1e keer familiefotografie.

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

1e keer familiefotografie.

Bericht door jettiny » vr sep 30 2011 7:16 pm

Beste mensen,

Een paar weken geleden voor de eerste keer familiefotografie geoefend.
Graag jullie op of aanmerkingen om de kwaliteit op een hoger peil te krijgen.

Lokatie; omgebouwde huiskamer, ramen afgeplakt met zwart landbouwplastic, en de vloer van de "set" voorzien van witte papieren stroken van de rol.

Twee statieven met swivels en witte doorzichtige paraplu's van 80 cm doorsnede.
Twee daglichtlampen voor de scherpstelling en twee Metz flitsers erboven op.
Triggerset phottix Strato.
Gebruikte objectieven Tamron 90 mm 2.8 en de 17-50 mm 2.8 van Tamron.
En dan natuurlijk de Nikon D80.

Voornamelijk zijn de paraplu's op tien voor twee geplaatst en een graad of 30 schuin naar beneden gericht boven de hoofden.
1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding

Vrgr.
Tiny

wim janssen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: 1e keer familiefotografie.

Bericht door wim janssen » vr sep 30 2011 7:44 pm

Ik vind het een prima serie. Ik wil mij er ook nog eens in verdiepen, maar ik zie wel dat jij al veel verder bent.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Marwo » vr sep 30 2011 7:55 pm

Dacht eerst dat foto 6 en 7 niet gecentreerd in kader stonden, totdat ik de foto opende. :o
Ziet er gezellig uit, en ik denk dan ook dat andere mensen (klanten) dit al gauw kopen.. :wink:
in mijn DoKa zie ik niets...

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » vr sep 30 2011 8:35 pm

Ik vind het er ook heel gezellig uitzien. Volgens mij is het technisch best heel erg op orde, maar ik heb er ook niet vreselijk veel verstand van. Misschien zijn er wel puntjes van kritiek, maar ik zie ze zo snel nog niet.
Dus volgens mij is deze oefening heel geslaagd, Tiny! Ik wou dat ik het kon in ieder geval!
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

Paul de Graaf

Bericht door Paul de Graaf » vr sep 30 2011 9:10 pm

Een hele mooie serie, alleen vraag ik me bij foto 1 af of het meisje misschien een beetje (te) dicht voor de ronding van je achtergrond zit, daar zie ik schaduw, ik weet het, als je een hond wil slaan kun je altijd een stok vinden, en het is ook niet dat het de foto afbreekt of echt storend is, maar ik vroeg het me gewoon af.

Groeten,

Paul

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » vr sep 30 2011 11:03 pm

Iedereen hartelijk dank voor de reacties. :D
@ Paul, bij foto 1 is alles wat je ziet schaduw, wellicht wat meer moeten verlichten, of de compostie nog wat moeten veranderen zodat het minder opvalt.

@ Zelfontspanner dank voor de aandachtspunten, ik kan me er wel in vinden.
Van foto 4 had ik nog wel een andere waar zijn arm er helemaal op stond, maar die was minder stoer dan deze vond ik.
De laatste 4 foto's heb ik de flitsers gelijke waarde gegeven in tegenstelling tot wat hoort, maar heb wel de afstanden van de statieven ongelijk gezet.
Mijn zorg was, dat een eventuele schaduw van iemands gezicht op een ander zijn/haar gezicht zou vallen.
Had ik wellicht een flitser frontaal naar de groep moeten plaatsen?
Dat proberen we een volgende keer weer uit.

vrgr
Tiny

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JacTrum » za okt 01 2011 12:11 am

Nee, een flitser frontaal had toch ongewenste schaduwen gegeven. Ik vind het een erg leuke serie Tiny! Alleen de trompettist is niet optimaal belicht.
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za okt 01 2011 9:01 am

Jactrum bedankt voor de reactie. :D
Voor wat betreft de trompettist zou ik graag wat nadere info willen aub, zodat ik dat een volgende keer beter kan doen.

