Nikon 1
- John'47
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Nikon 1
Ik zie nog geen reden mijn Pen in te ruilen voor een Nikon 1
Het uiterlijk van de Pen (ik heb het oudste model) vind ik leuker, hij is wel licht en naast mijn micro 4/3 lenzen kan ik met adapters al mijn oude en nieuwe lenzen er op zetten.
Voor vakantiefoto's heb ik de "1" niet op mijn verlanglijstje staan, nu ik bij Patrick lees dat hij zwaar aanvoelt.
Het uiterlijk van de Pen (ik heb het oudste model) vind ik leuker, hij is wel licht en naast mijn micro 4/3 lenzen kan ik met adapters al mijn oude en nieuwe lenzen er op zetten.
Voor vakantiefoto's heb ik de "1" niet op mijn verlanglijstje staan, nu ik bij Patrick lees dat hij zwaar aanvoelt.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- JaapV
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Nikon 1
Ah! Je bedoelt "ik heb het oudste digitale model"John'47 schreef:Ik zie nog geen reden mijn Pen in te ruilen voor een Nikon 1

Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Patrick schreef:Leuke review.chip54 schreef:Test: http://tweakers.net/reviews/2314/hands- ... en-j1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb de spullen zondag even in handen gehad. De bodies voelen heel solide aan, en veel zwaarder dan je zou verwachten gezien het formaat. De objectieven wegen niet veel, afgezien van die 10-100.
Dit in combinatie met de DxO test (prima resultaten voor een sensor van dit formaat) lijkt het gewoon om een mooie cameraserie te gaan. Vraag is wat mij betreft wie ermee gaat rondlopen. Er zijn zoveel alternatieven en het prijskaartje is best hoog.
Ik had me eigenlijk voor mijn vrouw bedacht.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Bedoel je de camera of de beschrijving als vergelijking met je vrouw?

Vriendelijke groet, Léon Obers
- Gobert
- Clublid
Léon Obers schreef:Bedoel je de camera of de beschrijving als vergelijking met je vrouw?![]()
![]()
Ha, ha, de body van mijn vrouw is prima hanteerbaar en voelt zeker niet zwaar aan.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Nikon 1 in de winkel:
uit het persbericht:
Nikon 1 in de winkel
De Nikon 1 J1- en V1-camera's zijn vanaf vandaag te koop
Amsterdam, 21 oktober 2011 – Nikon kondigt aan dat de nieuwe en revolutionaire Nikon 1 modellen vanaf vandaag in heel Europa te koop zijn. Met de geavanceerde Nikon 1 V1- en Nikon 1 J1-camera's met verwisselbare objectieven worden fantastische fotografiefuncties geïntroduceerd, zoals pre-post capture-technologie, waarmee de camera al gaat werken voordat je de sluiterknop volledig indrukt en doorgaat na de klik. In combinatie met een aantal baanbrekende nieuwe fotomodi zijn Nikon 1-camera’s in staat de meest vluchtige momenten vast te leggen, waardoor shots te maken zijn die je tot dusver voor onmogelijk hield.
Deze technologie wordt gecombineerd met een ongelooflijke verwerkingssnelheid, waarmee de Nikon 1 's werelds snelste autofocussysteem en continuopname1 wordt. De Nikon 1 J1 en Nikon 1 V1 zijn verkrijgbaar met een reeks compacte 1 NIKKOR-objectieven en Nikon 1-accessoires.
Jordi Brinkman, productmanager bij Nikon Europe, merkt op: "Na een bijzonder geslaagde lancering vorige maand zijn we blij dat we de Nikon 1 nu eindelijk aan onze klanten kunnen geven. We hebben twee camera's gecreëerd die baanbrekend zijn met betrekking tot snelheid, ontwerp en innovatie, met de intelligentie om momenten vast te leggen die je tot dusver niet haalbaar achtte."
De belangrijkste kenmerken van de Nikon 1 J1 en Nikon 1 V1 zijn:
• De Nikon 1-serie heeft een processor die vele malen sneller is dan die in de meeste professionele camera's en het is deze snelheid die achter een aantal nog nooit eerder vertoonde functies zit. Uitgerust met pre-post capture technologie zijn de Nikon 1 modellen de eerste camera´s met verwisselbare lenzen die kunnen beginnen met opnemen voordat je de sluiterknop volledig indrukt en doorgaan nadat je geklikt hebt. Deze camera's manipuleren niet alleen het licht - ze herdefiniëren fotografie door tijd te manipuleren, waardoor je die paar ogenblikken voor of na een foto kunt vastleggen.
• De Motion Snapshot (MSS) brengt in slechts één klik een foto tot leven. Het neemt tegelijkertijd een film in slow motion en een stilstaand beeld op, en combineert deze twee direct tot een foto die beweegt en het verhaal van een moment als nooit tevoren vertelt - een levende foto.
