Automatische ISO en focus in sportstand

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Pirmindh

Automatische ISO en focus in sportstand

Bericht door Pirmindh » di okt 04 2011 9:11 pm

Beste forumleden,

Ik doe geregeld aan motorcross-fotografie. In het presentatie draadje heb ik al eens wat laten zien. Nu werk ik met een D3100, batterijgrip en overwegend op en langs het circuit de 70-300mm VR ||, van Nikon uiteraard. Vaak doe ik dit gewoon in de automatische 'sportstand' echter de sluitertijd ligt soms zo hoog en ook de iso-waarde dat er soms ruis valt te ontdekken.

Verder fotografeer ik altijd in de manuele modus. Echter lukt het de camera minder goed om scherp te stellen in de manuele modus dan in de sportstand, bij een hoge sluitertijd. Ik krijg bewegende motoren en rijders niet of nauwelijks scherp. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Daarom blijf ik telkens bij de automatische sportstand terwijl ik dit graag ook handmatig zou willen kunnen regelen.

De beeldstabilisatie schakel ik altijd uit tijdens het fotograferen van deze sport.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden of suggesties.

Marwo
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Automatische ISO en focus in sportstand

Bericht door Marwo » di okt 04 2011 9:41 pm

Hoi,

Het eerste wat ik in mijn camera's op handmatig zet is de ISO.
Voor sport gebruik ik wel, af en toe, een auto diafragma waarbij ik zelf de sluitertijd kies. (deze functie kies ik vaker voor vliegende vogels dan voor sport)
De M functie gebruik ik het meest, vooral het mee trekken of juist bevriezen heb je dan helemaal in eigen hand.. Dit vergt enige oefening maar daar is dit zo'n mooie hobby voor! :wink:

Dat de camera in M langzamer focust begrijp ik niet. Ik heb nog nooit met een D3100 gefotografeerd dus wellicht dat anderen daar antwoord op kunnen geven. :frown:
in mijn DoKa zie ik niets...

Dreamlogic
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Dreamlogic » di okt 04 2011 9:58 pm

Sowieso zou ik de auto-iso eens uitzetten en aanpassen aan de sluitertijd die je nodig hebt. Zo snel mogelijk om beweging vast te leggen (dus een groot getal).
Ik heb zelf de D3000, vergelijkbare camera, maar presteert op ruis-gebied niet zo best. Ik kan er mee toch max 800 iso, liever zo laag mogelijk. De 3100 doet het vast al wel een stukje beter, dus de iso-waarde kan je best wel wat omhoog schroeven natuurlijk.

Kijk ook eens wat de sport-stand kiest aan instellingen en breng dit over naar de 'm' stand.
En als tip: verdiep je eens in 'panning' of 'pannen'. Misschien ken je dat al: het meetrekken van de camera.
Ik ben een ZIJ! Mijn Flickr-pagina Dreamlogic Design
D7000 D3000 Nikkor 18-55mm Nikkor 50mm 1.4G Tamron 17-50mm 2.8 statief Velbon Sherpa Yongnuo 460II

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » di okt 04 2011 10:24 pm

Pirmindh schreef: Verder fotografeer ik altijd in de manuele modus. Echter lukt het de camera minder goed om scherp te stellen in de manuele modus dan in de sportstand, bij een hoge sluitertijd. Ik krijg bewegende motoren en rijders niet of nauwelijks scherp. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Daarom blijf ik telkens bij de automatische sportstand terwijl ik dit graag ook handmatig zou willen kunnen regelen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden of suggesties.
Het zou kunnen dat de AF-modus in sportstand anders is dan in manual. Ik heb even in het D3100 manual gekeken maar daar word ik niet veel wijzer van. Ik zou mij evenwel voorstellen dat de 3100 in sportstand kiest voor AF-C en dat je in manual mode de AF-modus zelf moet instellen. Als die op AF-S(ingle) staat, kan ik mij voorstellen dat je geen bewegende motoren scherp krijgt.

Kijk dus eens hoe de AF-modus is bij manual en zet 'm zo nodig op AF-C (evt. AF-A).

Voor AF-veld zou ik kiezen voor 11-veld 3D-tracking of evt. automatisch veld (aannemend dat de crosser het centrale object in beeld is).

Zie blz. 55 e.v. van het manual.

Succes, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”