Dell Ultrasharp U2410 instellingen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
HeYokah
Forumlid
Forumlid

Dell Ultrasharp U2410 instellingen

Bericht door HeYokah » vr okt 07 2011 7:06 pm

ok,.. ik Had een dell laptop,.. met.achteraf heel weinig kleur erin,.
.zodat iedereen mijn foto's zag als heuullll sterk overgekleurd,.... op een normaler scherm
en ik afgekeurd werd op de vreselijke kleuren van mn foto's,...en terecht....
..
Nu heb ik gister mn nieuwe Dell desktop geïnstalleerd met een Dell Ultrasharp U2410 monitor en gekalibreerd met de Colormonk Display en had nu een overload aan kleuren,..

nu ontdekte ik op monitor nog allerlei instellingen in het menu,..vraag :

Hoe ga ik daar nu mee om, cq hoe stel ik dit het beste in,.. want alleen die calibrator is dus niet voldoende,...
Is er een leuke middelmaat te vinden voor een mooi beeld om foto's te bewerken,.. ??
ofwel Wie heeft hier al meer inzicht in dan ik momenteel????

zou graag een leidraad willen hebben,.. tis voor mij toch al een geploeter om die windows 7 de baas te worden :? :roll:
gaarne weer wat hulp ajb
groetjes van
Yoka,..
die al lekker op weg is maar graag nog weer wat hulp wil hebben

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Dell Ultrasharp U2410 instellingen

Bericht door Skippy » vr okt 07 2011 7:18 pm

Goh, toevallig heb ik net mijn Dell U2410 binnen gekregen, geïnstalleerd en gekalibreerd.

Waar zie die vreselijke kleuren? Ook als je hier op het forum foto's van anderen bekijkt? Heb je de op CD meegeleverde driver geÏnstalleerd?

HeYokah
Forumlid
Forumlid

Bericht door HeYokah » vr okt 07 2011 7:52 pm

Skippy schreef:Goh, toevallig heb ik net mijn Dell U2410 binnen gekregen, geïnstalleerd en gekalibreerd.

Waar zie die vreselijke kleuren? Ook als je hier op het forum foto's van anderen bekijkt? Heb je de op CD meegeleverde driver geÏnstalleerd?
het gaa tmij om de instellingen van het scherm zelf,.. dus het menu aan je rechter onderkant van het scherm zelf,....... daar heb je de brightness/contrast,.. colorsettings etc,
misschien heb jij die ook nog niet gevonden Skippy,
deze stonden bij mij erg fel,...

Mijn vraag is nu wat een beetje 'normale/ gebruikelijk ' instelling voor foto's is!!
ofwel hoe hebben anderen deze instellingen staan,..

ik heb ze al wel bijgesteld,.. maar ben benieuwd wat forumleden hiervan denken.

groetjes Yoka

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 07 2011 8:09 pm

Zie ook aanbevelingen / praktijkervaring hoe ik een monitor instel in eerdere draadjes:
Reactie één (algemeen): http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19#p312519" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat meer op detail in wat ik verander: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 47#p398947" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo okt 09 2011 10:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » vr okt 07 2011 8:10 pm

Die instellingen m.b.v. de knoppen aan de zijkant had ik al gevonden hoor. Ik heb alles op default laten staan behalve de brightness verlaagd van 50 naar 40 en de Preset Mode die heb ik Adobe RGB gezet.
Daarna heb ik gecalibreerd met een X-Rite Eye-One Display 2 en heb ik perfect beeld.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo okt 09 2011 10:50 am

Al nieuws mbt dit onderwerp?

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » zo okt 09 2011 10:58 am

Ik heb dit scherm al een half jaar in bezit, ben er zeer tevreden mee. Heb afgelopen week een nieuwe PC aan dit scherm gehangen en opnieuw gekalibreerd met de Spyder3 Elite. De brightness staat bij mij op 51. Dit heb ik tijdens het kalibratieproces naar beneden bijgesteld. De Preset Mode staat hier ook op Adobe RGB. Resultaat hier...... zijn prachtige kleuren.
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » zo okt 09 2011 4:44 pm

Volgens mij is dit scherm af fabriek al ingeregeld. in hoeverre dit overeenkomt met een goede calibratie weet ik niet. Ik heb alleen de helderheid naar beneden bijgesteld.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo okt 09 2011 7:26 pm

hansvk schreef:Volgens mij is dit scherm af fabriek al ingeregeld. in hoeverre dit overeenkomt met een goede calibratie weet ik niet.
Niet, want dat is onmogelijk. Hangt van meer factoren af (videokaart, drivers)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo okt 09 2011 9:46 pm

Tom schreef: Niet, want dat is onmogelijk. Hangt van meer factoren af (videokaart, drivers)
Belangrijkste variabele in de van fabriek afgeregelde schermen is de helderheid, omdat die per werkplek verschillend is.
Maar kleur en contrast kan tegenwoordig bij veel monitoren reeds bijzonder goed zijn ingeregeld. Dat hoeft maar weinig af te wijken met beeld na kalibratie.

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » ma okt 10 2011 5:45 pm

Léon Obers schreef:
Tom schreef: Niet, want dat is onmogelijk. Hangt van meer factoren af (videokaart, drivers)
Belangrijkste variabele in de van fabriek afgeregelde schermen is de helderheid, omdat die per werkplek verschillend is.
Maar kleur en contrast kan tegenwoordig bij veel monitoren reeds bijzonder goed zijn ingeregeld. Dat hoeft maar weinig af te wijken met beeld na kalibratie.
Zo had ik het ook begrepen uit de info van Dell. Scheelt me weer wat aan kosten voor calibratie.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma okt 10 2011 6:03 pm

Maar ja, instellingen af fabriek bieden geen garantie voor de toekomst.
Dus na een tijdje heb je echt wel weer een nieuwe afregeling nodig, ofwel kalibratie.

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”