• De Smart Photo Selector (SPS) legt het perfecte moment van iedere scene vast; door 20 full-resolution-beelden te schieten in de tijd die het gewoonlijk kost om één foto te nemen: je drukt één keer op de sluiter en, door gebruik te maken van de pre-post capture technologie, begint de camera foto's te nemen nog voor je de knop volledig hebt ingedrukt. Je vijf 'beste' foto's worden opgeslagen op basis van gezichtsuitdrukking, compositie en focus en de 'perfecte' shot wordt voor je weergegeven.
• De Still image modus maakt je de meester van beweging door over te schakelen naar het nemen van scherpe, full-resolution actie shots met tot 60 frames per seconde1 en 2.
• De Movie modus biedt talloze geavanceerde filmfuncties. Je kunt een foto met hoge resolutie maken3 terwijl je een Full HD-film maakt, zonder het opnemen te onderbreken. Ook is het mogelijk in extreme slow motion te filmen.
Prijzen en verkrijgbaarheid
De Nikon 1 V1 is leverbaar in matzwart en hoogglanswit en is verkrijgbaar in verschillende kits:
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm - verkoopadviesprijs € 869.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 919.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 1.029.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 1.029.
De Nikon 1 J1 is leverbaar in hoogglans wit en rood, matzwart en zilver en is verkrijgbaar in verschillende kits:
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm - verkoopadviesprijs € 599.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 649.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 759.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 759.
De Nikon 1 J1 is in onderstaande kitvorm ook verkrijgbaar in opvallend roze:
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 809.
De diverse 1 NIKKOR objectieven zijn tevens los te verkrijgen:
• 1 NIKKOR VR 10-30 mm 1:3,5-5,6 zwart – verkoopadviesprijs € 199
• 1 NIKKOR 10 mm 1:2,8 zwart en wit – verkoopadviesprijs € 249
• 1 NIKKOR VR 10-100 mm 1:4,5-5,6 PD-ZOOM zwart – verkoopadviesprijs € 759
• 1 NIKKOR VR 30-110 mm 1:3,8-5,6 zwart en wit – verkoopadviesprijs € 249
Daarnaast zijn o.a. ook de onderstaande accessoires te verkrijgen:
• Vatting adapter FT1 – verkoopadviesprijs € 269
• SB-N5 Speedlight flitser – verkoopadviesprijs € 149
• GP-N100 GPS ontvanger (zwart & wit) – verkoopadviesprijs € 149
Ga voor meer informatie over de bekroonde producten van Nikon naar http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De verkrijgbaarheidsdatum kan per regio verschillen. Specificaties en uitrusting kunnen zonder aankondiging of verplichting van de zijde van de fabrikant worden gewijzigd. September 2011 ©2011 Nikon Corporation.
1 Max. 10 fps in subject tracking AF modus en max. 60 fps in volledige HD-modus met vaste focus. Vanaf 5 augustus 2011.
2 Voor de Nikon 1 J1 geldt: ongeveer 13 opnamen bij een opnamesnelheid van 10 beelden per seconde (bps); ongeveer 12 opnamen bij een opnamesnelheid van 30 bps en 60 bps. Voor de Nikon 1 V1 geldt: ongeveer 34 opnamen bij een opnamesnelheid van 10 bps; ongeveer 30 opnamen bij een opnamesnelheid van 30 bps en 60 bps. Zoals vastgesteld tijdens Nikon prestatietests.
uit het persbericht:
Nikon 1 in de winkel
De Nikon 1 J1- en V1-camera's zijn vanaf vandaag te koop
Amsterdam, 21 oktober 2011 – Nikon kondigt aan dat de nieuwe en revolutionaire Nikon 1 modellen vanaf vandaag in heel Europa te koop zijn. Met de geavanceerde Nikon 1 V1- en Nikon 1 J1-camera's met verwisselbare objectieven worden fantastische fotografiefuncties geïntroduceerd, zoals pre-post capture-technologie, waarmee de camera al gaat werken voordat je de sluiterknop volledig indrukt en doorgaat na de klik. In combinatie met een aantal baanbrekende nieuwe fotomodi zijn Nikon 1-camera’s in staat de meest vluchtige momenten vast te leggen, waardoor shots te maken zijn die je tot dusver voor onmogelijk hield.
Deze technologie wordt gecombineerd met een ongelooflijke verwerkingssnelheid, waarmee de Nikon 1 's werelds snelste autofocussysteem en continuopname1 wordt. De Nikon 1 J1 en Nikon 1 V1 zijn verkrijgbaar met een reeks compacte 1 NIKKOR-objectieven en Nikon 1-accessoires.
