af te wachten (lees: dalen).
De werkafstand bij maatstaf 1:1 is iets meer dan 3 cm tot de frontlens, wat erg kort is.
De 60mm is een hele homp, omdat dat ook een FX lens is.
Voor DX gebruik zou je ook naar de 85mm kunnen kijken.
Groet Hans.
Hier lees je een test:
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-a ... afs40f28dx" onclick="window.open(this.href);return false;
Als het voor jou nog niet speelt, kun je ook even wachten, al was het maar om de prijzen af te wachten (lees: dalen).
De werkafstand bij maatstaf 1:1 is iets meer dan 3 cm tot de frontlens, wat erg kort is.
De 60mm is een hele homp, omdat dat ook een FX lens is.
Voor DX gebruik zou je ook naar de 85mm kunnen kijken.
Groet Hans.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik zou ze beide niet nemen als enige macro-objectief. Ze hebben allebei een korte werkafstand. Ik heb zelf de AFS 60mm en die is voor veel werk gewoon niet echt bruikbaar. Het is overigens wel een topobjectief, met name ook voor portretten.
Iets rond de 100mm is veel handiger om te hebben. Die zijn van verschillende partijen te koop. Slechte zitten er eigenlijk niet tussen. Ik vind de Nikon AFS 105 f2.8 VR de mooiste, met name door de AFS motor, maar het is ook de duurste. Mooie objectieven in dit bereik zijn verder:
Tamron 90mm
Sigma 105mm
Tokina 100mm
Al deze objectieven doen het ook prima op een FX camera, dus dat is ook een voordeel bij een eventuele overstap in de toekomst. Iets dat je met de Nikon AFS 85mm f3.5 DX niet hebt.
Welke je uit dit rijtje ook kiest; je krijgt optisch prachtige objectieven in handen. De verschillen zitten in de bouw en het gebruik ervan. Maar dan nog is het allemaal prima. Ik zou naar een goed gesorteerde winkel gaan en ze eens gaan vasthouden. Kijken welke je het meest aanspreekt.
Goede jacht!
Iets rond de 100mm is veel handiger om te hebben. Die zijn van verschillende partijen te koop. Slechte zitten er eigenlijk niet tussen. Ik vind de Nikon AFS 105 f2.8 VR de mooiste, met name door de AFS motor, maar het is ook de duurste. Mooie objectieven in dit bereik zijn verder:
Tamron 90mm
Sigma 105mm
Tokina 100mm
Al deze objectieven doen het ook prima op een FX camera, dus dat is ook een voordeel bij een eventuele overstap in de toekomst. Iets dat je met de Nikon AFS 85mm f3.5 DX niet hebt.
Welke je uit dit rijtje ook kiest; je krijgt optisch prachtige objectieven in handen. De verschillen zitten in de bouw en het gebruik ervan. Maar dan nog is het allemaal prima. Ik zou naar een goed gesorteerde winkel gaan en ze eens gaan vasthouden. Kijken welke je het meest aanspreekt.
Goede jacht!
- pacha
- Forumlid
- Contacteer:
Wil je beestjes fotograferen van dichtbij,
dan lijkt de 40mm. me niet zo handig,
60mm. is dan beter geschikt.
Ik gebruik zo'n 'oud model' 60mm. 2.8D, op een D7000 camera, en ben er zeer tevreden over.
Wil je vlinders, libellen enz. fotograferen dan is 60mm. zelfs te kort.
Misschien is het raadzaam, om vooraleer aan te kopen, beide objectieven die je in gedachten hebt, zelf uit te testen.
Dit kan wellicht op verschillende manieren,
- bij de handelaar.
- de objectieven huren, indien mogelijk.
- uitproberen, bij een bevriend fotograaf, die dergelijke objectief in zijn bezit heeft.
- uitproberen bij iemand die het objectief, tweedehands aanbied, in dit geval wellicht nog niet op de 40mm. van toepassing.
Er gaat niks boven, zelf uitproberen, op je eigen camera.
Succes bij je keuze.
dan lijkt de 40mm. me niet zo handig,
60mm. is dan beter geschikt.
Ik gebruik zo'n 'oud model' 60mm. 2.8D, op een D7000 camera, en ben er zeer tevreden over.
Wil je vlinders, libellen enz. fotograferen dan is 60mm. zelfs te kort.
Misschien is het raadzaam, om vooraleer aan te kopen, beide objectieven die je in gedachten hebt, zelf uit te testen.
Dit kan wellicht op verschillende manieren,
- bij de handelaar.
