Uit nagenoeg alle reaktie's en vooral de bijdrage ven Leon kun je opmerken dat het voor een fotograaf van net zo groot belang is om het juiste gereedschap bij de job te kiezen als in elk ander ambacht.
Een voorbeeld: Ik heb enkele jaren met Hasselblad op 6x6 gewerkt. Heel vaak waren mijn beelden zo staties als de pest
Na de overstap op 6x7 bleek het ineens veel makkelijker om de nodige dynamiek in de beelden te leggen.
Bedenk ook dat vroeger een camera veel groter was om voldoende scherpe beelden te kunnen afdrukken.
Maar ook met het juiste gereedschap moet je voldoende kennis in huis hebben om regelmatig een goede opname te maken.
Van goed kijken is geen sprake als je de beeldende elementen in de fotografie niet kent. En dus ook niet weet welke daarvan in een bepaalde situatie voorhanden en bruikbaar zijn.
Het is m.i. dus niet zozeer het verschil tussen de twee camera's maar het verschil tussen twee fotografen, elk met hun eigen stijl en daarbij passende spullen. Ergo: Het is zeer wel mogelijk dat je verschil ziet tussen de Leica en de andere camera.
In de foto's van Ansel Adams is scherpte en contrast beheersing een wezenlijk onderdeel van de stijl.
Bij iemand als V.d. Elsken ligt dat heel anders. Wat mij soms verbaast is dat de woorden
stijl en
beeldende elementen op fotofora weinig gebruikt worden. Beetje ouderwets ?
Maar bedenk ook: Wie is hasselbox? :mrgreen:
Gr...Peter