Jordi Brinkman, productmanager bij Nikon Europe, merkt op: "Na een bijzonder geslaagde lancering vorige maand zijn we blij dat we de Nikon 1 nu eindelijk aan onze klanten kunnen geven. We hebben twee camera's gecreëerd die baanbrekend zijn met betrekking tot snelheid, ontwerp en innovatie, met de intelligentie om momenten vast te leggen die je tot dusver niet haalbaar achtte."
De belangrijkste kenmerken van de Nikon 1 J1 en Nikon 1 V1 zijn:
• De Nikon 1-serie heeft een processor die vele malen sneller is dan die in de meeste professionele camera's en het is deze snelheid die achter een aantal nog nooit eerder vertoonde functies zit. Uitgerust met pre-post capture technologie zijn de Nikon 1 modellen de eerste camera´s met verwisselbare lenzen die kunnen beginnen met opnemen voordat je de sluiterknop volledig indrukt en doorgaan nadat je geklikt hebt. Deze camera's manipuleren niet alleen het licht - ze herdefiniëren fotografie door tijd te manipuleren, waardoor je die paar ogenblikken voor of na een foto kunt vastleggen.
• De Motion Snapshot (MSS) brengt in slechts één klik een foto tot leven. Het neemt tegelijkertijd een film in slow motion en een stilstaand beeld op, en combineert deze twee direct tot een foto die beweegt en het verhaal van een moment als nooit tevoren vertelt - een levende foto.
• De Smart Photo Selector (SPS) legt het perfecte moment van iedere scene vast; door 20 full-resolution-beelden te schieten in de tijd die het gewoonlijk kost om één foto te nemen: je drukt één keer op de sluiter en, door gebruik te maken van de pre-post capture technologie, begint de camera foto's te nemen nog voor je de knop volledig hebt ingedrukt. Je vijf 'beste' foto's worden opgeslagen op basis van gezichtsuitdrukking, compositie en focus en de 'perfecte' shot wordt voor je weergegeven.
• De Still image modus maakt je de meester van beweging door over te schakelen naar het nemen van scherpe, full-resolution actie shots met tot 60 frames per seconde1 en 2.
• De Movie modus biedt talloze geavanceerde filmfuncties. Je kunt een foto met hoge resolutie maken3 terwijl je een Full HD-film maakt, zonder het opnemen te onderbreken. Ook is het mogelijk in extreme slow motion te filmen.
Prijzen en verkrijgbaarheid
De Nikon 1 V1 is leverbaar in matzwart en hoogglanswit en is verkrijgbaar in verschillende kits:
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm - verkoopadviesprijs € 869.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 919.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 1.029.
• Nikon 1 V1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 1.029.
De Nikon 1 J1 is leverbaar in hoogglans wit en rood, matzwart en zilver en is verkrijgbaar in verschillende kits:
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm - verkoopadviesprijs € 599.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 649.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 759.
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + 10 mm Pancake - verkoopadviesprijs € 759.
De Nikon 1 J1 is in onderstaande kitvorm ook verkrijgbaar in opvallend roze:
• Nikon 1 J1 + 1 NIKKOR VR 10-30 mm + VR 30-110 mm - verkoopadviesprijs € 809.
De diverse 1 NIKKOR objectieven zijn tevens los te verkrijgen:
• 1 NIKKOR VR 10-30 mm 1:3,5-5,6 zwart – verkoopadviesprijs € 199
• 1 NIKKOR 10 mm 1:2,8 zwart en wit – verkoopadviesprijs € 249
• 1 NIKKOR VR 10-100 mm 1:4,5-5,6 PD-ZOOM zwart – verkoopadviesprijs € 759
• 1 NIKKOR VR 30-110 mm 1:3,8-5,6 zwart en wit – verkoopadviesprijs € 249
Daarnaast zijn o.a. ook de onderstaande accessoires te verkrijgen:
• Vatting adapter FT1 – verkoopadviesprijs € 269
• SB-N5 Speedlight flitser – verkoopadviesprijs € 149
• GP-N100 GPS ontvanger (zwart & wit) – verkoopadviesprijs € 149
Ga voor meer informatie over de bekroonde producten van Nikon naar http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
De verkrijgbaarheidsdatum kan per regio verschillen. Specificaties en uitrusting kunnen zonder aankondiging of verplichting van de zijde van de fabrikant worden gewijzigd. September 2011 ©2011 Nikon Corporation.
1 Max. 10 fps in subject tracking AF modus en max. 60 fps in volledige HD-modus met vaste focus. Vanaf 5 augustus 2011.
2 Voor de Nikon 1 J1 geldt: ongeveer 13 opnamen bij een opnamesnelheid van 10 beelden per seconde (bps); ongeveer 12 opnamen bij een opnamesnelheid van 30 bps en 60 bps. Voor de Nikon 1 V1 geldt: ongeveer 34 opnamen bij een opnamesnelheid van 10 bps; ongeveer 30 opnamen bij een opnamesnelheid van 30 bps en 60 bps. Zoals vastgesteld tijdens Nikon prestatietests.