vrgr
Tiny

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » za okt 01 2011 9:15 am

Mooi gedaan hoor, goed te zien dat je er veel aandacht aan hebt besteed ! Wat betreft trompettist die is inderdaad als enige wat minder. Ik weet weinig van flitstechnieken, maar volgens mij moet je een opstelling kiezen die de storende neusschaduw voorkomt.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za okt 01 2011 9:32 am

Dank voor je reactie Frankie, en vwb de neusschaduw ben ik met je eens, dat moet beter.
Nu ben ik een aantal weken verder, en heb in de tussentijd een achtergrondsysteem met een zwart doek aangeschaft.
Nu hoef ik niet meer zo bang te zijn dat de achtergrond wat belicht wordt, het blijft mooi zwart als je een paar dingen in de gaten houdt.
Nu zou ik dezelfde foto wat meer frontaal hebben genomen, ongeveer een hoek van 45 graden met de plu voor de flitser om de schaduwen flink te verzachten.
Bij deze foto is er geen plu voor geplaatst en de flitser stond nagenoeg haaks op de trompettist.
Maar dat is duidelijk te zien.

vrgr
Tiny

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » za okt 01 2011 9:44 am

Ik vind het een prima serie Tiny! Over de schaduw bij foto 1 en de belichting van de trompettist is al genoeg gezegd. Bij de trompettist had je misschien nog wat kunnen doen met een reflectiescherm.
Bij een aantal foto's had je misschien wat ruimer kunnen kaderen (1, 5, 8).
Bij foto 6 zie ik een dubbele catchlight in de ogen. Dat gebeurt mij ook wel bij zo'n lichtopstelling. Ik haal er dan meestal eentje uit :)
Als dit een eerste begin is kunnen we nog veel moois verwachten van je!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za okt 01 2011 11:16 am

Hartstikke bedankt Riemke voor je tips, dat is een goeie van die catchlights.
Het wat jij vind "te krap kaderen" van foto 1 en 5 heeft voor mij twee redenen/oorzaken.
De eerste is dat ik in de huiskamer heb gefotografeerd zoals vermeld, en daardoor stukken van de opzij geschoven spullen helaas noodgedwongen in beeld kreeg.
Dat moest weg uiteraard, dus of bijwerken of croppen.
Ik heb voor de laatste gekozen, maar als ik daardoor ontevreden was geweest met de uitsnede, had ik zeker bijgewerkt.
De tweede is gerelateerd aan de eerste reden, wat beeldvullender vond ik de foto wat meer aanspreken.

vrgr
Tiny

guitargeert
Clublid
Clublid

Bericht door guitargeert » zo okt 02 2011 12:31 pm

Mooie serie zeg!
Ik ben een leek op flitsgebied, maar wat me het eerste opvalt is de ontspannen modellen. Waarschijnlijk ken je ze allemaal persoonlijk en dat maakt de foto's al voor de helft geslaagd! Technisch nog wat oppikken van de experts en dan je eigen studio beginnen!

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo okt 02 2011 12:52 pm

Dank voor je reactie guitargeert. :D

Het is inderdaad een voordeel dat ik de mensen ken.
Dat neemt niet weg dat er toch mensen bij zijn die niet weten hoe ze op de camera moeten reageren.
Ik heb mijn gevoel gevolgd en de nodige kennis opgepikt van diverse sites, en dat invulling gegeven.
Zo heb ik voor deze sessies de shoot met de betrokkenen goed doorgesproken, en verteld/uitgelegd wat de bedoeling is, dat geeft al wat rust.
Als je weet dat het meisje van de eerste foto's de hele week voorafgaande aan de shoot barstte van de maagpijn, en er dan toch ontspannen op komt te staan, dan geeft dat aan dat het voorafgaande gesprek heeft gewerkt als een medicijn.
Daarnaast heb ik de stilte op de "set " doorbroken met muziek.
Gewoon een leuke zender opzoeken met muziek passend aan de jeugdige leeftijd, maakt dat ze zich ook al wat meer op hun gemak voelen.
Voor de moeilijkere gevallen die zich wellicht in de toekomst zich aandienen wil ik wat andere dingen gaan uitproberen.
Een lachzak, een humoristische cd oid.
we zien wel.

vrgr
Tiny

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”