rookie zoekt nieuwe lens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Plaats reactie
martien

rookie zoekt nieuwe lens

Bericht door martien » di sep 27 2011 1:00 am

Het moet er maar eens van komen. Op het gevaar af dat dit onderwerp al honderd keer is behandeld (Mods corrigeer maar, maar ik heb het niet gevonden) wil ik de volgende vraag aan dit forum van deskundigen voorleggen.
Ik ben nu bijna 3 maanden in het bezit van de D90 met 18-105 kitlens. Ik heb tot tevredenheid veel foto' s gemaakt. Vooral op de P funktie. Tot nu toe vooral met ISO waardes geëxperimenteerd. Ik maak veel bloemenfoto' s, ook foto's van mijn kleindochter. Maar ik wil mijn keuzes de komende tijd uitbreiden.
Ik heb in een beginnerscursus veel geleerd.
Ik wil mijn lenzen gaan uitbreiden maar zit in een spagaat wat als eerste aan te schaffen.
Mijn budget is beperkt. Ik denk aan een lichtsterke lens.
Ik wil graag tips van jullie met daarbij zoveel mogelijk simpele taal en uitleg.
Ik wacht het af.

jan
Bestuurslid
Bestuurslid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: rookie zoekt nieuwe lens

Bericht door jan » di sep 27 2011 7:25 am

Martien,

Vertel eens wat je wilt vastleggen, in welke bereik zoek je iets want je geeft aan dat je de keuzes de komende tijd wilt uitbreiden. Maar naar welke kant?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » di sep 27 2011 7:38 am

Je kunt veel kanten op.
Je kunt je huidige voorkeur aan fotografie opfrissen door een lichtsterke lens met een vast brandpunt te kopen. Zo'n lens wordt ook wel prime genoemd. Nikon heeft een paar betaalbare lenzen die geschikt zijn voor portretten en bloemen zoals de 50mm met lichtsterktes 1.8 of 1.4 en de 85mm met lichtsterkte 1.8 (of als je wat meer te besteden hebt de Sigma 1.4 85 mm of nog wat duurder de Nikon 1.4 85mm)
Je kunt ook je soort onderwerpen uitbreiden. Je kunt bijvoorbeeld meer in het groothoek-bereik gaan werken of in het tele-bereik. Zie daarvoor de talloze draadjes bij de lenstypen die ik hier noem.
Veel plezier met kiezen! :)
Nikon D810, Sony RX1R II. 

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » di sep 27 2011 10:10 am

Lichtsterke lens en beperkt budget helpt elkaar niet. Dan kom je toch snel uit op de Nikon 35 f/1.8, de door John genoemde lenzen of de Tamron 17-50 f/2.8.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

martien

Bericht door martien » di sep 27 2011 11:37 am

Beperkt budget klinkt natuurlijk onduidelijk. Ik bedoel daarmee in de richting van 300 euro. Wat ik wil gaan vastleggen kan echt alle kanten op. Ik ga bijv binnenkort naar Zwitserland. Ik denk dat daar genoeg is te fotograferen op landschapsgebied. Portretten vind ik mooi, maar ook de eerder genoemde onderwerpen.
De keuzes die jullie tot nu toe voorstellen, is het voor een beginner te begrijpen waar hij dan op moet letten bij aanschaf?

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di sep 27 2011 11:53 am

Het allround objectief bestaat niet, tenzij je naar een superzoom als de 18-200mm gaat, maar ik zou dit kwalitatief niet als een upgrade beschouwen voor de 18-105mm.

Je noemt heel veel verschillende "fototargets".
Bloemen - micro-nikkor 40mm
Landschap - groothoek zoom als de Tokina 12-24mm (hoewel landschap ook prima met een tele-objectief gaat).
Wil je meer zoom, dan is de Nikkor 55-300 of 70-300 de logische volgende stap.

Persoonlijk kan ik je uit eigen ervaring de Nikkor 35mm f/1.8 DX aanraden.
Je zult zien dat je anders gaat fotograferen met een prime en je kunt er zowel landschaps-, stads- als mensen- (meer romp dan gezicht alleen) fotografie mee bedrijven en hij is lekker lichtsterk (handig in een museum zonder flits), dus erg allround in mijn beleving.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

John'47
Forumlid
Forumlid

Bericht door John'47 » di sep 27 2011 11:53 am

De vraag stellen zal wel weer betekenen "de vraag beantwoorden"
Kennelijk zijn wij niet duidelijk geweest??
Voor ongeveer 300 max kun je de volgende leuke lenzen kopen:
De Nikon AF_D 50 mm 1.8 voor ongeveer 120 euro: mooi voor portretten
De Nikon AF-S 35 mm 1.8 voor ongeveer 179 euro: deze lens geeft ongeveer dezelfde verhoudingen als je met het blote oog ziet, erg mooi in zijn verhoudingen tussen licht en donker
De Lens-baby creative composer voor ongeveer 180 euro, leuk om te spelen met effecten als scherp, onscherp en om te spelen met vervreemding
Andere Lens-baby's, die variëren op datzelfde thema
De Nikon AF-S 40mm micro voor het maken van macro-foto's van in het onderwerp bloemen dat je noemt
Een Samyang 8 of 14 mm lens: beide supergroothoek of zelfs fisheye: lees er hier op het forum eens wat over: sommigen vinden het gaaf anderen gruwen
De Nikor AF-D 85 mm 1.8 voor ongeveer 350 euro: super voor portretten, vooral als je wegens verlegenheid wat onopvallender wilt werken (verlegenheid van je model of van jezelf :mrgreen: )
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 27 2011 1:09 pm

Ik zou aanraden eerst eens een programma als Exposure Plot te gebruiken. Kijk eens welke brandpuntsafstanden je in de praktijk veel gebruikt. Gebruik je erg vaak 18mm, dan kijken naar een supergroothoek. Erg veel boven de 100mm? Dan een 70-300 VR. Ergens er tussenin; kijken naar een of twee van de genoemde lichtsterke primes.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di sep 27 2011 1:24 pm

Volgens mij moet je eens kijken naar een 60 of 70mm macro-objectief.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

martien

Bericht door martien » di sep 27 2011 7:50 pm

Patrick schreef:Ik zou aanraden eerst eens een programma als Exposure Plot te gebruiken. Kijk eens welke brandpuntsafstanden je in de praktijk veel gebruikt. Gebruik je erg vaak 18mm, dan kijken naar een supergroothoek. Erg veel boven de 100mm? Dan een 70-300 VR. Ergens er tussenin; kijken naar een of twee van de genoemde lichtsterke primes.
Dank je Patrick, dat lijkt interessant!
Heb het net gedownload. Is dat een kwestie van een directory foto's aanklikken en dan analyseren?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 27 2011 11:28 pm

martien schreef:Heb het net gedownload. Is dat een kwestie van een directory foto's aanklikken en dan analyseren?
Volgens mij wel. Maar ik heb het al heel lang niet meer gebruikt. Ik heb al een tas vol objectieven en het dus niet meer echt nodig... :mryellow:

Ik ben wel benieuwd of het ook met NEF bestanden werkt/ Kan je dat melden als je het weet?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » wo sep 28 2011 12:45 pm

Patrick schreef:Ik ben wel benieuwd of het ook met NEF bestanden werkt/ Kan je dat melden als je het weet?
Op de website staat: ExposurePlot (former FocalPlot) is a new free utility that analyzes your usage of the focal length of your lenses (jpeg only).
Dus helaas geen NEF (en heb ik er niets aan). Kent iemand een dergelijk progje dat wel NEF's ondersteunt?
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”