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Dank Hans voor deze uitvoerige info.
Ik ga beslist naar "de" winkel om ze in m'n handen te voelen en een indruk van de instelmogelijkheden te krijgen.
Op het gevaar af dat ik het dan echt moeilijk ga krijgen want ik heb net 3 maanden de Panasonic G3 met 3 lenzen erbij.
Die bevalt mij goed maar toch, als de V1 mij kan verleiden dan doe ik die hele Pana boel zo in de Ramsj
.
Ik ga beslist naar "de" winkel om ze in m'n handen te voelen en een indruk van de instelmogelijkheden te krijgen.
Op het gevaar af dat ik het dan echt moeilijk ga krijgen want ik heb net 3 maanden de Panasonic G3 met 3 lenzen erbij.
Die bevalt mij goed maar toch, als de V1 mij kan verleiden dan doe ik die hele Pana boel zo in de Ramsj

PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
- pixelpeter
- Forumlid
- Contacteer:
Inmiddels is de eerste gebruikstest uit van dp.review.
Ga naar: http://www.dpreview.com/articles/660015 ... e-nikon-v1
Ondanks lovende woorden voor de IQ, de AF tracking en de hoge continue opname snelheid is verder deze preview verrassend kritisch.
Dat voorspelt weinig goeds voor de score van dp.review bij hun uiteindelijke beoordeling.
.
Ga naar: http://www.dpreview.com/articles/660015 ... e-nikon-v1
Ondanks lovende woorden voor de IQ, de AF tracking en de hoge continue opname snelheid is verder deze preview verrassend kritisch.
Dat voorspelt weinig goeds voor de score van dp.review bij hun uiteindelijke beoordeling.

PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Al 50 jaar amateur
Gisteren de J1 in mijn handen gehad, voelt erg goed en lijkt op een kleine Leica X1, de zwarte matte afwerking lijkt mij wel gevoelig voor vinger afdrukken.Het 10-30 lensje, made in china, is wel heel erg licht. Ben benieuwd naar de eerste tests. De eerste ervaringen van de verkoper waren indrukwekkend en heel erg scherp. Eerst zelf zien.
In de nieuwe Focus is hij getest.
Kwam er goed uit, maar werd vergeleken met andere camera's
En dat is wel vreemd, omdat het een totale andere techniek is.
Het is ook geen camera waarvan ze alleen de spiegel verwijderd hebben, zoals de andere merken.
Dit ook gisteren bevestigd gekregen van Nikon in Barendrecht bij Camera.nl
Groet Kroontje
Kwam er goed uit, maar werd vergeleken met andere camera's
En dat is wel vreemd, omdat het een totale andere techniek is.
Het is ook geen camera waarvan ze alleen de spiegel verwijderd hebben, zoals de andere merken.
Dit ook gisteren bevestigd gekregen van Nikon in Barendrecht bij Camera.nl
Groet Kroontje
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Ik heb mijn zus een J1 met 10-30 aangesmeerd :mrgreen:Edward P schreef:Gisteren de J1 in mijn handen gehad, voelt erg goed en lijkt op een kleine Leica X1, de zwarte matte afwerking lijkt mij wel gevoelig voor vinger afdrukken.Het 10-30 lensje, made in china, is wel heel erg licht. Ben benieuwd naar de eerste tests. De eerste ervaringen van de verkoper waren indrukwekkend en heel erg scherp. Eerst zelf zien.
En wat ik er tot nu toe van gezien heb, I'm impressed. Vooral door de snelheid.
Maar ook de belichting en mooie kleurweergave.
En alles op automatisch doet de camera erg goed
Hij ligt lekker in de hand, voelt best zwaar aan.
En ja hij is best duur, en toch na de eerste indruk je krijgt ook nogal wat.
Buiten het automatisme om ook heel veel instel mogelijkheden.
Maar te kort in handen gehad om er echt mee te kunnen spelen.
Hij is ook niet van mij he

- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Dat zijn precies de punten waarvoor de 1 serie is gemaakt. Snel, goed beeld en automatisch werkt erg goed.JanR schreef:En wat ik er tot nu toe van gezien heb, I'm impressed. Vooral door de snelheid.
Maar ook de belichting en mooie kleurweergave.
En alles op automatisch doet de camera erg goed
- Gobert
- Clublid
Ik had hem willen kopen, maar heb vandaag met de X10 gespeeld. Die is minstens net zo gaaf, zo niet gaver.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
hier nog wat nieuwe info http://tweakers.mobi/nieuws/77924" onclick="window.open(this.href);return false;
groeten jan-peter
groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8