Langs het spoor

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Langs het spoor

Bericht door IAMsterdam » ma okt 03 2011 6:40 pm

Tot op heden heb ik niet veel geplaatst in het beoordelingen gedeelte maar in dit geval ben ik toch wel benieuwd naar jullie ideeën. Het afgelopen weekend fietste ik over de nieuwe spoorbrug bij Zwolle, toevallig net op het moment dat de zon onderging. Ik heb snel een paar foto's genomen omdat het moment toch wel erg mooi was. Hieronder de twee beste die er tussen zaten.

Ik zou graag eens jullie mening weten omtrent de kadering en de do's en dont's bij dit type foto. Ik fotografeer meestal macro en mensen en ben nog aan het zoeken hoe ik dit soort "lijnen" mooi en spannend op de foto krijg. Welke basisregels zie ik hier over het hoofd?

1.
Afbeelding
PHG_5319 by Co-Axial, on Flickr

2.
Afbeelding
PHG_5326 by Co-Axial, on Flickr

Spaar me niet, ik wil graag van jullie leren :D

Paul
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

John'47
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Langs het spoor

Bericht door John'47 » ma okt 03 2011 6:47 pm

Zoek naar het punt waar je het oog van de kijker heen wilt leiden en zorg dat dat punt de aandacht krijgt door verdeling van donker en licht en door lijnen die er heen voeren. Denk ook eens aan de gulden snede.
Op zich leuke foto's, maar mijn oog swerft bij de eerste foto wat zonder rustpunt te vinden.
In de tweede foto blijf ik hangen op het condensspoor van het vliegtuig.
Volgens mij wilde je de nadruk leggen op de kleur van het licht en de glans van de metalen delen van de brug.
Ik weet niet hoeveel bewegingsruimte je daar hebt, maar als dat er is kun je wellicht een iets ander standpunt kiezen waarbij je de lijnen meer gebruikt als gids naar je punt van aandacht. Als dat niet kan kun je misschien met een zoomlens zo'n soort effect bereiken.
En op zich zijn het technisch best gelukte foto's.
Nikon D810, Sony RX1R II. 

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » ma okt 03 2011 6:53 pm

John'47 schreef:Zoek naar het punt waar je het oog van de kijker heen wilt leiden en zorg dat dat punt de aandacht krijgt door verdeling van donker en licht en door lijnen die er heen voeren. Denk ook eens aan de gulden snede.
Op zich leuke foto's, maar mijn oog swerft bij de eerste foto wat zonder rustpunt te vinden.
In de tweede foto blijf ik hangen op het condensspoor van het vliegtuig.
Bedankt John, het lastig op zo'n brug is dat je ook weer niet heel veel opties hebt. Ik zal eens kijken of ik nog eens anders kan snijden om dat wat beter voor elkaar te krijgen. Dat condensspoor shop ik gelijk ook wel weg :D
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11

Germay
Forumlid
Forumlid

Bericht door Germay » ma okt 03 2011 6:55 pm

De zwarte delen mogen wat mij betreft wat lichter het is nu te veel dichtgelopen. :mrgreen:
Wat ik eerst NIKON probeer ik nu te verbeteren.
Met een vriendelijke groet,
Gert.
Camera D7000,en tig lichtsterk glaswerk hangend aan de Black-Rapid.

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » ma okt 03 2011 7:39 pm

Zelfontspanner schreef:De foto's geven mij de indruk dat je daar een mooi moment hebt beleefd dus wat dat betreft zijn ze geslaagd.
Klopt, stom toeval en binnen 5 minuten was de zon weg. Echt veel tijd had ik dus ook niet en de scherpte is daardoor ook niet overal optimaal (foto 1 is rijdend op de fiets genomen :) ) Zeker met het flinke bijsnijden wat ik nu heb gedaan bij foto 1 is dat wel te zien, het gaat me nu vooral even om tips over de lijnen en de kadering.

Enfin, ik ben even wat gaan bijwerken.

1.
Afbeelding
PHG_5319 by Co-Axial, on Flickr

2.
Afbeelding
PHG_5326 by Co-Axial, on Flickr

Beter? Volgens mij is het in elk geval een stap in de goede richting.

John'47
Forumlid
Forumlid

Langs het spoor

Bericht door John'47 » ma okt 03 2011 8:32 pm

Inderdaad al wat spannender van compositie.

george013

Bericht door george013 » ma okt 03 2011 9:13 pm

Het lijnenspel is best leuk maar komt er niet uit.
Probeer je achtergrond, de zonsondergang, meer mee te laten spelen. Krijgen die lijnen gelijk een andere dimensie.
George

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid

Bericht door IAMsterdam » ma okt 03 2011 9:26 pm

george013 schreef:Het lijnenspel is best leuk maar komt er niet uit.
Probeer je achtergrond, de zonsondergang, meer mee te laten spelen. Krijgen die lijnen gelijk een andere dimensie.
George
Enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg? Ik ben het met je eens, maar worstel een beetje met de manier waarop.

Leuke tips trouwens allemaal, ik denk dat ik vaker op deze plek ga posten.

John'47
Forumlid
Forumlid

Langs het spoor

Bericht door John'47 » ma okt 03 2011 9:35 pm

Ideetje: een trin in de verte?
Dan leiden de lijnen ergens heen

george013

Bericht door george013 » ma okt 03 2011 10:01 pm

De warmte opvoeren. Dan krijgt de achtergrondlucht een warmere, fellere, kleur waardoor het geheel veranderd. Heb je foto bewerkt maar krijg hem niet geplaatst omdat ik mijn inloggegevens kwijt ben. Net terug van vakantie.
Heb zelf ook met dit soort foto's geexperimenteerd. Mijn truuk was spotmeting, richten op een heldere punt in de lucht, belichting vasthouden, kaderen ,EV beginnend op -1, schieten en beoordelen. Belichting van de voorgrond is niet belangrijk, werkt zelfs averechts.
George

edit.
Ik heb het over foto 2.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 03 2011 10:16 pm

Als je meer theoretische basiskennis over compositie wil hebben kan ik dit boek van harte aanbevelen;
http://www.digifotopro.nl/content/boekr ... fotografie

george013

Bericht door george013 » ma okt 03 2011 10:45 pm

Als je comentaar op de foto hebt is het plezierig ook te zeggen wat je problemen ermee zijn. Een verwijzing naar een boekje, topic of wat anders komt niemand verder mee.
Daarnaast wil ik toch nog een keer zeggen dat het lijnenspel niet slecht is, alleen de belichting. Wordt de achtergrond feller, fanatieker, dan krijgen die lijnen ook een andere dimensie.
Heb de inlogproblemen opgelost. Krijg niet meer uit de foto maar moet genoeg zijn om de richting aan te geven.
Afbeelding
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma okt 03 2011 11:01 pm

george013 schreef:Als je comentaar op de foto hebt is het plezierig ook te zeggen wat je problemen ermee zijn. Een verwijzing naar een boekje, topic of wat anders komt niemand verder mee.
Ik heb helemaal geen (negatief) commentaar op de foto. Ik geef alleen een verwijzing naar een boek met prima tips waar menigeen heel wat verder mee kan komen mits men er voor open staat.

george013

Bericht door george013 » ma okt 03 2011 11:09 pm

@Skippy.
De vraag van TS was om wel commentaar te geven op de foto.
George

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » di okt 04 2011 12:51 am

george013 schreef:@Skippy.
De vraag van TS was om wel commentaar te geven op de foto.
George
OK, sorry. Voor iemand die dit genre voor het eerst oppakt vind ik het een goede start.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”