wat voor laptop

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

wat voor laptop

Bericht door Mieke53 » zo okt 09 2011 4:01 pm

Beste forumleden,

We willen voor onze fotoclub een laptop kopen. Liefst nieuw (ben te onwetend om een tweedehands aankoop te doen) en moet te gebruiken zijn met een wat oudere beamer.
Jullie begrijpen dat als het voor presentatie van foto's is dat het ding dan aan bepaalde voorwaarden moet doen.
- Snel,
- Genoeg geheugen, en nog meer wat ik hier vergeet te noemen uit onwetendheid :roll: .
- Max. 400-500E is het budget.
- Merk Asus heeft de voorkeur omdat ik veel kennissen heb die het treffen met dit merk.

Wie zet me even op het goede spoor en/of kan me een link geven die naar een advertentie leidt?
Alvast enorm bedankt voor jullie inspanningen.

Hartelijke groet,
Mieke

Reest
Clublid
Clublid

Re: wat voor laptop

Bericht door Reest » zo okt 09 2011 4:11 pm

http://www.notebookcheck.nl/Asus.5172.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 09 2011 4:56 pm

Met een budget van €400 tot 500 heb je niet veel keus.

Ik zou als ik jou was eens overwegen om een tablet aan te schaffen. bv een Asus Tablet Eee Pad Transformer TF101 10.1", 32GB(ongeveer € 450,- . Eventueel met externe schrijf mocht je de 32gb niet genoeg vinden. Dit is makkelijk in een fototas te stoppen en je kan hem snel doorgeven als je geen gebruik wil maken van een beamer.

Zoals ik al eerder noemde... Voor 400/500 heb je niet heel veel keuze(denk 2 of 3 soorten en dan maakt het bijna niet uit welke je neemt) helemaal niet als je ook nog eens 1 merk wilt.

Hier een voorbeeld voor een 17"inch notebook. > http://www.laptopshop.nl/product/137277 ... y029v.html

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo okt 09 2011 5:02 pm

plincky schreef:Met een budget van €400 tot 500 heb je niet veel keus.

Ik zou als ik jou was eens overwegen om een tablet aan te schaffen. bv een Asus Tablet Eee Pad Transformer TF101 10.1", 32GB(ongeveer € 450,- . Eventueel met externe schrijf mocht je de 32gb niet genoeg vinden. Dit is makkelijk in een fototas te stoppen en je kan hem snel doorgeven als je geen gebruik wil maken van een beamer.

Zoals ik al eerder noemde... Voor 400/500 heb je niet heel veel keuze(denk 2 of 3 soorten en dan maakt het bijna niet uit welke je neemt) helemaal niet als je ook nog eens 1 merk wilt.

Hier een voorbeeld voor een 17"inch notebook. > http://www.laptopshop.nl/product/137277 ... y029v.html
Haha, ja een tablet is inderdaad makkelijker in een tas te stoppen dan een 17" notebook. Dat is toch geen formaat voor een meeneemding.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo okt 09 2011 7:38 pm

De eerste vereiste is (volgens Tom) het moeten kunnen aansturen van een oudere beamer.

Naar mijn bescheiden mening kan elke nieuwe laptop dat wel, zou te gek zijn als je daar een enorm bedrag voor neer gaat knallen.
Dus keuze genoeg in die prijsklasse.

Asus knalt er aardig door qua prijzen, soortgelijke A merken zijn soms aanzienlijk goedkoper.
Voor € 350,- heb je een goede HP die echt wel een beamer kan aansturen

IAMsterdam
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door IAMsterdam » zo okt 09 2011 7:45 pm

Kun je wat preciezer aangeven wat jullie ermee gaan doen?
- Doet het formaat ertoe? Willen jullie hem ook meenemen en foto's op het scherm afspelen zonder de beamer.
- Welke programma's wil je erop gebruiken? Gaat het puur om presentaties of ook om bewerken van foto's.
- Moeten de foto's op de hardeschijf komen te staan of heb je die al los (online of externe schijf).

Ik ben ook wel benieuwd of jullie op dit moment al een laptop hebben die jullie gaan vervangen en zo ja, wat die dan tekort komt.
Nikon D7000, D5000, Nikon AF-S 17-55mm F/2.8 G DX iF ED, Nikon AF-S 18-105mm F/3.5-5.6G VR ED DX, Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6G iF VR, Nikon AF-D 85mm F/1.8, Nikon AF-S 35mm F/1.8G DX, Sigma 150mm F2.8 EX APO DG HSM Macro, Nikon SB700, Nikon MD-B11
http://www.flickr.com/photos/co-axial/

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 09 2011 8:12 pm

@ Tom,

Bedankt voor je goede bijdrage in deze discussie! Top opmerking, je heb iedereen in de goede richting geholpen. :|

@ Peter
Het is niet (volgens Tom) maar (volgens noortje53)
En de voorkeur ging uit naar Asus. Knalt misschien wel door maar wel goed spul.