- de objectieven huren, indien mogelijk.
- uitproberen, bij een bevriend fotograaf, die dergelijke objectief in zijn bezit heeft.
- uitproberen bij iemand die het objectief, tweedehands aanbied, in dit geval wellicht nog niet op de 40mm. van toepassing.
Er gaat niks boven, zelf uitproberen, op je eigen camera.
Succes bij je keuze.
Nikon D7000, en wat glas.
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://blog.seniorennet.be/pacha/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Tot zover alvast bedankt voor de adviezen.
De reden dat ik over deze objectieven begon is dat ik nog niet weet of macro iets voor mij is.
de 40mm is redelijk betaalbaar en de 60 mm AF-D tweedehands ook.
Ik vind het zonde om bv. een 105 macro aan te schaffen voor een hoop geld, en er dan achter te komen
dat macro niet je voorkeur heeft. Verder leek 60mm een mooi brandpuntafstand voor close-up van voorwerpen buiten.
Maar inderdaad is een tweedehands tokina ook nog wel te betalen, en dan heb je wel de 100 mm.
Dit zou dan ook nog een optie zijn.
De reden dat ik over deze objectieven begon is dat ik nog niet weet of macro iets voor mij is.
Ik vind het zonde om bv. een 105 macro aan te schaffen voor een hoop geld, en er dan achter te komen
dat macro niet je voorkeur heeft. Verder leek 60mm een mooi brandpuntafstand voor close-up van voorwerpen buiten.
Maar inderdaad is een tweedehands tokina ook nog wel te betalen, en dan heb je wel de 100 mm.
Dit zou dan ook nog een optie zijn.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso
Groet Giso
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
De goedkoopste start in macro is een omkeerring. Hierover zijn div. draadjes in het forum.
Het is aan de andere kant wellicht niet de gemakkelijkste ingang.
Het is aan de andere kant wellicht niet de gemakkelijkste ingang.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- John'47
- Forumlid
Nu ben ik geen fanatieke macro-fotograaf, maar de 60 mm Micro-Nikkor met een paar automatische tussenringen (AF en lichtmeting-koppeling blijft dan in stand) geeft mij enorm veel plezier. Je kunt dan heuse macro-foto's maken hoewel het wat onhandig werken is bij schrikachtige beestjes omdat je vlak bovenop je onderwerp komt met je frontlens.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Waarom ook nog tussenringen John? Het objectief gaat als tot 1:1...John'47 schreef:Nu ben ik geen fanatieke macro-fotograaf, maar de 60 mm Micro-Nikkor met een paar automatische tussenringen (AF en lichtmeting-koppeling blijft dan in stand) geeft mij enorm veel plezier. Je kunt dan heuse macro-foto's maken hoewel het wat onhandig werken is bij schrikachtige beestjes omdat je vlak bovenop je onderwerp komt met je frontlens.
Hoewel ik geen DX-fan ben, zou ik zeker de 40mm sterk overwegen. Een goede vriendin van me heeft er direct een gekocht na de marktintroductie en ik kan niet anders zeggen dan dat de resultaten fantastisch zijn. Werkelijk subliem. Dat afgezet tegen de prijs geeft een zeer aanlokkelijk objectief.
Wil je ("als je groot bent") over naar FX dan is natuurlijk de 60mm AF-D de enige keuze, ook al omdat die inderdaad een normale diafragmaring heeft en net als de 40mm een scherpte en contrast waar menig concurrent nog steeds jaloers op is.
Voordeel van de 40mm is ook dat je hem op DX nog redelijk als standaardobjectief kunt gebruiken, wat met de 60mm niet het geval is, die heeft daar een te lange brandpuntsafstand voor.
Wil je ("als je groot bent") over naar FX dan is natuurlijk de 60mm AF-D de enige keuze, ook al omdat die inderdaad een normale diafragmaring heeft en net als de 40mm een scherpte en contrast waar menig concurrent nog steeds jaloers op is.
Voordeel van de 40mm is ook dat je hem op DX nog redelijk als standaardobjectief kunt gebruiken, wat met de 60mm niet het geval is, die heeft daar een te lange brandpuntsafstand voor.
-
- Forumlid
Tja, als je met een 40mm macro gaat bedrijven, ben ik bang dat je inderdaad tot de conclusie gaat komen dat macro niet voor jou is. Persoonlijk begrijp ik dan ook totaal niet wat die 40mm Micro voor nut heeft (voor macrowerk althans), maar dat zal wel aan mij liggen. Zeker als je beestjes wilt gaan fotograferen biedt ook 60mm nmm te weinig werkafstand. Als je je serieus met macro wilt gaan bezighouden zou je eerder aan iets rond de 100mm moeten denken.Giso schreef:Tot zover alvast bedankt voor de adviezen.
