nikkor 105 VR f 2.8

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
nicoh

nikkor 105 VR f 2.8

Bericht door nicoh » za jul 07 2007 9:22 pm

Wie heeft ervaring met de 105 VR f 2.8 dat na het nemen van enige foto's het diafragma niet verder terug kan dan f 4 met een max van f 50 (?), pas als de lens los en weer terig geplaatst is kan ik weer terug naar f 2.8
Tevens vindt ik dat hij vaak in de autofocus blijft zoeken en dan net voor of achter het onderwerp scherp is, na nog een keer de af knop te gebruiken gaat het meestal goed. Wie kan hier iets over vertellen?

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » za jul 07 2007 9:34 pm

Die lens heb ik ook gehad en nooit problemen gehad zoals jij ze aangeeft.
Die F50 klopt wel, is idd erg hoog maar was bij de mijne ook zo.
Welke camera heb je er op en met andere lenzen geen probleem?
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

GdP

Re: nikkor 105 VR f 2.8

Bericht door GdP » za jul 07 2007 9:48 pm

nicoh schreef:Wie heeft ervaring met de 105 VR f 2.8 dat na het nemen van enige foto's het diafragma niet verder terug kan dan f 4 met een max van f 50 (?), pas als de lens los en weer terig geplaatst is kan ik weer terug naar f 2.8
Tevens vindt ik dat hij vaak in de autofocus blijft zoeken en dan net voor of achter het onderwerp scherp is, na nog een keer de af knop te gebruiken gaat het meestal goed. Wie kan hier iets over vertellen?
Laat het eens controleren op een andere camera.

Gerrit

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » za jul 07 2007 10:05 pm

Nicoh, je 1e bericht op dit forum dus welkom! HHW raakt aardig vertegenwoordigd.....
Heb het objectief helaas zelf niet. 1e probleem ken ik niet. 2e probleem komt vaker voor en heeft een naam, hunten of zo. Heb met de 105 Vr van Remoss ook uit alhier geschoten en die vertelde dat dit inderdaad weleens voorkomt.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

nicoh

105 VR f2.8

Bericht door nicoh » za jul 07 2007 10:12 pm

olle_griese schreef:Die lens heb ik ook gehad en nooit problemen gehad zoals jij ze aangeeft.
D200 /28-70 f 2.8 / 70-200 VR f 2.8 / 50 mm f 1.4 allen geen probleem

GdP

Re: 105 VR f2.8

Bericht door GdP » za jul 07 2007 10:22 pm

nicoh schreef:
olle_griese schreef:Die lens heb ik ook gehad en nooit problemen gehad zoals jij ze aangeeft.
D200 /28-70 f 2.8 / 70-200 VR f 2.8 / 50 mm f 1.4 allen geen probleem
Dan moet het toch aan de lens liggen!

Gewoon controleren op een andere camera.

Gerrit

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » za jul 07 2007 11:39 pm

Heb deze lens ook. Gebruik hem ook in combinatie met een D200. Nog nooit de door jou genoemde problemen gehad. Wel dat hij soms zoekende is met de AF. Deze zet ik dan met de schakelaar op het korte bereik en is het probleem opgelost.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » zo jul 08 2007 1:48 am

Dit heeft te maken met de lichtafval bij 1:1 opnames. Nikon heeft ervoor gekozen om dit ook zodanig te presenteren in de getoonde diafragmawaarde.
Alhoewel de scherptediepte gewoon is zoals die bij 2.8 is, is het diafragma welke gebruikt wordt bij de berekening voor de sluitertijd en dus de benodigde belichting kleiner (groter getal) en wordt ook als zodanig getoond.

Zodoende kan je bij kleinere afstanden tussen onderwerp en lens (eigenlijk tussen onderwerp en sensorvlak) de situatie tegenkomen dat je 2.8 als diafragma niet lijkt te halen.

Tom Hogan schrijft dit erover:
I have news for you: all of the fixed focal length Micro-Nikkors aren't actually fixed focal length. In order to keep from being enormously long when focused at 1:1 magnification, Nikon (as well as many other macro makers) plays with the optical formula in order to keep from having an ever telescoping lens barrel. In macro work, you wouldn't want that, anyway, as a lens barrel that telescoped significantly to get to 1:1 would reduce working distance and potentially start hitting things in your scene at close working distances. Thus, at 1:1, this lens becomes about f/4.8 and does not extend even a millimeter. The aperture loss is actually a bit less dramatic at lower magnifications and the non-extension is very much welcome for macro use.
Bron: http://www.bythom.com/105AFSlens.htm

nicoh

nikkor 105 VR f 2.8

Bericht door nicoh » zo jul 08 2007 2:01 pm

remoss schreef:Dit heeft te maken met de lichtafval bij 1:1 opnames. Nikon heeft ervoor gekozen om dit ook zodanig te presenteren in de getoonde diafragmawaarde.
Alhoewel de scherptediepte gewoon is zoals die bij 2.8 is, is het diafragma welke gebruikt wordt bij de berekening voor de sluitertijd en dus de benodigde belichting kleiner (groter getal) en wordt ook als zodanig getoond.

Zodoende kan je bij kleinere afstanden tussen onderwerp en lens (eigenlijk tussen onderwerp en sensorvlak) de situatie tegenkomen dat je 2.8 als diafragma niet lijkt te halen.

Tom Hogan schrijft dit erover:
I have news for you: all of the fixed focal length Micro-Nikkors aren't actually fixed focal length. In order to keep from being enormously long when focused at 1:1 magnification, Nikon (as well as many other macro makers) plays with the optical formula in order to keep from having an ever telescoping lens barrel. In macro work, you wouldn't want that, anyway, as a lens barrel that telescoped significantly to get to 1:1 would reduce working distance and potentially start hitting things in your scene at close working distances. Thus, at 1:1, this lens becomes about f/4.8 and does not extend even a millimeter. The aperture loss is actually a bit less dramatic at lower magnifications and the non-extension is very much welcome for macro use.
Bron: http://www.bythom.com/105AFSlens.htm
Dank voor je reactie, hier kan ik wat mee, lijkt me logisch.
:lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”