In de prijsclasse van €400-500 is er echt niet heel veel verschil tussen de notebooks. Vaak alleen grote verschillen tussen beeldscherm(14/15/16/17 Inch, en toetsenbord(met of zonder nummeriek).
Als je met foto's werkt heb je het liefst een Dedicated videokaart erin zitten. Het is idd belangrijk om te weten wat ze er precies mee gaan doen...... maar zoals de eerste post doet vermoeden alleen presentaties en eventueel opslag. Vandaar ook mijn optie tot een tablet.
Maar als er veel meer op gedaan moet worden is het wel handig om te weten natuurlijk. :mryellow:

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » zo okt 09 2011 8:15 pm

Inderdaad, ik haal de namen door elkaar, excuses

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo okt 09 2011 8:20 pm

plincky schreef:@ Tom,

Bedankt voor je goede bijdrage in deze discussie! Top opmerking, je heb iedereen in de goede richting geholpen. :|
Ja, jij ook.

Leg eens uit waarom je een dedicated videokaart nodig hebt voor fotobewerking? Of doel je op de truukjes die PS CS5 kan?

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door plincky » zo okt 09 2011 8:53 pm

Tom schreef:
plincky schreef:Leg eens uit waarom je een dedicated videokaart nodig hebt voor fotobewerking? Of doel je op de truukjes die PS CS5 kan?
Waar staat dat je dat nodig hebt? ik zegt het liefst, als je toch kiest voor een laptop dan is dat het beste(in mijn ogen).
Een laptop maakt heel vaak gebruik van shared geheugen. Dit wil zeggen dat de videokaart geheugen gebruikt van de computer om grafische beelden weer te geven. Hierdoor word de ruimte die je laptop kan gebruiken voor proccesbewerkingen minder. (de laptop kan hierdoor trager worden.)
Zeker als je b.v. ps gebruikt of video's kijkt/bewerkt is het handig om dit te hebben.

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » zo okt 09 2011 10:05 pm

Als het enkel is om fotos af te spelen op een beamer, zou ik de goedkoopste Dell laptop nemen!
Met de goedkope merken heb ik in de vriendenkring veel slechte ervaringen met accus, voeding, moederbord.

- Qua snelheid voldoet elke moderne laptop; geen enkele specificatie van belang
- Acer en Asus bieden veel mogelijkheden voor weinig geld => goedkopere onderdelen/componenten
- Dell of een ander A-merk hebben betere kwaliteit onderdelen, zodat eea gemiddeld een stuk langer mee gaa

bijvoorbeeld deze
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: 1e Portret met donkere achtergrond

Bericht door plincky » zo okt 09 2011 11:01 pm

Acer ok. Maar Asus goedkope onderdelen en geen A merk???
Hahahaha zal er wel weer niks meer van snappen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo okt 09 2011 11:10 pm

+1 Asus is een A merk. Dell is ook een prima keuze. Wel even een gunstige aanbieding afwachten, maar die komen vaak genoeg langs. :idea: Abonneer je eens op hun nieuwsbrief!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » ma okt 10 2011 1:14 am

IAMsterdam schreef:Kun je wat preciezer aangeven wat jullie ermee gaan doen?
- Doet het formaat ertoe? Willen jullie hem ook meenemen en foto's op het scherm afspelen zonder de beamer.
- Welke programma's wil je erop gebruiken? Gaat het puur om presentaties of ook om bewerken van foto's.
- Moeten de foto's op de hardeschijf komen te staan of heb je die al los (online of externe schijf).

Ik ben ook wel benieuwd of jullie op dit moment al een laptop hebben die jullie gaan vervangen en zo ja, wat die dan tekort komt.
Eerst even allemaal bedankt voor het meedenken.

Het ding moet ook wel de normale programma's bevatten. Ook een fotobewerkingsprogramma.
Maar meestal zal het ding gebruikt worden om foto's te kunnen laten zien en foto's te kunnen opslaan. Moet wel wat snelheid hebben.
Die beamer willen we gewoon houden en er is geen reden op dit moemnt om te bedenken dat we zonder beamer op stap zouden gaan. Meestal wordt er gewerkt vanuit ons vaste verblijf. Als het meer dan 500 E wordt haken we af.

Dankjewel.

Mieke

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma okt 10 2011 9:51 am

Een paar opmerkingen van mijn kant:

1. Puur persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar ik zou een laptop nemen met een mat scherm. 'Glanzende' schermen kunnen hinderlijke reflecties opleveren, zeker als je op veel verschillende plekken onder verschillende lichtomstandigheden presenteert.

2. Asus is een prima A-merk. Acer is dat absoluut niet. Ik ken mensen bij een groothandel die in Acer handelt en het percentage van Acer machines die terugkomen binnen de garantieperiode met stukken en problemen is extreem hoog (> 50%).

3. Als het puur om fotobewerking gaat zul je denk ik meer hebben aan geheugen dan een snelle processor. Dus ik zou voor een laptop met meer geheugen gaan. Ik weet dat je een voorkeur hebt voor Asus (ik ook), maar Toshiba (ook een A-merk) biedt soms relatief goedkope laptops aan waar soms wel net wat meer geheugen in zit.

Houdt er verder wel rekening mee dat je met 500 euro natuurlijk niet een laptop met het beste LCD scherm voor fotobewerking hebt.
Spul waarmee je foto's maakt...

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”