- ArendV
- Forumlid
- Contacteer:
@ Giso, je hebt de vraag van Tom nog niet beantwoord, wat ga je fotograferen?
Zijn dit statische onderwerpen als bloemen of bewegende en schuwe onderwerpen als insecten?
Voor bloemen en andere statische onderwerpen zal die 40mm zeker voldoen.
Als je voornamelijk insecten wilt gaan fotograferen, dan zou ik het advies van Patrick hierboven volgen voor een betaalbaar macro objectief van rond de 100mm.
Zijn dit statische onderwerpen als bloemen of bewegende en schuwe onderwerpen als insecten?
Voor bloemen en andere statische onderwerpen zal die 40mm zeker voldoen.
Als je voornamelijk insecten wilt gaan fotograferen, dan zou ik het advies van Patrick hierboven volgen voor een betaalbaar macro objectief van rond de 100mm.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
-
- Forumlid
Ik heb zelf de 85mm gehad en vond die echt fantastisch voor het geld. Uiteindelijk heb ik de stap gemaakt naar een 150mm Sigma maar die is dan ook een hele hap duurder. 40mm lijkt mij persoonlijk erg kort voor macro. Houdt verder ook rekening met de rest van je lenzen. Een macrolens kun je namelijk ook prima gebruiken als bijvoorbeeld een portretlens.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
http://www.flickr.com/photos/co-axial/
Zoals wel vaker ben ik het maar zeer ten dele of in het geheel niet eens met sommige anderen die reageren.
Inderdaad is een 40mm voor DX of een 60mm voor FX een vrij "kort" objectief.
Dat wil niet zeggen dat het niet of minder bruikbaar is.
Niet-bewegende objecten kunnen sowieso al prima worden vastgelegd, dieren die opgeschrikt kunnen worden omdat "de werkafstand te klein is" zullen ook door wat langere objectieven opgeschrikt kunnen worden.
Ik vind dit 40mm-objectief ontzettend goede resultaten geven, ook vind ik het een beetje onzin het nut van dit objectief te betwijfelen. Je zou dan net zo goed het nut van DX kunnen betwijfelen. Immers werd voor volkleinbeeld, pardon FX, ook nooit het bestaansrecht van de 55mm en 60mm-Micro Nikkors in twijfel getrokken.
Ook komt weer de opinie naar boven dat een macro-objectief een goed portret-objectief zou zijn. Dat zou dan inderdaad gelden voor de brandpuntsafstand 60mm, overeenkomend met 90mm voor kleinbeeld. Maar voor portretten is het nog maar de vraag of je de fabuleuze scherpte van een macro-objectief wilt hebben. En een dure Micro-Nikkor "zacht " te laten tekenen door bijvoorbeeld een soft-focus voorzet: dat lijkt mij persoonlijk weinig opportuun. Maar het zou natuurlijk kunnen.
Inderdaad is een 40mm voor DX of een 60mm voor FX een vrij "kort" objectief.
Dat wil niet zeggen dat het niet of minder bruikbaar is.
Niet-bewegende objecten kunnen sowieso al prima worden vastgelegd, dieren die opgeschrikt kunnen worden omdat "de werkafstand te klein is" zullen ook door wat langere objectieven opgeschrikt kunnen worden.
Ik vind dit 40mm-objectief ontzettend goede resultaten geven, ook vind ik het een beetje onzin het nut van dit objectief te betwijfelen. Je zou dan net zo goed het nut van DX kunnen betwijfelen. Immers werd voor volkleinbeeld, pardon FX, ook nooit het bestaansrecht van de 55mm en 60mm-Micro Nikkors in twijfel getrokken.
Ook komt weer de opinie naar boven dat een macro-objectief een goed portret-objectief zou zijn. Dat zou dan inderdaad gelden voor de brandpuntsafstand 60mm, overeenkomend met 90mm voor kleinbeeld. Maar voor portretten is het nog maar de vraag of je de fabuleuze scherpte van een macro-objectief wilt hebben. En een dure Micro-Nikkor "zacht " te laten tekenen door bijvoorbeeld een soft-focus voorzet: dat lijkt mij persoonlijk weinig opportuun. Maar het zou natuurlijk kunnen.